Бути прочитаним, питання класифікації великої прози В. Кожелянка
DOI:
https://doi.org/10.24061/2411-6181.3.2018.58Ключові слова:
жанрології, В. Кожелянко, сучасний український роман, стиль письменника, класифікація романівАнотація
Кожне з творів В. Кожелянко займає окрему нішу в українській літературі, хоча літературна доля кожного з них визначена не тільки і не стільки автором або характерними ознаками самих творів, але також, багато в чому, питаннями класифікації, сприйняття, маркування і нарешті - виданням і особливостями рецепції. Саме розбіжності в трактуванні і класифікації прози В. Кожелянко і обумовлюють актуальність статті. Мета статті - здійснити комплексний літературознавчий аналіз основ класифікації прози Василя Кожелянка в українському літературному просторі; виявити жанрово-стильові особливості його романів, визначити жанрові маркери, стильові характеристики, ідейно-тематичне зміст і з'ясувати культурологічне і суспільно-ментальне значення прози В. Кожелянко, його місце серед письменників-сучасників. Вибір методів дослідження обумовлений спільною метою, конкретними завданнями роботи і специфікою даного об'єкту. Провідними є, однак, культурно-історичний і компаративістичних методи. Всього в роботі залучаються методологічні напрямки - біографічний, історико-порівняльний, культурно-історичний, феноменологічний (рецептивний), структуральне (структурний) аналіз. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що в статті вперше в науковий обіг введено новий емпіричний матеріал, який в такому обсязі ще не був предметом літературознавчих досліджень; на основі зібраного матеріалу, включаючи прозові твори В. Кожелянко і зарубіжних авторів, виконано класифікацію прози В. Кожелянка. Виходячи з аналізу, можна зробити наступні висновки: романний творчість В. Кожелянко розглянуто в ключі пошуку жанрово-стильової основу класифікації. Проаналізувавши деякі аспекти прозових текстів (образ національного героя, роль жіночих образів у прозі В. Кожелянка, історичні, політичні фігури в пародійнойЇ прозі письменника, урбаністичний роман в жанрово-стильовій палітрі романістики досліджуваного автора, історичний і детективний романи і реалізація хронотопу в них як роздільну жанровий маркер, акцентування на ментальних помилках української нації як лейтмотив творчої інтенції В. Кожелянко) з точки зору структурного, описового, рецептивного і постстру турний підходів літературознавчої науки, маємо вагомі підстави говорити про творчість В. Кожелянко як про зразок якісної прози різних напрямків сучасного неомодерністіческого і постмодерністична стилів.Посилання
Kharchuk R. Suchasna ukrayinsʹka proza: postmodernyy period, Kyjiv: Akademiya, 2008, 248 p. [In Ukrainian].
Danylenko V. Lisorub u pusteli: pysʹmennyk i literaturnyy protses, Kyjiv: Akademvydav, 2008, 352 p. [In Ukrainian].
Literarische Moderne. Begriff und Phänomen [Literary Modernism. Term and phenomenon], Herausgegeb. S. Becker, H. Kiesel, Berlin: New York, 2007, 550 p. [In German];
Maciejewski M. Kulisy dziennikarstwa czyli granicy wolności kija [Behind the scenes of journalism, or the limits of the freedom of the stick], Warszawa, Prószyński i S-ka, 2009, 343 p. [In Polish];
Nicholls P. The Encyclopedia of Science Fiction, ed. Peter Nicholls, John Clute, London, Orbit, 1993, 1408 p. [In English].
Moysey A., Anistratenko A., Tkach A. The concept and modern condition of alternative history. The role of European myth in spreading the alternative-historian method in humanities, Literary Imagination, Issue 3 (2), Volume 19, Oxford University Press, 2017, P. 787–796 [in English].
Anistratenko A. Spohad pro maybutnye: tvorchistʹ Vasylya Kozhelyanka v suchasnykh kontekstakh [Reminiscence of the future: Vasyl Kozhelyanka's work in modern contexts], Chernivtsi: Misto, 2013, 136 p. [In Ukrainian].
Anisimov S. Variant „Bis” [The plan “BIS”], Moskva: AST, Yermak, 2003, URL: http://militera.lib.ru/prose/russian/anisimov_sv/index.html [in Russian].
Lazarchuk A. „Vsi, khto zdatnyy trymaty zbroyu...” ["Everyone who is capable of holding weapons ..."], URL: http://fan.lib.ru/l/lazarchuk_a_g/text т_0010.shtm (28.09.2013) [in Ukrainian].
Freund W. Deutsche Phantastik: die phantastische deutschsprachige Literatur von Goethe bis zum Gegenwart [German phantastics: the fantastic German-language literature from Goethe to the present], München: Fink, 1999, 268 p. [In German].
Kozhelyanko V. LzheNostradamus. Roman [FalseNostradamus: a novel], Lʹviv: Kalʹvariya, 2001, 148 p. [in Ukrainian].
Volkova A. ed., Lexicon of general and of comparative literary studies, Chernivtsi, 2001, P. 335. [In English].
Anistratenko A. Spohad pro maybutnye: tvorchistʹ Vasylya Kozhelyanka v suchasnykh kontekstakh, [Reminiscence of the future: Vasyl Kozhelyanka's work in modern contexts], Chernivtsi: Misto, 2013, P. 130 [In Ukrainian].
Ivanyshyn V. Narysy z teoriyi literatur: navch. posib. [Essays on the theory of literature: taught. manual], Kyiv: VTS „Akademiya”, 2010, P. 224 [in Ukrainian].
Bondar-Tereshchenko I. Ostmodern: heopoetyka, psykholohiya, vlada [Ostomodern: geopoetics, psychology, powe], Ternopilʹ: Navchalʹna knyha, Bohdan, 2005, 144 p. [In Ukrainian].
Kovaliv Yu. ed., Literaturoznavcha entsyklopediya. U 2 tomakh [Literary Encyclopedia. 2 volumes], Vol. 1, Kyiv: Akademiya, 2007, P. 121 [In Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Актуальні питання суспільних наук та історії медицини
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).