(Не)буття Іуди в романі «Електричні банани» Мирослава П. Яблонського
DOI:
https://doi.org/10.24061/2411-6181.1.2016.151Ключові слова:
М. П. Яблонський, роман «Електричнi банани», персонаж Іуда, онтологiя в лiтературi, секуляризацiя персонажа, сучасний романАнотація
Автори XX - початку XXI ст. відродили інтерес до героя-зрадника Іуди. Дивлячись на нього з нової точки зору, вони секуляризували тему персонажа. Не збагачуючи морального значення образу, нові тексти будуть показувати Іуду як невід'ємний елемент світу в агоніУ. Таке футуристичне бачення було прийняте також Мирославом П. Яблонським, який не повною мірою виявив, ким постає Іуда. Існування такого героя стає предметом сумнівів і цей персонаж порівнюватиметься з іншою маріонеткою Творця. Стаття є результатом дисертаційного дослідження з полоністики. Світ, створений в оповіданнях Мирослава П. Яблонського, представляє реальність його власноУ антиутопії. Такий, здавалося б, популярний предмет часто дискваліфікує автора, в результаті чого пройшло багато років до фактично публікації його творів. Роман гумор, є апокаліптичним баченням реальності, прогнозуючи подальше падіння світу. Пророцтво, з одного боку, було в значній мірі позитивно оцінене критиками, проте з іншого боку, було назване не дуже оригінальним, також і передбачуваним, а іноді навіть банальним, з огляду на сюжети сучасних творів. Трагічне простування історіУ продовжується девальвацією культури: так, протягом розвитку фабули роману перед читачем не постає видимих причин покращення ситуації. Яблонський, через форму наукової фантастики, яка має своє коріння в літературі пригод, створює частину, в якій невіруючий Гас шукає своє місце в світі ідіотів споживацького способу життя (від бажання легкоУ наживи до швидкого сексу). Зіткнувшись із теорією небуття, він погоджується на подальше буття, розуміючи, що його спроби негідні і безглузді, як і, врешті, він є лише одним з багатьох елементів, і його амбіціУ не мають справжньої мети. Отже, можна резюмувати, що у світі, де мовчазно позабутий Ісус, як символ творчості і духовноУ дії, напротивагу йому панує Іуда, що уособлює кінець культури як початок кінця світу. «Електричні банани» демонструють що, відвертаючись від людства людина забуває не тільки про богів про й про своїх братів.
Посилання
According to the note in ‘Fantastyka’, born in 1955 inZakopane, mechanical engineer, gardener, professional driver and labourer, recently graduated from Scriptwrighting Studium functioning at PWSFTiTV in Łódź. There are two of his known novels: Kryptonim Psima (Iskry, 1982) - partly used by P. Szulkin in the movie Ga,ga- chwała bohaterom and programme III of Polish Radio-Schron, and published together with A. Drzewiński compilation of short stories Posłaniec (Nasza Księgarnia, 1987). Fantastyka, 1987, Access: http://jablonski.ceti.pl/biografia.php
Jabłoński M. P. Elektryczne banany, czyli ostatni kontakt Judasza [Electric bananas, the last contact of Judas], Warszawa 1996, P. 239 (in Polish).
Lem S. Fantastyka I futurologia [Fantasy And Futurology], Vol. 2, Kraków, 1973, P. 446-447 (in Polish).
Jabłoński M. P. Electric bananas, the last contact of Judas, Warszawa, 1996, P.195.
Jabłoński M. P. Electric bananas, the last contact of Judas, Warszawa, 1996, P. 246.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Актуальні питання суспільних наук та історії медицини
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).