Сучасні романи в жанрі альтернативної історії як реалізація супротиву українців російській агресії (частина ІІ)

Автор(и)

  • Антоніна Аністратенко Буковинський державний медичний університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24061/2411-6181.1.2025.456

Ключові слова:

Василь Кожелянко; трилогія «Парад», культурний канон України; Олександр Меньшов; «Третя терція»; «Передруки незавершених чернеток»; опір українців російській агресії в образотворчій літературі

Анотація

Новизна дослідження. Через геноцидну війну Росії, спрямовану на знищення України у 21 столітті, фактори, що формують національну ідентичність, набули першорядного значення. Мета статті. Це дослідження визначає, аналізує та контекстуалізує новітні романи з альтернативної історії, такі як «Третій терцій» (2019) та «Передруки незавершених чернеток» (2020) Олександра Меньшова. Ці роботи надають комплексний погляд на ідеологічну та інформаційну боротьбу українців, які опинилися у ворожій державі. Вони також розкривають механізми, які Росія використовує для фізичного, культурного та інформаційного знищення України. Методологія. Основним методом дослідження є порівняльний аналіз. Висновки. Альтернативна історія слугує продуктивною метафорою, пропонуючи розуміння потенційного ходу європейської історії 20-го століття – та початку 21 століття – якби Росія зазнала поразки у своїх імперських амбіціях, зокрема у Другій світовій війні. Такі історичні деконструкції досліджуються в трилогії «Парад» Василя Кожелянка: «Парад у Москві», «Конотоп» та «Людський зоопарк Господа». Ці твори ілюструють, як заміна патріотизму, націоналізму та людиноцентризму москвоцентричним космополітизмом, пацифізмом та колективізмом історично змінила ідеології. Українська література, особливо класичні твори, зберігає приклади, що підходять для альтернативних історичних наративів. Олександр Меньшов, сучасний український письменник з Херсона, залишався у своєму рідному місті як на початку війни у ​​2014 році, так і під час повномасштабного російського вторгнення. Станом на 2023 рік він не виїхав. Його твори торкаються теми необхідності протидії ворогу, одночасно створюючи власний ідеологічний та інформаційний арсенал для опору геноциду – як у сьогоденні, так і в майбутньому. Вони наголошують на відновленні України як нації-переможниці в Європі та світі. На світовій культурній арені цей дискурс поширюється на розвінчування російських історичних та літературних фейків, викриття їхніх ідеологічних маніпуляцій та руйнування хибних наративів того, що Михайло Епштейн називає російською антиміфологією. Головною метою цього дослідження є окреслення та критичний аналіз фундаментальних імперських міфів та ідеологічних конструктів, які проникали в українську культуру та літературу протягом століть. Ці наративи були розроблені для сприяння поступовому розширенню, прищеплення комплексу Малоросійськості та знищення української національної ідентичності. Перспективи майбутніх досліджень. Важливою частиною цієї розмови є розгляд фальсифікації історії, зокрема перекручування ключових історичних постатей та їхніх ролей. Не менш важливим є висвітлення прикладів національної саморепрезентації, які формують основу культурного канону України, та привернення уваги до перемог нації на геополітичній карті Європи

Посилання

Andrusiv S. Modus natsionalnoi identychnosti: Lvivskyi tekst 30 kh rr. XX st. [Modus of National Identity: Lviv Text of the 1930s], Kyiv, 2000, 340 p. [in Ukrainian].

Danylenko, V. Lisorub u pusteli: Pysmennyk i literaturnyi protest [The Lumberjack in the Desert: The Writer and the Literary Process], Kyiv: Akademvydav, 2008, P. 71, 180 [in Ukrainian].

Fry S. Making history. A Novel. Random house, 1997, P. 6 [in English]. 7 Bociurkiw M. Comfort food for breakups. The Memoir of a Hungry Girl, Vancouver: Arsenal Pulp Press, 2007, P. 98, 119 120 [in English].

Hundorova T. Kitch i Literatura [Kitsch and Literature. Travesties], Travestiyi. Kyiv: Fakt, 2008, P. 68 [in Ukrainian].

Hundorova, T. Pisliachornobylska biblioteka: Ukrainskyi literaturnyi postmodernizm. Monohrafiya [Literary Theory and the Post Chernobyl Library: Ukrainian Literary Postmodernism. A Monograph], Vyd. 2 he, vypr. i dopov., Kyiv: Krytyka, 2013, P. 15 [in Ukrainian].

Irvanets О., Lvivska brama. Opovidannya [Lviv Gate. Stories], 2013, URL: https://www.mediaport.ua/lvivska brama [in Ukrainian].

Kovaliv Yu. I., ed. Literaturoznavcha entsyklopediya: U 2 kh tomakh [Literary Encyclopedia: In 2 volumes], Vol. 1, Kyiv: VTS Akademiya, 2007, P. 97 [in Ukrainian].

Kundera M. Trahedyya tsentralʹnoy Evropy [The tragedy of Central Europe], 2005, URL: https://www.proza.ru/2005/12/16 142 [in Russian].

Menshov O. Tretya tertsiya [The Third Tercium], Kyiv: Vyd. hrupa KM BUKS, 2019, P. 3, 428 [in Ukrainian].

Moya Yevropa: Dva eseyi pro naydavnishu chastynu svitu Anzheya Stasyuka i Yuriya Andrukhovycha [My Europe: Two Essays About the Strangest Part of the World by Andrzej Stasiuk and Yuriy Andrukhovych], 2007, Lviv: VNTL Klasyka, P. 64, 102 [in Ukrainian].

Nalyvayko D. Ochyma zakhodu: retseptsiya Ukrayiny v Zakhidniy Yevropi XI XVIII st. [Literary Theory and Comparative Literature], Kyiv: Osnovy, 1998, URL: http://litopys.org.ua/ochyma/ochrus.htm#vstup [in Ukrainian].

Nalyvayko, D. Teoriya literatury y komparatyvistyka [Literary Theory and Comparative Literature], Kyiv: Vyd. dim « Kyevo-Mohylianska akademiia», 2006, P. 38 [in Ukrainian].

Nyamtsu A. Literaturni arkhetypy u svitovomu literaturnomu konteksti [Literary Archetypes in the World Literary Context], In I. Nabytovych (ed.), Sacrum i Bibliya v ukrayinsʹkiy literaturi [Sacrum and the Bible in Ukrainian Literature], Lublin: Ingvarr, 2008, P. 58 [in Ukrainian].

Shcherbak Yu. Khroniky mista Yaropolya [Chronicles of the city of Yaropol], Kharkiv: Folio, 2008, P. 242 [in Ukrainian].

Vermes T. Er ist wieder da [He is here again], Der Roman, Köln: Lübbe GmbH& Co. KG, 2012, P. 4 5, 27-28 [in German].

Zhadan S. Voroshylovhrad. Roman [Voroshilovgrad. The Novel], Kharkiv: Knyzhkovyi klub «Klub simeynoho dozvillya», 2019, P. 183, 315 [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-03