Парресія як пам’ять жанру і тексту в творчості Володимира Винниченка-емігранта (інтерпретація Мішеля Фуко)
DOI:
https://doi.org/10.24061/2411-6181.1.2025.455Ключові слова:
жанрова пам'ять; паррезія; Володимир Винниченко; Мішель Фуко; літературна критика; правдознавствоАнотація
Ця стаття досліджує складне поняття «жанрової пам'яті» в літературознавстві, пов'язуючи його з поняттям Мішеля Фуко парресії (безстрашного правдолюбства). Вона досліджує, як ці теоретичні рамки застосовуються до життя та еміграційної літературної та політичної творчості Володимира Винниченка. Мета. Головною метою є аналіз парресії як філософської концепції, інтерпретованої в рамках жанрової та текстової пам'яті в сучасній літературній критиці. Зокрема, вона демонструє, як політичні, етичні та філософські виміри парресії Фуко втілені в діяльності та творах Винниченка, особливо в період його еміграції. Методологія. Дослідження використовує теоретичний та порівняльний літературний аналіз, інтегруючи концепції з усталеної літературної теорії та філософії парресії Фуко. Воно включає детальний текстовий аналіз щоденників, публіцистичних статей, листів та вибраних романів Володимира Винниченка (наприклад, «Слово за тобою, Сталіне!»), розглядаючи їх як прояви парресіастичного дискурсу. Цей міждисциплінарний підхід поєднує літературний, філософський та культурний аналіз для інтерпретації його творчого та біографічного доробку. Висновки. У дослідженні робиться висновок, що Володимир Винниченко послідовно втілював парресію протягом усієї своєї політичної та літературної кар'єри. Його твори, включаючи щоденники, журналістику та романи, служили вирішальними платформами для вираження безкомпромісної правди та виконання глибокого морального обов'язку, часто зі значним особистим ризиком. Втілення Винниченком парресії точно відповідає п'яти основним характеристикам Фуко: відвертість, правда, небезпека, критика та обов'язок. Його непохитна відданість «чесності з собою» та готовність кинути виклик владі підкреслюють незмінну актуальність парресії для розуміння інтелектуалами та політиками, які стверджують незручні істини, особливо в умовах цензури та політичних репресій. Завдяки своїй безстрашній дискурсії Винниченко зробив унікальний та значний внесок у формування української ідентичності
Посилання
Averintsev S. «Zhanr kak abstraktsiia i zhanr kak real’nost’: dialektika zamknutosti i razomknutosti» [«Genre as Abstraction and Genre as Reality: The Dialectics of Closedness and Openness»], Ritorika i istoki evropeyskoi literaturnoi traditsii [Rhetoric and the Origins of the European Literary Tradition], Moskva: Shkola «Yazyki russkoi kul’tury», 1996, P. 191, 209, 210 [in Russian].
Bakhtin M. Problemy poetiki Dostoevskogo [Problems of Dostoevsky’s poetics], Moskva: Khudozhestvennaia literatura,1972, P. 178 179, 715-716 [in Russian].
Derrida J. Acts of Literature, New York – London, 1982, P. 7 [in English].
Fedchenko P. Publitsystyka Volodymyra Vynnychenka [Publicity of Volodymyr Vynnychenko], Peredmova. U. Vynnychenko, Niu York – Kyiv: UVAN u SShA, 2002, P. 7 [in Ukrainian].
Fruchaud H. P., Lorenzini, D. Michel Foucault. Discourse and truth and parrēsia. Chicago, London: The University of Chicago Press, 2019, P. 7, 41, 42, 43, 45, 60, 73, 141 [in English].
Fuko M. Muzhestvo istiny. Upravlenie soboy i drugim. ІІ. Kurs lektsiy, prochitannykh v Kolezh de Frans v 1983 uchebom godu [Manhood is truth. Managing oneself and others. II. Lecture course read in the French College in 1983], Moskva: Nauka, 2014, 358 p. [in Russian].
Fuko M. Rech’ i istina. Lektsii o parresii (1982 1983) [Speech and Truth. Lectures on Parrhesia (1982 1983)], Moskva: ID «Delo» RA Kh i GS, 2020, URL: https://www.uaklex.ri zxy, P. 419 [in Russian].
Gachev G. Soderzhatel’nost’ khudozhestvennykh form (Epos. Lirika, Teatr) [Content of artistic forms (Epic, Lyrics, Theatre)], Moskva: Prosveshchenie, 1968, P. 7 [in Russian].
Grabowicz G. «Taras Hryhorovych Shevchenko», The Literary Encyclopedia, 2018, May 22, URL: https://www.litencyc.com/php/speople. php?rec=true&UID=13029 [in English].
Hon O. Ezra Paund: pysmennyk emihrant i parresіast [Ezra Pound: émigré writer and parresiast], Suchasni literaturoznavchi studiyi [Contemporary literary studies], Vyp. 21. Svitovi diaspory: literaturni i kulturni proiektsiyi [World diasporas: literary and cultural projections], Kyiv: VTs KNLU, 2024, P. 27 33 [in Ukrainian].
Kostiuk, H. Volodymyr Vynnychenko ta yogo ostanniy roman. Peredmova do «Slovo za toboyu, Staline!» [Volodymyr Vynnychenko and his last novel. Preface to «A Word for You, Stalin!»], Niu York: UVAN, 1972, P. 67 [in Ukrainian].
Leiderman N. Teoriia zhanra. Issledovaniia i razbory [Genre theory. Research and analysis], Ekaterinburg: Ural’skiy gos. ped. un t, 2010, 904 p. [in Russian].
Lipovetskiy M.. «Pamiat’ zhanra» kak teoreticheskaia problema (k istorii voprosa modifikatsii khudozhestvennykh sistem v istoriko literaturnom protsesse) [«Genre Memory» as a Theoretical Problem (to the History of the Issue of Modifying Artistic Systems in the Historical Literary Process)], Sb. nauchn. trudov [Collection of scientific works], Sverdlovsk: URGU, 1990, P. 5, 7, 17 [in Russian].
Scott D., Mattison, L., Ardoin P., Gontarski S. E. Understanding Foucault, understanding modernism, New York: Bloomsbury Academic, 2017, P. 134, 253 [in English].
Shelukhin V. Ohliad. Yevhen Minko. Parrhesia [Review. Yevhen Minko. Parrhesia], Krytyka [The Literary criticism], N 7 8, Zhovten’, 2022, URL: https://krytyka.com/ua/reviews/parrisia [in Ukrainian].
Sluiter I., Rosen R. M. Free speech in classical antiquity, Leiden; Boston: Brill, 2004, P. 4 [in English].
Smit P. B., van Urk E. Parrhesia: ancient and modern perspectives on freedom of speech, Leiden; Boston: Brill, 2018, P. 6, 8 [in English].
Tacitus C. The histories of Caius Cornelius Tacitus: with notes for colleges by W. S. Tyler, New York: D. Appleton, 1849, P. 31 [in English].
Tatsit K. Annaly. Z vidkhodu bozhestvennoho Avgusta [Annals. From the Appearance of the Divine Augustus], Kyiv: Ukrayinskyy pysmennyk, 2013, P. 4 [in Ukrainian].
Ukrainka Lesya. Povne akademichne zibrannia tvoriv. U chotyrnadtsyaty tomakh. Vol.2. Dramatychni tvory (1907-1908), Lutsk: Volynskyy natsionalnyy universytet imeni Lesi Ukrayinky, 2021, P. 17, 25 [in Ukrainian].
Vynnychenko V. Shchodennyky [The Diaries], 1943-1951, Vоl.2, Kharkiv: Folio, 2021, P. 119, 214, 343 [in Ukrainian].
Vynnychenko V. Vidrodzhennia natsii [The birth of the nation], Viden, 1920, P. 1 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).