Казки як дидактичний матеріал для розвитку комунікативних навичок школярів

Автор(и)

  • Осана Даскалюк Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, Україна
  • Євгенія Іваночко Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24061/2411-6181.1.2025.448

Ключові слова:

казка; дидактичний матеріал; формули етикету; розвиток мовлення; ефективна комунікація

Анотація

Казка – це твір усної народної творчості, який супроводжує дитину від народження, знайомлячи з духовною спадщиною відповідної етнічної групи, навчаючи звичаям і традиціям, і, нарешті, представляючи перші моделі спілкування в різних ситуаціях, з різними людьми. Мета статті – описати найуживаніші етикетні формули в казках, коментуючи їх значення для розвитку зв'язного мовлення школярів; проаналізувати, як тексти усної народної творчості формують розуміння логіки розвитку комунікативної ситуації, навчаючи реагувати на різні комунікативні бар'єри. Актуальність статті визначається необхідністю тісної співпраці філології та педагогіки для створення комфортних умов для набуття учнями комунікативної компетентності, навчання глибокому усвідомленню зв'язку між поколіннями, що не лише формує сучасну людину, а й проектує збереження народних етикетних традицій як у повсякденному мовленні, так і в розумінні їхнього значення та ролі в комунікативній поведінці українців. Висновки. Побудований наратив, вигадані персонажі, яскрава образна лексика, динамічний розвиток сюжетної лінії занурюють читача в різні комунікативні ситуації, навчаючи говорити чи діяти за певних обставин. Казка також відображає народний етикет в розмовній традиції – вона втілює сукупність комунікативних норм, порушення яких завжди має бути виправданим. Перебуваючи в стані гри – майже перевтілюючись у героїв казки – дитина легше засвоює комунікативні норми своєї культури, що має набагато сильніший освітній ефект, ніж звичайне навчання

Посилання

Arkhypova V. P., Sichkar S. I., Shylo S. B. Navchalna prohrama predmetu movno literaturnoi osvitnoi haluzi ukrainska literature [The curriculum program of the subject of the language and literary educational branch of Ukrainian literature], Rozroblena vidpovidno do modelnoi navchalnoi prohramy «Ukrainska literatura 5 6 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity, URL: https://naurok.com.ua/navchalna programa-z-ukra-nsko-literaturi-dlya-5-klasu-nush-na-2023-2024-navchalniy-rik-356554.html [in Ukrainian].

Bohush A., Havrysh N., Kotyk T. Metodyka orhanizatsii khudozhno-movlennievoi diialnosti ditei u doshkilnykh navchalnykh zakladakh [Methodology of organizing children’s artistic and speech activities in preschool educational institutions], Kyiv: Vyd. Dim «Slovo», 2006, 304 p. [in Ukrainian].

Myroniuk O. M. Pro naiuzhyvanishi formy movnoho etyketu [About the most used formulas of speech etiquette], URL: http://kulturamovy.

univ.kiev.ua/KM/pdfs/Magazine33 25.pdf [in Ukrainian].

Poslavska, N., Koliada A. Formuly movlennievoho etyketu v tekstakh ukrainskykh narodnykh kazok [Speech etiquette formulas in the texts of Ukrainian folk tales], Problemy humanitarnykh nauk: zbirnyk naukovykh prats Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka, Seriia «Filolohiia», 2019, N 44, P. 69 82 [in Ukrainian].

Samoilenko V. V. Spetsyfika vykorystannia deminutyviv u suchasnykh tvorakh dlia ditei [Specifics of the use of diminutives in modern works

for children], Zakarpatski filolohichni studii, 2022, Vyp. 13, Vol. 1, P. 104 107 [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi V. O. Sertse viddaiu ditiam, Vybrani tvory: v 5 t [I give my heart to children, Selected creatures: in 5 vol.], Vol. 3, Kyiv: Rad. shk., 1977, P. 180 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-03

Номер

Розділ

Методика викладання у вищій школі