Казки як дидактичний матеріал для розвитку комунікативних навичок школярів
DOI:
https://doi.org/10.24061/2411-6181.1.2025.448Ключові слова:
казка; дидактичний матеріал; формули етикету; розвиток мовлення; ефективна комунікаціяАнотація
Казка – це твір усної народної творчості, який супроводжує дитину від народження, знайомлячи з духовною спадщиною відповідної етнічної групи, навчаючи звичаям і традиціям, і, нарешті, представляючи перші моделі спілкування в різних ситуаціях, з різними людьми. Мета статті – описати найуживаніші етикетні формули в казках, коментуючи їх значення для розвитку зв'язного мовлення школярів; проаналізувати, як тексти усної народної творчості формують розуміння логіки розвитку комунікативної ситуації, навчаючи реагувати на різні комунікативні бар'єри. Актуальність статті визначається необхідністю тісної співпраці філології та педагогіки для створення комфортних умов для набуття учнями комунікативної компетентності, навчання глибокому усвідомленню зв'язку між поколіннями, що не лише формує сучасну людину, а й проектує збереження народних етикетних традицій як у повсякденному мовленні, так і в розумінні їхнього значення та ролі в комунікативній поведінці українців. Висновки. Побудований наратив, вигадані персонажі, яскрава образна лексика, динамічний розвиток сюжетної лінії занурюють читача в різні комунікативні ситуації, навчаючи говорити чи діяти за певних обставин. Казка також відображає народний етикет в розмовній традиції – вона втілює сукупність комунікативних норм, порушення яких завжди має бути виправданим. Перебуваючи в стані гри – майже перевтілюючись у героїв казки – дитина легше засвоює комунікативні норми своєї культури, що має набагато сильніший освітній ефект, ніж звичайне навчання
Посилання
Arkhypova V. P., Sichkar S. I., Shylo S. B. Navchalna prohrama predmetu movno literaturnoi osvitnoi haluzi ukrainska literature [The curriculum program of the subject of the language and literary educational branch of Ukrainian literature], Rozroblena vidpovidno do modelnoi navchalnoi prohramy «Ukrainska literatura 5 6 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity, URL: https://naurok.com.ua/navchalna programa-z-ukra-nsko-literaturi-dlya-5-klasu-nush-na-2023-2024-navchalniy-rik-356554.html [in Ukrainian].
Bohush A., Havrysh N., Kotyk T. Metodyka orhanizatsii khudozhno-movlennievoi diialnosti ditei u doshkilnykh navchalnykh zakladakh [Methodology of organizing children’s artistic and speech activities in preschool educational institutions], Kyiv: Vyd. Dim «Slovo», 2006, 304 p. [in Ukrainian].
Myroniuk O. M. Pro naiuzhyvanishi formy movnoho etyketu [About the most used formulas of speech etiquette], URL: http://kulturamovy.
univ.kiev.ua/KM/pdfs/Magazine33 25.pdf [in Ukrainian].
Poslavska, N., Koliada A. Formuly movlennievoho etyketu v tekstakh ukrainskykh narodnykh kazok [Speech etiquette formulas in the texts of Ukrainian folk tales], Problemy humanitarnykh nauk: zbirnyk naukovykh prats Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka, Seriia «Filolohiia», 2019, N 44, P. 69 82 [in Ukrainian].
Samoilenko V. V. Spetsyfika vykorystannia deminutyviv u suchasnykh tvorakh dlia ditei [Specifics of the use of diminutives in modern works
for children], Zakarpatski filolohichni studii, 2022, Vyp. 13, Vol. 1, P. 104 107 [in Ukrainian].
Sukhomlynskyi V. O. Sertse viddaiu ditiam, Vybrani tvory: v 5 t [I give my heart to children, Selected creatures: in 5 vol.], Vol. 3, Kyiv: Rad. shk., 1977, P. 180 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).