Французька драматургія другої половини ХХ ­століття: традиції та новаторство

Автор(и)

  • Нанушка Татьяна Соня Подковирофф Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова, Україна
  • Леся Войтенко Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова (Україна), Україна

DOI:

https://doi.org/10.24061/2411-6181.2.2024.446

Ключові слова:

французька драматургія; комерційний театр; академічний театр; театр слова; театр тексту

Анотація

Французька драматургія другої половини ХХ століття продовжує розвиток у межах режисерського театру, коли роль драматурга зменшується, театральність переважає над літературністю. Мета статті – дослідити особливості розвитку французької драматургії та театру другої половини ХХ століття як одного із векторів розвитку французької художньої літератури. Актуальність дослідження зумовлена експериментами драматургів та режисерів, повʼязаними з текстовими видозмінами (театр слова, театр повсякденний, театр тексту). Режисери за допомогою алюзійно-образного ряду та через словесне вираження почуттів та емоцій персонажів оновлюють театральну мову, що забезпечує нові форми комунікації з глядачами. Гра зі словами режисера переростає в театрі слова в гру з глядачами. У 60-ті роки особливої популярності у Франції набуває пʼєса-перформанс, як результат колективної творчості, що свідчить про авангардні тенденції, які й дають можливість експерименту. Комерційний напрямок у французькій драматургії повʼязаний з бульварним театром, театром кабаре, розваг, де ставляться твори до того часу, поки цікаві публіці, це добре зроблені пʼєси, з літературною мовою та чіткою композицією. Академічний театр має у Франції державну підтримку, це театр, де переважає класична музика, репертуар, стала трупа, тобто академічний театр забезпечує сталість традиції, ставлять соціально орієнтовані пʼєси, реалізують культурно-освітні програми (лекції з мистецтва, театральні дискусії). Висновки. Різновекторність розвитку французької драматургії другої половини ХХ століття забезпечує їй зв’язок з традиціями та можливість експерименту, що свідчить про прогрес цього виду мистецтва

Посилання

Abirached R. La décentralisation théâtrale [Theatrical decentralization], Arles: Actes Sud Papiers, 2005, 176 p. [in French].

Corvin M. Le théâtre nouveau en France [New theatre in France], Presses universitaires de France, 2001, 128 p. [in French].

Dort B. Théâtre public [Public theater], Paris: Seuil, 1967, 384 p. [in French].

Fessenko V. Dernière littérature française [Latest French Literature], Éducation manuel, K.: Éd. Centre KNLU, 2015, P. 184 [in French].

Gignoux H. Histoire d'une famille théâtrale: Jacques Copeau, Léon Chancerel, les Comédiens-Routiers, la décentralisation dramatique [History of a theatrical family: Jacques Copeau, Léon Chancerel, the Comédiens-Routiers, dramatic decentralization], Lausanne: Éditions de l'Aire, 1984, 439 p. [in French].

Goetschel P. Renouveau et décentralisation du théâtre (1945 1981) [Renewal and decentralization of the theater (1945 1981)], Paris: Presses universitaires de France, 2004, 500 p. [in French].

Gontard D. La décentralisation théâtrale en France 1895 1952 [Theatrical decentralization in France 1895 1952], SEDES, 1973, 542 p. [in French].

Laurent J. La République et les Beaux-Arts [The Republic and the Fine Arts], Paris: Julliard, 1955, P. 239-253 [in French].

Rolland R. Le Théâtre du people [The people’s theater], Paris: Hachette, 1903, 192 p. [in French].

Ryngaert J-P. Lire le Théâtre Contemporain [Read Contemporary Theater], Dunod, 1993, 202 p. [in French].

Simon A. Dictionnaire du théâtre français contemporain [Dictionary of contemporary French theatre], Paris: Larousse, 1970, 255 p. [in French].

Urfalino P. L'invention de la politique culturelle, Hachette Littératures [The invention of cultural policy, Hachette Littératures], 2011, 432 p. [in French].

Vilar J. Le théâtre, service public [Theatre, a public service], Gallimard, 1975, P. 93 110 [in French].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-13