Організаційно-методологічні характеристики освітньо-професійної програми підготовки фахівців за спеціальністю «Терапія та реабілітація»

Автор(и)

  • Руслана Слухенська Буковинський державний медичний університет, Україна
  • Леся Логуш Чернівецький національний університет ім. Ю. Федьковича, Україна
  • Олена Зендик Чернівецький національний університет ім. Ю. Федьковича, Україна
  • Наталія Панасенко Буковинський державний медичний університет, Україна
  • Ігор Скакун Буковинський державний медичний університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24061/2411-6181.2.2024.445

Ключові слова:

навчально-методичне забезпечення; спеціальність «Терапія та реабілітація»; освітня програма; професійні компетенції; біопсихосоціальна модель; міждисциплінарність

Анотація

Питання підготовки спеціалістів з терапії та реабілітації є особливо актуальним у сучасних реаліях, оскільки попит на професійних спеціалістів у цьому кластері медицини постійно зростає. Вищі медичні навчальні заклади стикаються з необхідністю швидкого впорядкування навчально-методичного арсеналу для відповідності стандартам освітньо-професійної програми. Метою наукового дослідження є висвітлення специфіки організаційно-методичного забезпечення навчального процесу для студентів спеціальності «Терапія та реабілітація». Завданнями дослідження є пошук балансу між традиційними та інноваційними вимірами навчального забезпечення в сучасній парадигмі вищої медичної освіти. Методологія, використана при написанні статті, орієнтована на загальнонауковий методологічний сегмент. Аналітичний вимір сформував домінуючий методологічний підхід, що забезпечує узагальнення отриманих даних та порівняння в рамках навчального процесу у вищому медичному навчальному закладі. Розробка перспектив розвитку освітньої та наукової діяльності передбачає застосування науково-філософського принципу синергії. Результати дослідження свідчать про поступову трансформацію матриці компетенцій з теоретичних дисциплін, що викладаються реабілітологам. Традиційне домінування фундаментальних навичок втрачає свою актуальність через динамізм соціокультурних змін, які радикально змінюють розуміння принципів лікування та одужання. Біопсихосоціальна модель терапевтичної та реабілітаційної діяльності зумовлює необхідність нових знань та навичок, що формуються під час вивчення теоретичного кластера освітньої програми. Soft-skills, live-skills, digital-skills – це звичний перелік професійних компетенцій сучасного реабілітолога. Дисципліни теоретичного профілю стають освітнім простором, у якому студент вищої освіти формує необхідний арсенал знань, навичок та вмінь. Перспективами дослідження є розробка міждисциплінарних програм, які інтегруватимуть потенціал кількох суміжних дисциплін, формуючи універсальні компетенції. Досвід епітеліотерапії продемонстрував ефективність використання міждисциплінарності в практичному сегменті навчання. Міждисциплінарна парадигма в теоретичній підготовці є актуальною для терапевтичного та реабілітаційного кластера. Таким чином, організаційно-методичне забезпечення викладання теоретичних дисциплін студентам спеціальності «Терапія та реабілітація» постійно змінюється під впливом соціокультурних факторів. Біопсихосоціальна модель медичної парадигми сучасності передбачає розширення компетенцій терапевта-реабілітолога, що зумовлює необхідність набуття гнучкості та універсальності професійних навичок

Посилання

Alnagrat A., Che Ismail R., Syed Idrus S. Z., Abdulhafith Alfaqi R. M. »A Review of Extended Reality (XR) Technologies in the Future of Human Education: Current Trend and Future Opportunity», Journal of Human Centered Technology, 2022, Vol. 1, P. 81-96 [In English].

Continisio G., Serra N., Guillari A., Simeone S., Lucchese R., Gargiulo G., Toscano S., Capo M., Capuano A., Sarracino F., Esposito M., Rea T. »Evaluation of Soft Skills among Italian Healthcare Rehabilitators: A Cross Sectional Study», Journal of Public Health Research, 2021, Vol. 10 [In English].

Gibson J., Lin X., Clarke K., Fish H., Phillips M. »Teaching medical students rehabilitation medicine», Disability and Rehabilitation, 2010, Vol. 32, P. 1948-1954 [In English].

Golyk V, Syvak O, Grabljevec K, Tederko P, Gutenbrunner C, Nugraha B. »Five years after development of the national disability, health and rehabilitation plan for Ukraine: Achievements and challenges», Journal of Rehabilitation Medicine, 2021, Vol. 3 [In English].

Gutenbrunner C., Lemoine F., Yelnik A., Joseph P., de Korvin G., Neumann V., Delarque A. »The field of competence of the specialist in physical and rehabilitation medicine», Annals of Physical and Rehabilitation Medicine, 2011, Vol. 54, P. 298-318 [In English].

Lafleur A., Gagné M., Paquin V., Michaud-Couture C. »How to Convince Clinicians that Soft Skills Save Lives? Practical Tips to Use Clinical Studies to Teach Physicians’ Roles», MedEdPublish, 2019, Vol. 8 [In English].

Osvitnio-profesiyna programa «Fizychna terapiya» dlia pershogho (bakalavrskogo) rivnia osvity za spetsialinistiy 227 «Terapiya ta reabilitatsiya», Chernivtsy, BSMU, 2024, 23 р. [In Ukrainian].

Rutkowski S., Kiper P., Cacciante L., Cieslik B., Mazurek J., Turolla A. »Use of virtual reality-based training in different fields of rehabilitation: A systematic review and meta-analysis», Journal of rehabilitation medicine, 2020, Vol. 52, P. 1-16 [In English].

Rydberg L., Mhatre P., Kessler A., Roth E. »Physical medicine and rehabilitation clerkships in medical school: A valuable and integrated addition to the advanced clerkships», PM&R, 2024, P. 1-7 [In English].

Xu J., Chen M., Wang X., Cai Z., Wang Y., Luo X. »Global research hotspots and trends in constraint-induced movement therapy in rehabilitation over the past 30 years: a bibliometric and visualization study», Frontiers in Neurology, 2024, Vol. 15 [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-13

Номер

Розділ

Методика викладання у вищій школі