Вплив історико-суспільних факторів на девіантну і делінквентну поведінку серед соціально депривованих підлітків
DOI:
https://doi.org/10.24061/2411-6181.2.2024.440Ключові слова:
соціальна депривація; девіантна і делінквентна поведінка; підлітки; історико-суспільні фактори розвитку особистостіАнотація
У всі історичні часи стан психічного здоров’я був і залишається одним із критеріїв соціальної і психологічної стабільності, як окремого індивіда, так і суспільства в цілому. Мета статті. На основі проведених досліджень 130 підлітків із соціально-материнською депривацією (СМД), сімейною (СД) та соціально-психологічною (СПД), дослідили соціальний фактор, а саме: сімейний статус (повна, неповна родина чи її відсутність, освіта, економічна забезпеченість, спосіб життя), звичаї і вплив найближчого оточення (сім’ї, друзів, компанії та ін.), внаслідок недостатнього задоволення основних психічних потреб (впродовж тривалого часу і в досить серйозному ступені) у підлітків. Новизна студії полягає в тому, що соціальний фактор СМД, СД, СПД вперше досліджено в стресових соціально-політичних умовах, коли підлітковий період соціалізації призводить до нестачі емоційного тепла в стосунках батьки–діти, підліток–підліток, підліток–суспільство. Практична цінність і джерельна база праці полягає у створенні експериментальної основи, на якій формується дослідження девіантної та делінквентної поведінки підлітків. Вивчено історико-суспільний фактор зміни поведінки соціально депривованих підлітків у період соціально несприятливого контексту (такого як пандемія, фінансова криза, військові конфлікти та ін.). Стаття спирається на матеріали практичної частини дисертації на здобуття ступеня доктора медичних наук. Висновок. Враховуючи, що загальновизнаних епідеміологічних даних щодо поширеності психічних і поведінкових розладів внаслідок депривації з розладами соціального функціонування (МКХ-10. F 94) у дітей різного віку в Україні немає, дослідили фактори, які впливали на формування делінквентної та девіантної поведінки серед підростаючого покоління українців. Усе це визначило актуальність і перспективність досліджень які були проведені в історичному вимірі, так і на сучасному етапі, спрямованих на з’ясування етіологічних чинників та факторів ризику (які мають тенденцію до появи нових чинників). Зростаюча поширеність психічної депривації, її аналіз та контроль над явищем серед підростаючого покоління українських підлітків, допоможуть вдосконалити систему охорони здоров’я дітей та підлітків, що є на часі.
Посилання
Bulakh I. S. Psikhologiya osobystisnoho zrostannya pidlitka [Psychology of Personal Growth in Adolescents], Kyiv: Zdorov’ya, 2003, 340 p. [in Ukrainian].
Bulakhova L. A., Sahan O. M., Zinchenko S. N. [et al.] Detskaya psikhonevrologiya [Child Psychoneurology], Kyiv: Zdorov’ya, 2001, 496 p. [in Russian].
Davydova O. E. Ponyatie normy v podrostkovoy psikhiatrii [The Concept of Norm in Adolescent Psychopathology], Arkhiv psikhiatrii [Archives of Psychiatry], 2003, Vol. 9, N 2(33), P. 33-36 [in Russian].
Gure E. I. Psykhichni ta povedinkovi rozlady u ditey pidlitkovoho viku, pozbavlenykh bat’kivs’koho pіkluvannya (klinika, diahnostyka,reabilitatsiya) [Mental and Behavioral Disorders in Adolescents Deprived of Parental Care (Clinical Features, Diagnosis, Rehabilitation)]: Abstract of Dissertation for the Degree of Candidate of Medical Sciences: Specialty 14.01.16, Kharkiv, 2008, 18 p. [in Ukrainian].
Langmeyer J., Matejcek Z. Psikhicheskaya deprivatsiya v detskom vozraste [Mental Deprivation in Childhood], Prague: Avicenium, 1984, 334 p. [in Russian].
Mikhaylova E. A., Proskurina T. Yu. Sovremennyye aspekty okhrany psikhicheskogo zdorov’ya detey i podrostkov [Modern Aspects of Mental Health Protection for Children and Adolescents], Arkhiv psykhiatrii [Archives of Psychiatry], 2001, N 4(27), P. 21-23 [in Russian].
Parashchenko A. F. Patologicheskiye formy povedeniya u nesovershennoletnikh, vospityvayushchikhsya v situatsii sotsial’noy deprivatsii [Pathological Forms of Behavior in Minors Raised in Situations of Social Deprivation]: Abstract of Dissertation for the Degree of Candidate of Medical Sciences: Specialty 14.01.16, Moscow, 2005, 26 p. [in Russian].
Pidkorytov V. S. Nasyl’stvo u sim’yi yak faktor ryzyku formuvannya nevrotychnykh rozladiv u ditey [Violence in the Family as a Risk Factor for the Development of Neurotic Disorders in Children], Arkhiv psykhiatrii [Archives of Psychiatry], 2002, N 1(28), P. 8-11 [in Ukrainian].
Zelenko O. A. Opyt sozdaniya i vnedreniya kompleksnoy programmy psikhoterapevticheskoy pomoshchi detyam i podrostkam s poststressovymi nevroticheskimi i psikosomaticheskimi rasstroystvami na baze sredney obshcheobrazovatelnoy shkoly [Experience of Developing and Implementing a Comprehensive Psychotherapeutic Assistance Program for Children and Adolescents with Post-Stress Neurotic and Psychosomatic Disorders at a General Secondary School], Materials of the Scientific and Practical Conference «Nevrotichni rozlady ta porushennya povedinky u ditey ta pidlitkiv» [Neurotic Disorders and Behavioral Disorders in Children and Adolescents] (Kharkiv, September 11-12, 2001), Kharkiv, 2001, P. 27 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).