Особливості вивчення індивідуального стилю письменника: шкільна парадигма
Ключові слова:
Методика вивчення літератури, шкільна парадигма, художня творчість, індивідуальний стиль, творча лабораторіяАнотація
Українська література як навчальний предмет у Новій українській школі також має набути нового/оновленого статусу, адже вона сприяє формуванню національного світогляду учнів, сприяє самоствердженню їх як української особистості, виховує естетичні смаки. Це особливо важливо сьогодні, коли російський агресор нищить Україну, плюндрує нашу духовну спадщину, нав’язує свої брутальні наративи російського світу. Тому в полі зору наших державних освітніх структур, діячів культури, філологів мають бути під захистом освітні середовища, які разом із суспільством формуватимуть особистість зі стійким національно-центричним світоглядом, яка знатиме, «чия батьків і чиїми дітьми ми є». На всіх етапах вивчення української літератури учні різних вікових груп поступово набувають навичок аналізу художнього твору, а також усвідомлюють закономірності розвитку літературного процесу в цілому. У системі літературної освіти в школі важливе місце слід відводити індивідуальному стилю письменника, оскільки творча манера митця слова унікальна, на що слід звертати увагу учням при аналізі вивчених творів різних народів. авторів. На жаль, шкільною програмою не передбачено виділення годин на вивчення індивідуального стилю українських письменників. Проте лексикограф повинен знайти час, щоб пояснити це явище. Це покращить розуміння учнями вивченого тексту того чи іншого автора та відкриє завісу в письмову лабораторію. Мета нашого дослідження – проаналізувати та описати методику вивчення індивідуального стилю письменника на уроках української літератури та обґрунтувати необхідність звернення до цього аспекту в шкільній парадигмі. Актуальність теми зумовлена необхідністю більш активного залучення до питання індивідуальної манери письма на уроках української літератури в сучасній українській школі. Для досягнення мети використано низку методів дослідження: аналіз, синтез, описовий метод. Висновки та перспективи подальших досліджень. Тому вивчення індивідуального стилю письменника в шкільній парадигмі має базуватися на основних принципах вивчення української літератури, індивідуально – специфічних, до яких належать принцип історизму, принцип естетизму, принцип емоційності, принцип виходу за межі предмета. Це допоможе учням глибше зрозуміти «таємниці поетичної творчості» митця (І. Франко), його оригінальність. У процесі роботи над стилем письма доцільно використовувати інноваційні технології, обов’язково враховуючи специфіку творчої спадщини митця слова, його творчої манери. Перспективною темою для подальших досліджень може стати питання про особливості викладання розділу «Розстріляне Відродження» на уроках української літератури в 11 класі з точки зору стильових напрямків.
Посилання
Aheieva V. Poetesa zlamu stolit [The poetess of the turn of the century], Kyiv, 1999, P. 20 [in Ukrainian].
Bashmanivska L. A. Formuvannia khudozhnikh smakiv uchniv zasobamy literaturnoho kraieznavstva: Navchalnyi posibnyk [Formation of students’ artistic tastes by means of literary regional studies: еducational guide], Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Ya. Franka, 2007, P. 112 [in Ukrainian].
Eko U. Rol chytacha. Doslidzhennia z semiotyky tekstiv [The role of the reader. Studies on the semiotics of texts], Lviv: Litopys, 2004, P. 652. [in Ukrainian]
Franko I. Iz sekretiv poetychnoi tvorchosti. Zibrannia tvoriv: u 50 t, Vol. 31 [From the secrets of poetic creativity. Collection of works: in 50 vol., V.31], Kyiv: Naukova dumka, 1981, P. 45-119 [in Ukrainian].
Ievshan M. Lesia Ukrainka. Krytyky. Literaturoznavstvo. Estetyka [Lesya Ukrainka. Critics. Literary studies. Aesthetics], Kyiv, 1998, P. 155 [in Ukrainian].
Khrapchenko M. B. Tvorcha indyvidualnist pysmennyka i rozvytok literatury [Creative individualist writer and the development of literature], Kyiv: Dnipro, 1976, P. 376. [in Ukrainian]
Klochek H. D. Enerhiia khudozhnoho slova: zbirnyk statei [The energy of the artistic word: a collection of articles], Kirovohrad: Redaktsiinovydavnychyi viddil Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni V. Vynnychenka, 2007, 448 p.[in Ukrainian]
Kotsiubynska M. Kh. Literatura yak mystetstvo slova. Deiaki pryntsypy literaturnoho analizu khudozhnoi movy [Literature as the art of words. Some principles of literary analysis of artistic language], Kyiv: Naukova dumka, 1965, 320 p. [in Ukrainian].
Marko V. P. Analiz khudozhnoho tvoru: navch. posib [Analysis of a work of art: teaching. manual], Kyiv: Akademvydav, 2013, P. 21, 280 [in Ukrainian].
Naienko M. K. Intym pysmennytskoi pratsi: Z lektsii pro spetsyfi ku khudozhnoi tvorchosti [The intimacy of literate work: From a lecture on the specifi cs of artistic creativity], Kyiv: Pedahohichna presa, 2003, 280 p. [in Ukrainian].
Nalyvaiko D. S. Styl napriamu y indyvidualni styli v realistychnii literaturi XIX st. Indyvidualni styli ukrainskykh pysmennykiv XIX – pochatku XX st.: Zb. nauk. prats [Table of direction and individual styles in realistic literature of the 19th century. Individual styles of Ukrainian writers of the 19th and early 20th centuries: Collection. of science works], Kyiv: Nauk. dumka, 1987, P. 3-42 [in Ukrainian].
Pasichnyk Ye. Metodyka vykladannia ukrainskoi literatury v serednii shkoli: navch. posib [Methods of teaching Ukrainian literature in secondary school: teaching. manual], Kyiv: Lenvit, 2000, 384 p. [in Ukrainian].
Skupeiko L. I. Indyvidualni styli ukrainskykh pysmennykiv XIX – pochatku XX st.: Zb. nauk. prats., Kyiv: Nauk. dumka, 1987, P. 3-42, 43-47 [in Ukrainian].
Tokman H. L. Metodyka navchannia ukrainskoi literatury v serednii shkoli: pidruchnyk [Methods of teaching Ukrainian literature in secondary school: textbook], Kyiv: VTs «Akademiia», 2013, P. 312 [in Ukrainian].
Ukrainka Lesia. Lisova pisnia. Zibrannia tvoriv u dvanadtsiaty tomakh. Vol.5 [Forest Song. Collection of works in twelve volumes. V. 5], Kyiv: Nauk. dumka, 1976, 225 p. [in Ukrainian].
Ulishchenko V. V. Teoriia i praktyka intersubiektnoho navchannia ukrainskoi literatury v shkoli: monohrafi ia [Theory and practice of intersubjective teaching of Ukrainian literature at school: monograph], Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, 2011, P. 398 [in Ukrainian].
Voloshyna N. Y. Vyvchennia biohrafi i pysmennyka v yednosti z yoho tvorchistiu [Learn the biography of the writer in unity with his work], Ukrainska literatura v zahalnoosvitnii shkoli, 2003, № 8, P. 2 [in Ukrainian].
Yurchuk O. Psykholohiia tvorchosti myttsia na tli kryzovoho stanu v literaturi [Psychology of the artist’s creativity against the background of the crisis in literature], Ukrainska literatura v zahalnoosvitnii shkoli, 2006, N 5, P. 52-55 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).