Звукова організація поетичних творів Сидора Воробкевича останнього періоду творчості (1876-1903)

Автор(и)

  • Тетяна Никифорук Буковинський державний медичний університет, Україна

Ключові слова:

.

Анотація

У статті розглядаються звукові аспекти творів С. Воробкевича (1876-1903), опублікованих О. Маковеєм. Методи дослідження включали формальні, які часто базуються на використанні статистики, кількісної обробки матеріалу, порівняльні, описові, зіставлення для аналізу, узагальнення та узагальнення наукових теорій, а також методи літературного спостереження, класифікації та систематизації. Наукова новизна. Вперше систематизовано відображені основні риси фоніки в поезії С. Воробкевича цього періоду, з’ясовано специфіку звукової організації поетичних творів письменника та висунуто гіпотезу про активне використання поетом фонематичних прийомів. Висновки. У ліричних творах цього періоду засвідчені такі фонові засоби, як алітерація, асонанс, звуконаслідування, внутрішня рима. Наступні приклади вказують на кількість і якість звукових компонентів. У більшості віршів цього періоду застосована алітерація, меншою мірою — асонанс. Внутрішнє римування та звуконаслідування найкраще представлені у віршах, створених у цей час. Частота вживання внутрішнього римування свідчить про орієнтацію поета на фольклорно-пісенні зразки. Звуконаслідування постає внаслідок добре розвиненого слуху й такту у творчій уяві поета. Використовуючи такі засоби звукової організації художньої мови, автор не надає їм особливого значення. Проте є приклади звукових елементів, які підсвідомо виникають у автора з метою відтворення конкретних емоційних почуттів. У таких випадках алітерація, асонанс, звуконаслідування та внутрішня рима є засобами створення індивідуального музичного світогляду, співзвучного мелодійній уяві автора на рівні звукової організації мови. Таким чином ми ідентифікували поетичний твір у звуковому полі й дійшли висновку, що він розкриває власний поетичний стиль Сидіра Воробкевича та є важливим доповненням до вивчення поетики загалом.

Посилання

Kuryliuk T. «Zvukova orhanizatsiia poetychnykh tvoriv Sydora Vorobkevycha rannoho periodu tvorchosti (1863-1867)» [Sound organization of Sydor Vorobkevych’s poetic works of the early creative period (1863-1867)], Materialy VII Vseukrainskoi naukovo- praktychnoi konferentsii «Pershyi krok u nauku». Vol. 2 [Materials of the VII All- Ukrainian Scientifi c and Practical Conference «The First Step in Science». T. 2], Luhansk: Hlobus- Print, 2012. P. 78-82, 157, 170, 172, 181, 189 [in Ukrainian].

Nykyforuk T. «Zvukova orhanizatsiia poetychnykh tvoriv Sydora Vorobkevycha druhoho periodu tvorchosti (1867-1875)» [Sound organization of Sydor Vorobkevich’s poetic works of the second period of creativity (1867-1875)], 99-ta pidsumkova naukova konferentsiia profesorskovykladatskoho personalu Vyshchoho derzhavnoho navchalnoho zakladu Ukrainy «Bukovynskyi derzhavnyi medychnyi universytet» [99th fi nal scientifi c conference of the teaching staff of the Higher State Educational Institution of Ukraine, «Bukovyn State Medical University»], Chernivtsi, 2018, P. 333-334 [in Ukrainian].

Vorobkevych I. Tvory: [Works: in 3 volumes] u 3 t. Lviv: Prosvita, 1909, Vol. 1, Р. 110, 115, 125, 129, 142, 148, 163, 166, 169, 170, 171, 172, 178, 185, 191, 200, 206, 208, 245, 330, 345, 346, 347, 352, 353 [in Ukrainian].

Vorobkevych I. Tvory: u 3 t. [Works: in 3 volumes], Lviv: Prosvita, 1909, Vol. 3, P. 102, 116, 117, 123,159, 161, 167, 173, 283, 287, 300, 346, 368 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-21