Строфіка та рифування у поезіях збірки Василя Пачовського "Розсипані перли"
Ключові слова:
література, поезія, проза, поетика, тропи, версифікація, строфіка, римаАнотація
У досліджуваній статті аналізується строфіка та римування збірки Василя Пачовського «Розсипані перли» (1901). Мета — зробити короткий огляд окремих літературних суджень про строфіку й риму в першій книзі поета (судження Б. Бунчука, Є. Балан, Н. Мушировської), а також включити міркування про ці два явища в «Розсіяні». Перлини» у творчості О. Камінчук, Н. Науменко та ін. Автори застосовують статистичний метод визначення строфіки та рими у поезії В. Пачовського. Такий підхід дає змогу, по-перше, об’єктивно простежити еволюцію версифікації поета; по-друге, це хороший матеріал для порівняння з аналогічними даними про творчість інших поетів. Як порівняльний матеріал у статті стисло подається статистичний матеріал у збірках, що передували «Розсипаним перлам» І. Франка, П. Карманського, Б. Лепкого, а також опис строфіки та рими в західноукраїнській поезії кін. XIX ст. Джерела статті. Аналіз 116 поезій першої збірки В. Пачовського виявив, що поет використовував лише строфічні форми (моносттрофічні – 98,3 %, багатострофічні – 1,7 %). У монострофічних віршах засвідчено дев'ять типів строф (триметр, тетраметр, пентаметр, гекзаметр, семиметр, октаметр, нонаметр, декаметр, додекаметр). Серед них переважають гексастрофічні, пентастрофічні та тетрастрофічні, тоді як решта строф є лише в одному-трьох віршах. Поет представив п’ять прийомів і двадцять сім схем римування (з урахуванням поєднання різних схем римування цифра значно більша). Висновки. Порівняння цих даних із аналогічним статистичним матеріалом про поетичну творчість І. Франка, П. Карманського, Б. Лепкого кінця ХІХ ст. (зокрема, західноукраїнської поезії того періоду) закономірно виявляє такі спільні риси: домінування строфічні вірші, значне переважання монострофічних віршів, приблизно рівна частка тристрофічних, пентастрофічних, гептастрофічних, ненастрофічних, декастрофічних і додекастрофічних творів. Подібною була частка тетраметрів із парним римуванням. Є й певні відмінності: значно менша кількість мультистрофічних, тетрастрофічних, октастрофічних творів, відсутність у творах В. Пачовського бістрофічних строф у монострофічних віршах, а також твердих строфічних форм, і навпаки – значно більший відсоток гексастрофічних віршів. Більшість виявлених відмінностей можна пояснити як тяжінням В. Пачовського до фольклорних, літературно-пісенних форм (напр., Т. Шевченка), так і строферно-римовою структурою інших поетів (напр., Г. Гейне), і особистими уподобаннями поета щодо версії
Посилання
Balla E. Poetyka liryky Vasylya Pachovsʹkoho: monohrafi ya [Poetics of Vasyl Pachovsky’s Lyrics: Monograph], Uzhhorod: Lira, 2008, P. 44-45, 45 [in Ukrainian].
Bunchuk B. Vasyl Pachovsky’s Verse (Based on the Collection «Scattered Pearls»), Vasyl Pachovsky in terms of Ukrainian culture: scientifi c journal [materials of the All- Ukrainian scientifi c conference on the occasion of the 120th anniversary of V. Pachovsky’s birth in Uzhhorod and Berehove], Uzhhorod National University, Transcarpathian regional branch of the Congress of Ukrainian Intellectuals; compiled by B. Halas, Uzhhorod, Publishing House «Zakarpattia», 2001, P. 71-74, P. 73 [in Ukrainian].
Kaminchuk O. Khudozhniy dyskurs ukrayinsʹkoyi poeziyi kintsya ХІХ – pochatku ХХ st. [Literary Discourse of Ukrainian Poetry of the Late ХІХ – Early ХХ Centuries], Kyiv: Ped. Presa, 2009, P. 241, 252-253, etc. [in Ukrainian].
Mushyrovsʹka N. Poetychna tvorchistʹ Vasylya Pachovsʹkoho u konteksti ukrayinsʹkoyi literatury pershoyi polovyny XX stolittya: avtoref. dys. kand. fi lol. nauk. 10.01.01. ukrayinsʹka literatura [Poetic Works by Vasyl Pachovsky in Terms of Ukrainian Literature of the First Half of the XX Century], Abstract of the PhD Thesis 10.01.01: Ukrainian Literature, Kyiv, 2011, P. 13 [in Ukrainian].
Naumenko N. «Vynna karta» ukrayinsʹkoyi modernistsʹkoyi liryky [«Wine Card» of Ukrainian Modernist Lyrics], Zakarpat·sʹki filolohichni studiyi [Zakarpattia Philological Studies], Uzhhorod National University, 2019, Issue 4, Vol. 1, P. 112-117, P. 11 [in Ukrainian].
Pachovsky V. Pachovsʹkyy V. Rozsypani perly: pisni tay virshi [Scattered Pearls: Songs and Verses], Lviv, 1901, P. 8, 12, 24, 26, 27, 29, 31, 33, 35, 38, 39, 45, 46, 59, 61, 72, 81, 89, 93, 99, 102, 108, 111, 118, 121, 132, 133 [in Ukrainian].
Paziuk R. Virshuvannya Bohdana Lepkoho pershoho periodu tvorchosti (90-ti roky KHIKH st.) [Bohdan Lepkyi’s Versifi cation of the First Period of Creative Activities (the 90s of the XIX Century)], Filolohichni traktaty [Philological Treatises], Sumy State University, 2013, Vol.5, N 3, P. 164-173, P. 9 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).