Cутність і ґенеза АІ як метажанру
Ключові слова:
Альтернативна історія, метажанр, національні писемні традиції, українська література, генезис АIАнотація
Першою задекларованою метою пропонованого дослідження було формування класу комбінаторних конфігурацій, що реалізується в складових елементах (з їхніми зв’язками) метажанру альтернативної історії в українській та інших вітчизняних літературах. В українській літературі поняття альтернативної історії як явища літературного процесу чітко окреслюється в постпостмодернізмі та постмодернізмі. Він пов’язаний із 70-90-ми роками ХХ століття та першим десятиліттям ХХІ століття. Хоча зразки творів АІ, як явища, відомі ще з початку ХХ ст., як на материковій Україні, так і твори, що були написані чи опубліковані в еміграції (наприклад, В. Винниченко «Сонячна машина», 1920 р., М. Чайковського «За владу сонця», 1918). Перелік українських письменників, які створили «чисті» зразки творів АХ та «Н жанру + АХ», триває в період творчості В. Базіва, О. Бердника, І. Білика, М. Бриних, В. Владка, В. Даниленко, Р. Іванченко, Ю.А. Лукшиць, В. Кожелянко, Р. Іваничука, М. Кідрука, О. Меньшова, Вал. Шевчука, Ю. Щербак, Я. Яновського. Найвідоміші дослідники творів жанру альтернативної історії - Г. Уайт (США), Р. Кацман (Ізраїль), Дж. У. Кемпбелл (США), Дж. Клют (США), В. Коллінз (США), Р. Коулі ( США), В. Лещенко (Росія), А. Ройф (Росія), Н. Черна (Росія), М. Шнайдер-Маєрсон (США) та ін. Філософія історії знову повернулася до полеміки між історією та адептами роману, яка тут досліджувалася вперше, і в цьому полягає новизна студії. Ще у XVIII столітті Д. Дідро, говорячи про С. Річардсона, порівнював «Історію» як поганий роман із самим романом, вказаним як хороше. Саме роман, на думку О. Тьєррі, висуваючи чіткі й послідовні принципи розуміння, більшою мірою наближається до істини, аніж присипана пилом історія, здатна лише накопичувати факти без їх внутрішнього логічного зв’язку. Довга та заплутана історія існування історичного роману, зокрема в англійській (В. Скотт) та французькій літературах (Ж. Мішле), дещо розділила ворогуючі табори візіонерів та істориків. В літературознавчих дослідженнях історичної науки та художньої літератури все більше усвідомлюється прагнення людини щось змінити в історії, щоб повернути її в правильне русло. Підміна фактів чи їх трактування лише політизує історичну хроніку та саму історіографію, але не дає бажаної корекції історичної сучасності. Письменники розуміли логіку подій, особливо на певній хронотопній дистанції, накладаючи історичні факти на вже відомі схеми історичних подій минулих епох. Історичні прогалини та моменти, які найбільше цікавлять зарубіжних письменників, стосуються переважно історії воєн і рубежу століть, а також стосуються історії християнства. Натомість твори АХ в українській літературознавчій практиці стосуються передусім вітчизняної історії (часто політичної) або належать до часів Київської Русі та християнізації українських земель (І. Білик «Меч Арея», «Похорон богів» тощо). , «Не дратуйте грифонів», В. Владко «Нащадки скіфів»), або до ХІХ – початку ХХІ ст. (О. Ірванець «Рівне-Ровно», Я. Яновський «Долина Бельведер», Ю. Щербак « Time of the Deathrists» і, звичайно, дефіладна серія з трьох романів В. Кожелянка). Методи дослідження порівняльний, описовий, історико-хронологічний. Висновки. Тож художня література ХХ-ХХІ ст., поступово запозичуючи схеми та матриці інших жанрів художньої літератури, стає також жанром, який використовує досягнення своїх колись допоміжних жанрів, зокрема альтернативної історії. Тож відбувається два процеси одночасно: реструктуризація та модифікація жанрових меж і канонів. Другий фактор, який, як було встановлено, збільшує кількість жанрових маркерів, які, у свою чергу, посилюють розмитість меж ІІ, а також розширюють межі валентності цього генологічного утворення, що сприяє створення та закріплення нових піджанрів АІ в галузі прози, було саме проблемою дослідника жанрової теорії Н.Х. Трансформація Копистянським жанром на основі традиції питомої національної літератури в метажанр світової літератури. Ця виявлена особливість функціонування ІІ метажанра з дискурсу української літератури може бути ефективно перенесена на ґрунт інших літератур: польської, чеської, німецької. А головне, саме трансформація жанру в національній літературі в метажанр світової літератури демонструє, як частковий вияв, контактно-генетичний вплив між національними літературами в контексті світової літератури. Процес створення вдячного ґрунту для одночасного співіснування багатьох різнорідних, багатовимірних ідей означає багатокультурність, полісемантичність, оскільки вагомі чинники розвитку культури й, зокрема, літератури Європи виводять американський жанр за походженням на територію європейського письменства. Широкого поширення та читацького інтересу жанр АІ набуває в німецькій, шведській, британській літературах Західної Європи та в польській, чеській, українській, російській Східній Європі. У цьому дослідженні акцентується увага на впливі німецькомовних літератур, польської, фінської, шведської серед європейських на становлення АІ в українській літературі та значенні творчості В. Кожелянка у розвитку та становленні цього жанру, в українському літературному процесі. Альтернативна історія у слов’янському літературному дискурсі була також екстреною допомогою у відновленні міфологічного візантійсько-римського простору, який залишався деактивованим майже століття. Як уже зазначалося, спочатку в історіографічній практиці та в галузі історичної реконструкції, а згодом і в художній літературі. Спочатку це було започатковано англійською, а далі – у всіх національних писемних традиціях Європи і навіть США.
Посилання
Bernadsʹka N. Ukrayinsʹkyy roman: teoretychni problemy i zhanrova evolyutsiya [Ukrainian novel: theoretical problems and genre evolution], Kyiv: Akademvydav, 2004, 368 p. [in Ukrainian].
Bovsunivsʹka T. Kohnityvna zhanrolohiya i poetyka [Cognitive Genreology and Poetics], Kyiv: VPTS Kyivs'kyi universytet, 2010, 180 p. [in Ukrainian].
Bovsunivsʹka T. Kohnityvna zhanrolohiya i poetyka. Monohrafi ya [Cognitive Genreology and Poetics. Monograph], Kyiv: VPTS Kyivs'kyi universytet, 2010, 180 p. [in Ukrainian].
Buzyna O. «Porazka na polyakh paralelʹnoyi istoriyi» [Defeat on the Fields of Parallel History], Kyyivsʹki vidomosti [Kiev issues], 2000, 29 veres, P. 22 [in Ukrainian].
Chikarʹkova M. Yu. Suchasna kulʹtura: problemy aksiolohiyi i terminolohiyi [Modern culture: problems of axiology and terminology], Kyiv: Vyd. dim Dmytra Buraho, 2018, P. 5 [in Ukrainian].
Ebbott C. The past, conditionally: alternative history in speculative fi ction. Perspectives of History, January 2016, URL: https://www.historians.org/publications-and-directories/perspectives-on-history/january-2016/the-past-conditionally- alternative-history-in-speculative-fi ction [in English].
Кatsman R. Literature, History, Choice: The Principle of Alternative History in Literature (S. Y. Agnon, The City with All That is Therein), оp. cit., P. 5, 45, 88.
Kopystyansʹka N. Zhanr, zhanrova systema u prostori literaturoznavstva [Genre, genre system in the space of literary studies], Lʹviv: PAIS, 2005, P. 16 [in Ukrainian].
Marusyk I. «Terorium» V. Kozhelyanka [«The Terorium» of V. Kozhelyanko], Ukrayina [The Ukraine], 2005, N 2 (14), P. 14-18 [in Ukrainian].
Nicholls P., Clute J. The Encyclopedia of Science Fiction, London: Orbit, 1993, P. 714, 806 [in English].
Oliynyk S. Intertekstualʹni ta zhanrovo-stylʹovi parametry fantastyky Olesya Berdnyka [Intertextual and genre- stylistic parameters of the fi ction of Oles Berdnyk], avtoref. dys..na zdobuttya nauk. stupenya kand. fi lol. nauk, P. 7 [in Ukrainian].
Pupurs I. Skhid u dzerkali romantyzmu (imaholohichna paradyhma romantychnoho oriyentalizmu: na materiali zakhidno- y skhidnoyevropeysʹkykh literatur kintsya XVIII KHIX st.) [The East in the mirror of romanticism (imagological paradigm of romantic orientalism: on the material of Western and Eastern European literature of the late 18th and 19th centuries)], Sumy: Universytet·sʹka knyha, 2017, P. 7 [in Ukrainian].
Riker P. Sam yak inshyi [Himself as Other], Kyjiv: Dukh i litera, 2002, 458 p., P. 141 [in Ukrainian].
Rosenfeld G. Why Do We Ask «What If?» Refl ections on the Function of Alternate History. History and Theory, December 2020, P. 90103, URL: https://onlinelibrary.wiley.com/ doi/abs/10.1111/1468-2303.00222 [in English].
Schmeink L. Dystopia, Science Fiction, Posthumanism and Liquid Modernity. Biopunk Dystopias Genetic Engineering. Society and Science Fiction. Liverpool University Press, 2016, P. 18-70, 19 [in English].
Stuzhuk O. «Zhanr, metazhanr, mehazhanr yak teoretychni problemy. Ukrayinsʹka naukova terminolohiya» [Genre, metagenre, megagenre as theoretical problems. Ukrainian scientifi c terminology], Zb. materialiv naukovo- praktychnoyi konferentsiyi «Ukrayinsʹka naukova terminolohiya. Suspilʹni ta humanitarni nauky» [Coll. materials of the scientifi c and practical conference «Ukrainian Scientifi c Terminology. Social and humanitarian sciences»], 12 lystopada 2010, N 3, P. 74 [in Ukrainian].
White H. Metahistory: The Historical Imagination in Nineteenth- century Europe, Baltimore&London: The Johns Hopkins University Press, 1973, 462 p. [in English].
Yatsuk O. Ekspresyvnistʹ yak vidchuttya diysnosti u romanakh Vasylya Kozhelyanka «Defi lyada v Moskvi», «Lzhenostradamus» [Expressiveness as a sense of reality in Vasyl Kozhelyanka’s novels «The Parade in Moscow», «Lzhenostradamus»], Mandrivetsʹ[The Traveller] 2000, N 3, P. 47-51 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).