Поетичний синтаксис віршованих творів Сидора Воробкевича останнього періоду творчості (1876-1903)

Автор(и)

  • Тетяна Никифорук Буковинський державний медичний університет, Україна
  • Олександр Рак Буковинський державний медичний університет, Україна

Ключові слова:

С. Воробкевич, поетика, поетичний синтаксис, риторичні запитання, інверсія, антитеза, енжамбеман, еліпсис, образний паралелізм, анадиплозис, азіадетон, полісиндектон, плеонамізм, анастрофа, лікасапрен, поліптот, імпрекація, кульмінація, симпозіум

Анотація

Важливу роль у вираженні поетичної мови Сидора Воробкевича відіграють синтаксичні засоби. Мета. Дослідити функціонування поетичного синтаксису в поетичних творах Сидора Воробкевича третього періоду творчості (1876-1903). Методи дослідження зумовлені метою і завданнями роботи, об’єктом дослідження і є комплексними. Практикувалися герменевтичний метод та метод повільного читання (метод рецептивної поетики), спрямовані на розкриття художніх засобів С. Воробкевича, інтерпретацію його творів. Застосовано формальний метод, заснований на використанні статистичних даних, кількісної обробки матеріалу, спрямований на аналіз аспектів версифікації. Особливої ​​уваги заслуговує принцип «частотного коефіцієнта» (ЧК), який є відношенням поетичного елементу до кількості рядків і практикувався у працях В. Півторака, О. Романиці та Р. Пазюка. Такий підхід дав змогу отримати об’єктивні висновки щодо різних складових поезії письменника. Наукова новизна. Уперше в українському літературознавстві здійснено комплексне дослідження поетики поетичної творчості С. Воробкевича; вони аналізуються з точки зору поетичного синтаксису. Висновки. Важливу роль у розумінні поетичної мови митця відіграють синтаксичні засоби. Складовими поетичного синтаксису є повтори, серед яких переважають анафори. Переважно його вживання припадає на ІІІ період творчості поета (FC – 0,04). Оскільки цей період є найбагатшим на творчі досягнення, покажемо динаміку ще кількох фігур: рефрен (І період – 0,002, ІІ – 0,001, ІІІ – 0,002), підйом (І період – 0,002, ІІ – 0,008, ІІІ – 0,008), конділк (І період – 0,005, ІІ – 0,005, ІІІ – 0,01). Добір стилістичних фігур у творах С. Воробкєвича досить багатий. У римованій поезії риторичні питання, інверсія, антитеза, енжамбеман, еліпсис, образний паралелізм, анадиплозис, азіадетон, полісиндектон, плеонамізм, анастрофа, лікасапрен, поліптот, прокляття, кульмінація, симпозіум тощо застосовувалися Буковинським поетом.

Посилання

Dombrovskyi V. Ukrainska stylistyka i rytmika. Ukrainska poetyka [Ukrainian stylistics and rhythm. Ukrainian poetics] Drohobych: Vydavnycha fi rma «Vidrodzhennia», 2008, P. 132, 134, 142, 143, 147 [in Ukrainian].

Nykyforuk T. Poetyka S. «Vorobkevycha: (stylistychni fi hury druhoho periodu tvorchosti)» [Poetics of S. Vorobkevich: (stylistic fi gures of the second period of creativity)], Naukovyi visnyk Chernivetskoho natsionalnoho universytetu imeni Yuriia Fedkovycha: [zb. nauk. prats] [Scientifi c Bulletin of Yuriy Fedkovich Chernivtsi National University], Chernivtsi: Chernivetskyi nats. un-t, 2016, Vyp. 782, Slovianska fi lolohiia, P. 50-57 [in Ukrainian].

Tkachenko A. Mystetstvo slova: Vstup do literaturoznavstva: [pidruchnyk dlia studentiv humanitarnykh spetsialnostei VNZ] [The art of words: Introduction to literary studies] 2-e vyd., vypr. I dopovn, Kyiv: Kyivskyi universytet, 2003, P. 271 [in Ukrainian].

Vorobkevych I. Tvory: u 3 t. [Works: in 3 volumes], Lviv: Prosvita, 1909, Vol. 1, Р. 77, 78, 80, 83, 88, 94, 235, 272, 278, 280, 283, 293, 313, 314, 318, 319, 321 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-19