Роздуми про пам'ять у творчості Оксани Забужко та Дубравки Уґрешич
DOI:
https://doi.org/10.24061/2411-6181.1.2023.393Ключові слова:
колективна пам'ять; постколоніалізм; посткомунізм; слов'янські літератури; Д. УгрешичАнотація
Стаття присвячена порівняльному дослідженню рефлексій пам’яті у творчості О. Забужко та Д. Угрешича. Мета статті — висвітлити відмінності та подібності в інтерпретаціях авторами посткомуністичного повороту в колективній пам’яті. Наукова новизна статті визначається тим, що вона є першою в українському літературознавстві спробою порівняльного дослідження рефлексій пам’яті у творчості О. Забужко та Д. Угрешича. Матеріалом для дослідження слугують романи О. Забужко «Музей покинутих секретів» та «Музей беззастережної капітуляції». Контекст аналізу розширюється оглядом на публіцистичну творчість письменників, а саме збірки есеїв «Культура брехні. Антиполітичні есеї» Д. Угрешича та «Хроніки Фортінбраса» О. Забужко. Основними методами дослідження, використаними в статті, є порівняльний та культурно-історичний. Висновки. Спільними рисами інтерпретації проблем пам’яті у працях вибраних авторів є інтерес до зміни дискурсу пам’яті внаслідок падіння комунізму, увага до ідеологічних маніпуляцій із колективною пам’яттю та чітке протиставлення між «офіційною пам’яттю». історія» та приватні спогади. Основні відмінності в рефлексіях письменників визначаються тим, що критика Д. Угрешича спрямована насамперед проти націоналістичних наративів минулого, а О. Забужко розмірковує про трагічні наслідки імперського впливу на колективну пам’ять та ідентичність українців.
Посилання
Aheieva V. Za lashtunkamy imperii. Esei pro ukrainsko-rosiiski kulturni vidnosyny [Behind the Scenes of the Empire. Essays on Ukrainian-Russian cultural relations], Kyiv: Vikhola, 2021, 360 p. [in Ukrainian].
Assman A. Prostory spohadu: formy ta transformatsii kulturnoi pamiati [Memory Spaces. Forms and transformations of cultural memory], Kyiv: Nika-tsentr, 2012, 440 p. [in Ukrainian].
Butska K. “Muzeiefikatsiia povsiakdennia: pobut yak prostir pamiati pro epokhu, shcho pishla” [Museumfication of Everyday Life: Everyday Life as a Space of Memory of a Bygone Age], Problemy suchasnoho literaturoznavstva. 2021, Vyp. 18, P.6―12 [in Ukrainian].
Erll A. Literature, Film and the Mediality of Cultural Memory Media and Cultural Memory: an international and interdisciplinary handbook, Edited by Astrid Erll, Ansgar Nunning, Berlin and New York: Walter de Gruyter, 2008, P. 389–399, 391 [in English].
Ghjujssen A. “Beghstvo Ot Amnezyy. Muzej Kak Massmedya.” [Escape from Amnesia: The Museum as Mass Medium], Iskusstvo, 12 (581), 2012. URL: iskusstvo-info.ru/begstvo-ot-amnezii-muzej-kak-massmedia (25.04.23) [in Russian].
Hundorova T. Pisliachornobylska biblioteka. Ukrainskyi literaturnyi postmodern [Post-Chernobyl Library. Ukrainian literary postmodernism], Kyiv: Krytyka, 2005, P. 177 [in Ukrainian].
Kis O. “Kolektyvna pamiat ta istorychna travma: teoretychni refleksii na tli zhinochykh spohadiv pro Holodomor” [Collective Memory and Historical Trauma: theoretical reflections in the background of female memories about Holodomor], U poshukakh vlasnoho holosu: Usna istoriia yak teoriia, metod, dzherelo: zb. nauk. pr., za red. H. Hrinchenko, N. Khanenko-Frizen; Kharkiv: Skhidnyi instytut ukrai-noznavstva im. Kovalskykh, 2010, P. 171 [in Ukrainian]
Lachmann R. Mnemonic and Intertextual Aspects of Literature. Media and Cultural Memory: an international and interdisciplinary handbook, Edited by Astrid Erll, Ansgar Nunning, Berlin and New York: Walter de Gruyter, 2008, P. 301–310 [in English].
Nahorna L. P. Istorychna pamiat: teorii, dyskursy, refleksii [Historical memory: theories, discourses, reflections], Kyiv: IPiEND im. I. F. Kurasa NAN Ukrainy, 2012, P.11 [in Ukrainian].
Nora P. Vsemyrnoe torzhestvo pamiaty [The Global Triumph of Memory], URL: https://magazines.gorky.media/nz/2005/2/vsemirnoe-torzhestvo-pamyati.html (24.11.2020) [in Russian]
Polishchuk Ya. “Peizazhi (ne)pamiati v suchasnii ukrainskii literature” [The Landscapes of (Non]remembering in Contemporary Ukrainian Literature], TEKA Komisji Polsko-Ukraińskich Związkуw Kulturowych, 2021, Vol. 6(15) P. 83–84 [in Russian].
Polishchuk Ya. “Peizazhi (ne)pamiati v suchasnii ukrainskii literature” [The Landscapes of (Non]remembering in Contemporary Ukrainian Literature], TEKA Komisji Polsko-Ukraińskich Związkуw Kulturowych, 2021, Vol. 6(15), P. 83–84 [in Ukrainian].
Polishchuk Ya. “Reinterpretatsiia pamiati v suchasnomu ukrainskomu romani” [Reinterpretation of Memory in the Contemporary Ukrainian Novel], Naukovi zapysky. Seriia “Filolohichna”, Ostroh: Vyd-vo Natsionalnoho un-tu “Ostrozka akademiia”, 2012, P. 183– 204 [in Ukrainian].
Polishchuk Ya. Poshuky Skhidnoi Yevropy: tini mynuloho, mirazhi maibutnoho [Searching for Eastern Europe: Shadows of the past, mirages of the future], Chernivtsi: Knyhy – ХХI, 2020, 192 p. [in Ukrainian].
Polishchuk Ya. Revizii pamiati: literaturna krytyka. [Revision of Memory: Literature Critics], Lutsk: PVD “Tverdynia”, 2011, 216 p. [in Ukrainian].
Pukhonska O. “Literatura i pamiat: versii vzaiemovplyvu” [Literature and Memory: Versions of Mutual Influence] Naukovi Zapysky Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”: seriia “Filolohiia”, Ostroh: Vyd-vo NaUOA, 2018, Vyp. 4(72), P. 191–193 [in Ukrainian].
Pukhonska O. Literaturnyi vymir pamiati: monohrafiia [Literature Dimension of Memory], Kyiv: Akademvydav, 2018, 304 p. [in Ukrainian].
Rutar Kh. Mistsia pamiaty u romani Oksany Zabuzhko Muzei pokynutykh sekretiv [Places of Memory in the novel Museum of Abandoned Secrets by Oksana Zabuzhko], Spheres of Culture, 2017, Vol. 16, P. 345 – 353 [in Ukrainian].
Snyder T. Memory of Sovereignty and Sovereignty Over Memory: Twentieth-Century Poland, Ukraine, and Lithuania. Memory and Power in Postwar Europe, ed. by Jan-Werner Moller. Cambridge: Cambridge University Press, 2002, P. 39 [in English].
Ugreshych, D. Muzei bezumovnoi kapituliatsii, [Museum of Uncoditional Surrender], Pereklad A. S. Liubka. Chernivtsi: Knyhy – ХХI, 2020, P. 26, 38, 39, 40, 226-227, 259, 260 [in Ukrainian].
Ugrešić D. Kultura laži. Antipolitički eseji. [Culture of Lies. Antipolitical Essays], Beograd: Fabrika knjiga, 2008, P. 113, 114, 115, 315 [in Croatian].
Uliura H. Eksponat na rekonstruktsii: retsenziia Hanny Uliury na knyzhku “Muzei bezumovnoi kapituliatsii” Dubravky Ugreshych [An exhibit under reconstruction: Hanna Uliura's review of the book The Museum of Unconditional Surrender] URL: https://womo.ua/eksponat-na-rekonstruktsiyi-kniga-muzey-bezumovnoyi-kapitulyatsiyi-dubravki-ugreshich/ (05.03.23) [in Ukrainian].
Zabuzhko O. “Vsia nasha istoriia – tse muzei pokhovanykh sekretiv” [Our Entire History is a Museum of Buried Secrets], Ukrainskyi zhurnal, 2008, Vol. 8, P. 47–48 [in Ukrainian].
Zabuzhko O. Khroniky vid Fortinbrasa. [Chronicles of Fortinbras] Kyiv: Fakt, 2009. P. 96, 107, 108, 138 [in Ukrainian].
Zabuzhko O. Muzei pokynutykh sekretiv. [Museum of Abandoned Secrets], Kyiv: KOMORA, 2020, P. 47, 52, 62, 254, 282, 707 [in Ukrainian].
Zernii Yu. Yak suspilstva pamiataiut: vlastyvosti ta mekhanizmy funktsionuvannia istorychnoi pamiati. [How Societies Remember: Features and Mechanisms of Historical Memory], Stratehichni priorytety. Naukovo-analitychnyi shchokvartalnyi zbirnyk, 2008, Vyp. 4 (8), P. 35–43 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).