Роздуми про пам'ять у творчості Оксани Забужко та Дубравки Уґрешич

Автор(и)

  • Катерина Буцька Національна академія наук України, Інститут літератури імені Тараса Шевченка,, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24061/2411-6181.1.2023.393

Ключові слова:

колективна пам'ять; постколоніалізм; посткомунізм; слов'янські літератури; Д. Угрешич

Анотація

Стаття присвячена порівняльному дослідженню рефлексій пам’яті у творчості О. Забужко та Д. Угрешича. Мета статті — висвітлити відмінності та подібності в інтерпретаціях авторами посткомуністичного повороту в колективній пам’яті. Наукова новизна статті визначається тим, що вона є першою в українському літературознавстві спробою порівняльного дослідження рефлексій пам’яті у творчості О. Забужко та Д. Угрешича. Матеріалом для дослідження слугують романи О. Забужко «Музей покинутих секретів» та «Музей беззастережної капітуляції». Контекст аналізу розширюється оглядом на публіцистичну творчість письменників, а саме збірки есеїв «Культура брехні. Антиполітичні есеї» Д. Угрешича та «Хроніки Фортінбраса» О. Забужко. Основними методами дослідження, використаними в статті, є порівняльний та культурно-історичний. Висновки. Спільними рисами інтерпретації проблем пам’яті у працях вибраних авторів є інтерес до зміни дискурсу пам’яті внаслідок падіння комунізму, увага до ідеологічних маніпуляцій із колективною пам’яттю та чітке протиставлення між «офіційною пам’яттю». історія» та приватні спогади. Основні відмінності в рефлексіях письменників визначаються тим, що критика Д. Угрешича спрямована насамперед проти націоналістичних наративів минулого, а О. Забужко розмірковує про трагічні наслідки імперського впливу на колективну пам’ять та ідентичність українців.

Посилання

Aheieva V. Za lashtunkamy imperii. Esei pro ukrainsko-rosiiski kulturni vidnosyny [Behind the Scenes of the Empire. Essays on Ukrainian-Russian cultural relations], Kyiv: Vikhola, 2021, 360 p. [in Ukrainian].

Assman A. Prostory spohadu: formy ta transformatsii kulturnoi pamiati [Memory Spaces. Forms and transformations of cultural memory], Kyiv: Nika-tsentr, 2012, 440 p. [in Ukrainian].

Butska K. “Muzeiefikatsiia povsiakdennia: pobut yak prostir pamiati pro epokhu, shcho pishla” [Museumfication of Everyday Life: Everyday Life as a Space of Memory of a Bygone Age], Problemy suchasnoho literaturoznavstva. 2021, Vyp. 18, P.6―12 [in Ukrainian].

Erll A. Literature, Film and the Mediality of Cultural Memory Media and Cultural Memory: an international and interdisciplinary handbook, Edited by Astrid Erll, Ansgar Nunning, Berlin and New York: Walter de Gruyter, 2008, P. 389–399, 391 [in English].

Ghjujssen A. “Beghstvo Ot Amnezyy. Muzej Kak Massmedya.” [Escape from Amnesia: The Museum as Mass Medium], Iskusstvo, 12 (581), 2012. URL: iskusstvo-info.ru/begstvo-ot-amnezii-muzej-kak-massmedia (25.04.23) [in Russian].

Hundorova T. Pisliachornobylska biblioteka. Ukrainskyi literaturnyi postmodern [Post-Chernobyl Library. Ukrainian literary postmodernism], Kyiv: Krytyka, 2005, P. 177 [in Ukrainian].

Kis O. “Kolektyvna pamiat ta istorychna travma: teoretychni refleksii na tli zhinochykh spohadiv pro Holodomor” [Collective Memory and Historical Trauma: theoretical reflections in the background of female memories about Holodomor], U poshukakh vlasnoho holosu: Usna istoriia yak teoriia, metod, dzherelo: zb. nauk. pr., za red. H. Hrinchenko, N. Khanenko-Frizen; Kharkiv: Skhidnyi instytut ukrai-noznavstva im. Kovalskykh, 2010, P. 171 [in Ukrainian]

Lachmann R. Mnemonic and Intertextual Aspects of Literature. Media and Cultural Memory: an international and interdisciplinary handbook, Edited by Astrid Erll, Ansgar Nunning, Berlin and New York: Walter de Gruyter, 2008, P. 301–310 [in English].

Nahorna L. P. Istorychna pamiat: teorii, dyskursy, refleksii [Historical memory: theories, discourses, reflections], Kyiv: IPiEND im. I. F. Kurasa NAN Ukrainy, 2012, P.11 [in Ukrainian].

Nora P. Vsemyrnoe torzhestvo pamiaty [The Global Triumph of Memory], URL: https://magazines.gorky.media/nz/2005/2/vsemirnoe-torzhestvo-pamyati.html (24.11.2020) [in Russian]

Polishchuk Ya. “Peizazhi (ne)pamiati v suchasnii ukrainskii literature” [The Landscapes of (Non]remembering in Contemporary Ukrainian Literature], TEKA Komisji Polsko-Ukraińskich Związkуw Kulturowych, 2021, Vol. 6(15) P. 83–84 [in Russian].

Polishchuk Ya. “Peizazhi (ne)pamiati v suchasnii ukrainskii literature” [The Landscapes of (Non]remembering in Contemporary Ukrainian Literature], TEKA Komisji Polsko-Ukraińskich Związkуw Kulturowych, 2021, Vol. 6(15), P. 83–84 [in Ukrainian].

Polishchuk Ya. “Reinterpretatsiia pamiati v suchasnomu ukrainskomu romani” [Reinterpretation of Memory in the Contemporary Ukrainian Novel], Naukovi zapysky. Seriia “Filolohichna”, Ostroh: Vyd-vo Natsionalnoho un-tu “Ostrozka akademiia”, 2012, P. 183– 204 [in Ukrainian].

Polishchuk Ya. Poshuky Skhidnoi Yevropy: tini mynuloho, mirazhi maibutnoho [Searching for Eastern Europe: Shadows of the past, mirages of the future], Chernivtsi: Knyhy – ХХI, 2020, 192 p. [in Ukrainian].

Polishchuk Ya. Revizii pamiati: literaturna krytyka. [Revision of Memory: Literature Critics], Lutsk: PVD “Tverdynia”, 2011, 216 p. [in Ukrainian].

Pukhonska O. “Literatura i pamiat: versii vzaiemovplyvu” [Literature and Memory: Versions of Mutual Influence] Naukovi Zapysky Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”: seriia “Filolohiia”, Ostroh: Vyd-vo NaUOA, 2018, Vyp. 4(72), P. 191–193 [in Ukrainian].

Pukhonska O. Literaturnyi vymir pamiati: monohrafiia [Literature Dimension of Memory], Kyiv: Akademvydav, 2018, 304 p. [in Ukrainian].

Rutar Kh. Mistsia pamiaty u romani Oksany Zabuzhko Muzei pokynutykh sekretiv [Places of Memory in the novel Museum of Abandoned Secrets by Oksana Zabuzhko], Spheres of Culture, 2017, Vol. 16, P. 345 – 353 [in Ukrainian].

Snyder T. Memory of Sovereignty and Sovereignty Over Memory: Twentieth-Century Poland, Ukraine, and Lithuania. Memory and Power in Postwar Europe, ed. by Jan-Werner Moller. Cambridge: Cambridge University Press, 2002, P. 39 [in English].

Ugreshych, D. Muzei bezumovnoi kapituliatsii, [Museum of Uncoditional Surrender], Pereklad A. S. Liubka. Chernivtsi: Knyhy – ХХI, 2020, P. 26, 38, 39, 40, 226-227, 259, 260 [in Ukrainian].

Ugrešić D. Kultura laži. Antipolitički eseji. [Culture of Lies. Antipolitical Essays], Beograd: Fabrika knjiga, 2008, P. 113, 114, 115, 315 [in Croatian].

Uliura H. Eksponat na rekonstruktsii: retsenziia Hanny Uliury na knyzhku “Muzei bezumovnoi kapituliatsii” Dubravky Ugreshych [An exhibit under reconstruction: Hanna Uliura's review of the book The Museum of Unconditional Surrender] URL: https://womo.ua/eksponat-na-rekonstruktsiyi-kniga-muzey-bezumovnoyi-kapitulyatsiyi-dubravki-ugreshich/ (05.03.23) [in Ukrainian].

Zabuzhko O. “Vsia nasha istoriia – tse muzei pokhovanykh sekretiv” [Our Entire History is a Museum of Buried Secrets], Ukrainskyi zhurnal, 2008, Vol. 8, P. 47–48 [in Ukrainian].

Zabuzhko O. Khroniky vid Fortinbrasa. [Chronicles of Fortinbras] Kyiv: Fakt, 2009. P. 96, 107, 108, 138 [in Ukrainian].

Zabuzhko O. Muzei pokynutykh sekretiv. [Museum of Abandoned Secrets], Kyiv: KOMORA, 2020, P. 47, 52, 62, 254, 282, 707 [in Ukrainian].

Zernii Yu. Yak suspilstva pamiataiut: vlastyvosti ta mekhanizmy funktsionuvannia istorychnoi pamiati. [How Societies Remember: Features and Mechanisms of Historical Memory], Stratehichni priorytety. Naukovo-analitychnyi shchokvartalnyi zbirnyk, 2008, Vyp. 4 (8), P. 35–43 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-14