Драматургія Василя Кожелянка як феномен сучасної української літератури

Автор(и)

  • Антоніна Аністратенко Буковинський державний медичний університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24061/2411-6181.1.2023.391

Ключові слова:

В. Кожелянко; сучасна українська драматургія; “Лизикава”;

Анотація

Мета статті — розглянути оригінальність та проаналізувати п’єси В. Кожелянка в контексті сучасної драматургії та особливого піджанру, який називають «п’єсами для читання». Новизна дослідження полягає в тому, що драматургічна спадщина В. Кожелянка (у співавторстві з В. Сердюком) уперше стала об’єктом порівняльного дослідження і досі системно не запроваджена в сучасний літературний процес України. Використані в статті методи дослідження підпорядковуються порівняльному принципу викладу матеріалу, поєднують описовий та функціонально-прагматичний методи аналізу. Висновки. Архітектонічні та жанрово-стильові знахідки В. Кожелянка в драматургічному жанрі письма не лише заклали основу його творчого блоку, зокрема роману в жанрі альтернативної історії та пригодницького постмодерну та новомодерного роману, а й сформували майстерню новітні творчі засоби, якими користуються інші сучасні автори (наприклад, Неда Нешдана). П’єси В. Кожелянка розглядаються в ключі жанрово-стильового аналізу. Проаналізувавши окремі аспекти драматургічних текстів (образ національного героя, історико-політичних діячів у пародійній прозі письменника, історико-детективних романах та усвідомлення в них хронотопу як розрізнювального жанрового маркера, наголошення на ментальних помилках автора). українська нація як лейтмотив творчого задуму В. Кожелянка) з точки зору структурного, дескриптивного, рецептивного та порівняльного підходів літературознавства маємо вагомі підстави говорити про творчість В. Кожелянка як про приклад високого -якісна сучасна неомодерністська робота європейського рівня.

Посилання

Kozhelyanko V. “Mylʹna bulʹka i reaktyvne shylo. Dramatychnyy etyud, abo zh prosto proza” [A bar of soap and a reactive awl. A dramatic sketch, or just prose], Resent posts, URL: https://tvir.biographiya.com/milna-bulka-i-reaktivne-shilo-vasil-kozhelyanko [in Ukrainian].

Kozhelyanko V., Serdyuk V. Hilʹyotyna. Komediya u 5-ty diyakh [Guilliotina. Comedy in 5 acts], URL: http://litforum.com.ua/index.php?r=11&a=2254 [in UKrainian].

Serdyuk V., Kozhelyanko V. Soldat·sʹke shchastya. Istorychna drama v 3-kh diyakh [Soldier's happiness. Historical drama in 3 acts], Chernivtsi, 1997, URL: http://litforum.com.ua/index.php?r=11&a=2253 [in Ukrainian].

Skrypka L. “Na stseni muzdramteatru pokazhutʹ vestern po-chernivetsʹky” [On the stage of the muzdramtheater they will show a western in the Chernivtsi style], Chasyu, 13 trav., 2014, URL: https://chas.cv.ua/culture/17848-na-scen-muzdramteatru-pokazhut-vestern-po-chernvecki.html.

Vasylʹyev Ye. “Zhanrova konversiya u suchasniy yevropeysʹkiy dramaturhiyi” [Genre conversion in modern European drama], Zbirnyk naukovykh pratsʹ (filolohichni nauky) [Collection of scientific works (philological sciences)], N 13, 2019, P. 9-10, 13 [in Ukrainian]

Vasylʹyev Ye. M. Suchasna dramaturhiya: zhanrovi transformatsiyi, modyfikatsiyi, novatsiyi : monohrafiya [Modern drama: genre transformations, modifications, innovations: monograph], Lutsʹk: PVD “Tverdynya”, 2017, P. 252 [in Ukrainian].

Zhuk O. Yak skazav by Kozhelyanko–tszy: “Robitʹ khloptsi, yak znayete” [As Kozhelyanko-tzi would say: “Do, boys, as you know”], Ukrayina moloda [The Young Ukraine], N 186, 2008, URL: https://www.umoloda.kiev.ua/number/1260/164/44625 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-14