Паремії зі словом на позначення природних явищ у світлі наївної картини світу українців

Автор(и)

  • Наталія Руснак Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, Україна
  • Іванна Струк Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24061/2411-6181.1.2023.382

Ключові слова:

паремія; прислів'я; кажучи; знак; довідкове слово

Анотація

До національних духовних скарбів народу належать мова,
що відображає його світогляд, психіку, побут, традиції, культуру, обряди та вірування – все те, що відтворює душу народу і визначає національний менталітет. Мова знаходить у пареміях словесні засоби характеристики найрізноманітніших явищ життя, яскраві за змістом і формою. Прислів’я та приказки — це узагальнена пам’ять народу, результат його спостережень за життям і явищами природи, що дає змогу молодому поколінню формувати погляди на етику, мораль, історію та політику. Актуальність наукового дослідження зумовлена необхідністю вивчення мовної специфіки пареміологічних одиниць в аспекті текстової організації цього жанру як частини духовної культури українського народу, що зберігає пам’ять народу та життєві спостереження. і природні явища. Метою нашої статті є аналіз мовних особливостей паремій із вказівним словом природи, зокрема їх семантичної організації та тематичних груп. У статті використовуються такі методи та прийоми лінгвістичного аналізу: системно-функціональний аналіз, компонентний метод, контекстно-інтерпретаційний метод, метод стилістичного аналізу. Наукова новизна дослідження полягає в поглибленні знань про паремії, в аналізі семантичної природи прислів’їв та приказок з урахуванням засобів художньої виразності. Висновки. Проаналізований матеріал доводить, що у свідомості наших предків кожній першоелементу відповідала певна стихія: вода асоціювалася з космосом, вогонь – з душею, земля – з часом, повітря – з мудрістю. За семантикою ми виділили три групи паремій з опорним словом на позначення природи: спостереження за природою; паремії з узагальнюючим значенням; дидактичні паремії. Проте паремії з опорним словом природи мають різний ступінь узагальнення. Досліджено, що прислів’я про пори року часто вживаються в прямому значенні, без підтексту та надмірної художньої образності, але є й такі, що мають кілька значень. Перспективу подальших досліджень вбачаємо в аналізі комунікативно-прагматичних особливостей українських паремій.

Посилання

Boiko V. H. Skarby mudrosti: ukrainski narodni anekdoty, zahadky, kazky, lehendy ta in., [Treasures of wisdom: Ukrainian folk anecdotes, riddles, fairy tales, legends, etc., complied by V. G. Boyko], Kyiv: Radianska shkola, 1966, 220 p. [in Ukrainian].

Franko Ivan Halytsko-ruski narodni prypovidky: U 3-kh tomakh, 2-e vyd. [Galician-Russian folk tales: In 3 volumes. Collected, arranged and explained by Dr. Franko: 2nd ed.], Lviv: Vydavnychyi tsentr LNU imeni Ivana Franka, 2006 [in Ukrainian].

Frezer Dzh. Zolotaya vetv. Issledovanie magii i religii [Golden branch. Exploring Magic and Religion], Per. S angl. M.K. Ryiklina, Moskva: Politizdat, 1980, P. 53 [in Russian].

Kovalska N. “Paremii yak zasib vidobrazhennia kohnityvnykh protsesiv” [Paremia as a means of displaying cognitive processes], Visnyk Lvivskoho universytetu [Bulletin of Lviv University], Seriia filolohichna, 34 (1), 2004, P. 418 [in Ukrainian].

Nomys M., Ukrainski prykazky, pryslivia i take inshe, Uporiadkuvannia, prymitky ta vstupna stattia M. M. Paziaka [Ukrainian sayings, proverbs and so on, compiled by M. Nomys. Arrangement, notes and introductory article by M. M. Pazyak], Kyiv: Lybid, 1993, 768 p. [in Ukrainian].

Paziak M. Perlyny narodnoi mudrosti. Pryslivia ta prykazky: Pryroda. Hospodarska diialnist liudyny [Pearls of folk wisdom. Proverbs and sayings: Nature. Human economic activity], Kyiv: Nauk. dumka, 1989, 240 p. [in Ukrainian].

Selivanova O. Suchasna linhvistyka: terminolohichna entsyklopediia [Modern linguistics: a terminological encyclopedia], Poltava: Dovkillia-K., 2006, P 404–405 [in Ukrainian].

Zhaivoronok V. V. Ukrainska etnolinhvistyka [Ukrainian ethnolinguistics], Kyiv: Dovira, 2007, P. 26 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-14