Вивчення народного (говіркового) мовлення в позакласній роботі ЗЗСО
DOI:
https://doi.org/10.24061/2411-6181.2.2022.362Ключові слова:
народне діалектне мовлення; буквальні назви; позааудиторна робота; середня школа; українська моваАнотація
Вивчення народного (діалектного) мовлення є важливим у шкільному курсі української мови, особливо в сільській місцевості, оскільки дає змогу зрозуміти специфіку української мови в її територіальному прояві. Усвідомлення специфіки територіального різновиду української мови сприятиме вияву патріотичних почуттів учнів, прагненню зберегти етнічну (територіальну) своєрідність. Актуальність нашого дослідження зумовлена необхідністю вивчення народного мовлення у шкільному курсі української мови. Мета статті – розробити тематику однієї з форм позакласної роботи (колоквіуму) з української мови для вивчення розмовної мови в загальноосвітній школі. Дослідження проведено на матеріалі говірок сіл Улашківці та Заболотівка Чортківського району Тернопільської області. Методи дослідження. Дослідження проводилось за основними загальнонауковими методами аналізу та синтезу, а також за лінгвістичними методами – описовим, структурним. За допомогою описового методу було узагальнено фактичний матеріал. Інвентаризації та систематизації мовних явищ сприяв структурний метод. Висновки. Внаслідок недостатнього охоплення відомостями з «Діалектології української мови» у шкільному курсі української мови підвищується роль позакласної роботи як одного з видів виховної роботи, метою якої є поглиблення інформацію з цього курсу, а також пояснити школярам відмінності народних (розмовних) слів від буквальних назв. Тому учні повинні розуміти специфіку вияву територіального різновиду національної української мови. Для цього найоптимальнішою формою позааудиторної роботи є колоквіум, під час якого вчитель надасть відомості про типи діалектних явищ, розповість про походження діалектизмів мовлення, запропонує відомості про лексику календарного циклу (серед. класи), пояснити фонетико-граматичні закономірності діалектного мовлення (старші класи).
Посилання
Didenko N. M. Metodyka pozaklasnoi roboty z ukrainskoi movy u protsesi profilnoho navchannia: dys. … kand. ped. nauk zi spets. 13.00.02 – teoriia ta metodyka navchannia (ukrainska mova) [Methodology of extracurricular work on the Ukrainian language in the process of professional education: thesis. ... candidate ped. sciences with special 13.00.02 – theory and teaching methods (the Ukrainian language)], Kyiv, 2016, P. 92 [in Ukrainian].
Pentyliuk M. I., ed. Praktykum z metodyky navchannia ukrainskoi movy v zahalnoosvitnikh zakladakh: modulnyi kurs: Posibnyk dlia studentiv ped. universytetiv ta instytutiv [Practicum of teaching methodology of the Ukrainian language in general educational institutions: modular course: Manual for students of ped. universities and institutes], Kyiv: Lenvit, 2011, 366 p. [in Ukrainian].
Ukrainska mova. 5 – 11 klasy: navchalni prohramy, metodychni rekomendatsii shchodo orhanizatsii navchalno-vykhovnoho protsesu v 2016 – 2017 navchalnomu rotsi z komentarem providnykh fakhivtsiv [Ukrainian language. Grades 5 - 11: educational programms, methodological recommendations for the organization of the educational process in the 2016 – 2017 academic year with commentary by leading specialists], Kharkiv: Ranok, 2016, 112 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).