Вивчення народного (говіркового) мовлення в позакласній роботі ЗЗСО

Автор(и)

  • Наталія Руснак Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, Україна
  • Іванна Струк Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, Україна
  • Юлія Руснак Буковинський державний медичний університет, Україна https://orcid.org/0000-0001-9941-4411

DOI:

https://doi.org/10.24061/2411-6181.2.2022.362

Ключові слова:

народне діалектне мовлення; буквальні назви; позааудиторна робота; середня школа; українська мова

Анотація

Вивчення народного (діалектного) мовлення є важливим у шкільному курсі української мови, особливо в сільській місцевості, оскільки дає змогу зрозуміти специфіку української мови в її територіальному прояві. Усвідомлення специфіки територіального різновиду української мови сприятиме вияву патріотичних почуттів учнів, прагненню зберегти етнічну (територіальну) своєрідність. Актуальність нашого дослідження зумовлена необхідністю вивчення народного мовлення у шкільному курсі української мови. Мета статті – розробити тематику однієї з форм позакласної роботи (колоквіуму) з української мови для вивчення розмовної мови в загальноосвітній школі. Дослідження проведено на матеріалі говірок сіл Улашківці та Заболотівка Чортківського району Тернопільської області. Методи дослідження. Дослідження проводилось за основними загальнонауковими методами аналізу та синтезу, а також за лінгвістичними методами – описовим, структурним. За допомогою описового методу було узагальнено фактичний матеріал. Інвентаризації та систематизації мовних явищ сприяв структурний метод. Висновки. Внаслідок недостатнього охоплення відомостями з «Діалектології української мови» у шкільному курсі української мови підвищується роль позакласної роботи як одного з видів виховної роботи, метою якої є поглиблення інформацію з цього курсу, а також пояснити школярам відмінності народних (розмовних) слів від буквальних назв. Тому учні повинні розуміти специфіку вияву територіального різновиду національної української мови. Для цього найоптимальнішою формою позааудиторної роботи є колоквіум, під час якого вчитель надасть відомості про типи діалектних явищ, розповість про походження діалектизмів мовлення, запропонує відомості про лексику календарного циклу (серед. класи), пояснити фонетико-граматичні закономірності діалектного мовлення (старші класи).

Посилання

Didenko N. M. Metodyka pozaklasnoi roboty z ukrainskoi movy u protsesi profilnoho navchannia: dys. … kand. ped. nauk zi spets. 13.00.02 – teoriia ta metodyka navchannia (ukrainska mova) [Methodology of extracurricular work on the Ukrainian language in the process of professional education: thesis. ... candidate ped. sciences with special 13.00.02 – theory and teaching methods (the Ukrainian language)], Kyiv, 2016, P. 92 [in Ukrainian].

Pentyliuk M. I., ed. Praktykum z metodyky navchannia ukrainskoi movy v zahalnoosvitnikh zakladakh: modulnyi kurs: Posibnyk dlia studentiv ped. universytetiv ta instytutiv [Practicum of teaching methodology of the Ukrainian language in general educational institutions: modular course: Manual for students of ped. universities and institutes], Kyiv: Lenvit, 2011, 366 p. [in Ukrainian].

Ukrainska mova. 5 – 11 klasy: navchalni prohramy, metodychni rekomendatsii shchodo orhanizatsii navchalno-vykhovnoho protsesu v 2016 – 2017 navchalnomu rotsi z komentarem providnykh fakhivtsiv [Ukrainian language. Grades 5 - 11: educational programms, methodological recommendations for the organization of the educational process in the 2016 – 2017 academic year with commentary by leading specialists], Kharkiv: Ranok, 2016, 112 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-14

Номер

Розділ

Методика викладання української мови