Композиційні прийоми новели у поетиці кіносценарію (“Перевірте свої годинники” Ліни Костенко та Аркадія Добровольського)

Автор(и)

  • Наталія Нікоряк Чернівецький національний університет ім. Юрія Федьковича, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.24061/2411-6181.1.2022.338

Ключові слова:

новела; кіносценарій; жанрова матриця; склад; редагування; «Перевірте свої годинники»; Л. Костенко; А. Добровольський

Анотація

Стаття покликана проаналізувати специфіку композиційної організації кіносценарію Л. Костенко та А. Добровольського «Звірте годинники» (1962), в основу якого покладено жанрову матрицю новели. Методи дослідження включають інтермедійний, жанровий, стилістичний та рецептивний аналізи. Актуальність дослідження: у статті актуалізовано питання жанрової спадкоємності між літературою та кіно в аспекті поетики на прикладі кіносценарного тексту. Висновок: оскільки серед усіх прозових жанрів малої прози новела вирізняється особливою сюжетною напруженістю та зниженою подієвою насиченістю, лаконічністю, чіткістю змалювання характерів, змістовою місткістю, це наближає її до кінодраматичної оповіді. Внаслідок цього спостерігається підвищена увага кінематографістів до цього жанру, використовуючи його не тільки в розробці епізодів або при створенні особливого виду художнього фільму (наприклад, що складається з ланцюжка новел), але і як композиційного. Техніка написання сценарію. На прикладі сценарію фільму Ліни Костенко та Аркадія Добровольського «Звірте годинники» яскраво демонструється практичне використання жанрової моделі новели на рівнях сюжету, композиції, персоносфери тощо. Сценарна цілісність композиції, динамічність, лаконізм, і завершеність окремих епізодів створюють узагальнений тон і певну монументальність твору. Хоча форма кіноновели «позбавлена» можливості дати багатоплановий образ життя, проте авторам вдається відтворити багатоплановість, пристрасний горизонт очікування. Як ніхто інший, Ліна Костенко зсередини знала всі проблеми й муки творчості; тонко відчуваючи душу поета, вона зуміла втілити в життя розповіді «молодих поетів».

Посилання

Bazen A. Chto takoe kino? [What is cinema?], Moskva, 1972, P. 40–42 [in Russian].

Briukhovetska L. “Mistychnyi, metaforychnyi, modernyi” [Mystical, metaphorical, modern], Kino-Teatr, 2018, N. 2, URL: http://archivektm.ukma.edu.ua/show_content.php?id=2154 [in Ukrainian].

Briukhovetska L. Taiemna istoriia filmiv. Pamiat dokumentiv [The secret story of movies. Document memory], Kyiv: FOP Maslakov, 2021, 316 p. [in Ukrainian].

Chervinska O. V. Opovidni instantsii u tekstovomu prostori: z pryvodu odniiei elehiinoi temy u Liny Kostenko [Narrative instances in the text space: about one elegiac theme by Lina Kostenko], Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu [Scientific Journal of Chernivtsi University], Chernivtsi: Ruta, 2002, Vyp. 146–147: Slovianska filolohiia, P. 258–265 [in Ukrainian].

Dvorkin YU. B. Nachala kinodramaturgii v scenarnom dele: uch. posobie dlya rezhisserov fak. ekrannyh iskusstv [Principles of scriptwriting in screen technique: manual for film directors in screen arts departments], Sankt-Peterburg: Izd-vo SPbGUKiT, 2000, 160 p. [in Russian].

Dziubenko T. Kodyfikatsiia viiny u khudozhnomu chasoprostori kinostsenariiu “Perevirte svoi hodynnyky” Liny Kostenko y Arkadiia Dobrovolskoho [Codification of War in script artistic space of “Chech Your Watches” by Lina Kostenko and Arkadiy Dobrovolskiy], URL: http://www.historians.in.ua/index.php/en/doslidzhennya/1909-tetiana-dziubenko-kodyfikatsiya-viyny-u-khudozhnomu-chasoprostori-kinostsenariyu-perevirte-svoyi-hodynnyky-liny-kostenko-y-arkadiya-dobrovolskoho [in Ukrainian].

Ejzenshtejn S. Izbrannye proizvedeniya: v 6 t. [Selected works in 6 vol.], Moskva: Iskusstvo, 1964–1971, Vol. 4: Raboty 1964–1971 gg., 1966, 790 p. [in Russian].

Fesenko V. I. Literatura i zhyvopys: intermedialnyi dyskurs [Literature and painting: intermedial discourse], Kyiv: Vyd. tsentr KNLU, 2014, P. 159 [in Ukrainian].

Gabrilovich E. O kinonovelle [About the film novella], Kinonovelly: Scenarii korotkometrazhnyh fil'mov [Film novels: Short film scripts], Moskva, 1961, P. 3, 6, 7, 8 [in Russian].

Gorbulina E. V. Literaturnoe svoeobrazie kinoscenariya : ucheb. posobie po speckursu [Literary originality of the screenplay: manual on a special course], Rostov n/D.: RGPI, 1989, 84 p. P. 26 [in Russian].

Hejfic I. E. O kino [About Cinema], Moskva: Iskusstvo, 1966, P. 70 [in Russian].

Kostenko L., Dobrovolskyi A. Perevirte svoi hodynnyky [Check Your Watches], Kinopovisti: zbirnyk [Film novellas: a collection], uporiad., vstup. st. i prym. A. Shcherbaka, Kyiv: Rad. Pysmennyk, 1963, Vol. 2, P. 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198-199, 202, 203, 204, 205, 207, 208, 209, 211, 214, 219, 220, 225, 226, 230, 231, 232, 233, 240 [in Ukrainian].

Kovaliv Yu. I ., ed. Literaturoznavcha entsyklopediia [Literary studies encyclopedia], Kyiv: Akademiia, 2007, V.1, P. 479 [in Ukrainian].

Luchyna N. I. Literaturnyi stsenarii i film [Literary script and film], Kyiv: Derzh. vyd-vo obrazotvorchoho mystetstva i muz. lit-ry URSR, 1962, 31 p. P. 14 [in Ukrainian].

Manevich I. Kino i literatura [Cinema and Literature], Moskva: Iskusstvo, 1966, P. 105, 108, 110, 114 [in Russian].

Mart'yanova I. A. Tekst kinoscenariya i kinoscenarij teksta [Screenplay text and Film script], Sankt-Peterburg: SAGA, 2003, 207 p. [in Russian].

Nikoriak N. Kompozytsiina model kinostsenarnoho tekstu [Compositional model of screenplay text], Nikoriak N. V. Avtentychnist kinostsenariiu yak suchasnoho literaturnoho tekstu, Chernivtsi: Misto, 2011, P. 158–176 [in Ukrainian].

Romm M. Dramaturgiya kino i voprosy kompozicii scenariya i fil'ma [Dramaturgy of cinema and composition issues of the script and film], Izbrannye prizvedeniya : v 3 t. [Selected works in 3 vol.], Moskva: Iskusstvo, 1980–1982. Vol. 3, 1982, P. 14–87 [in Russian].

Shcherbak A., ed. Kinopovisti: zbirnyk [Film novellas: a collection], Kyiv: Rad. pysmennyk, 1963, Vol. 2, P. 569 [in Ukrainian].

Tynyanov YU. N. Poetika. Istoriya literatury. Kino [Poetics. History of literature. Cinema], Moskva, 1977, P. 330 [in Russian].

Vajsfel'd I. V. Kompoziciya v kinoiskusstve: ucheb. posobie : v 2 ch. [Composition in film art: manual in 2 parts], Moskva: VGIK, 1974, CH.1, 83 p. [in Russian].

Yunakovskij V. S. Kompoziciya kinoscenariya: vvodnaya lekciya k tret'emu razdelu kursa “Dramaturgiya kino” [Film script composition: introductory lecture to the third section of the course “Dramaturgy of Cinema”], Moskva, 1960, 23 p. [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-26