Сутність та особливості середньовічної ідентичності
DOI:
https://doi.org/10.24061/2411-6181.1.2022.318Ключові слова:
Середньовічна ідентичність; антропологія; менталітет; етнічна приналежність; християнствоАнотація
Мета дослідження. Перша – аналіз середньовічної ідентичності на основі міждисциплінарного підходу. По-друге, висвітлення особливостей формування античної ідентичності. Методи дослідження: емпіричні (спостереження, опис) і теоретичні (аналіз, синтез, абстрагування, узагальнення, індукція, дедукція, пояснення, класифікація). Науковий метод включає прийоми систематизації дослідження, коригування нових і раніше набутих знань. Це можна побачити в аналізі та систематизації етапів становлення слов’янської ідентичності. Висновки зроблено з використанням правил і принципів міркування на основі емпіричних даних про вплив християнства на формування ідентичності у слов’ян. Наукова новизна. Вперше досліджено процес формування особистості у давніх слов’ян. Активні механізми диференціації та інтеграції, визначення та самовизначення людей, груп і груп є процесами ідентифікації в їх широкому розумінні. Ієрархія останніх істотно ускладнюється в історичному розвитку разом зі зростанням різноманітності структурно-змістовних і функціональних явищ соціального світу. Це чітко простежується в процесі ідентифікації слов'ян, які входили до складу Київської Русі, який можна поділити на кілька періодів. Перший період – VII – VIII ст. Центрами консолідації племен та їх самоусвідомлення в цей час були міста, особливо Київ. Виникали союзи племен, серед яких виділявся полянський союз. На чолі цих перших додержавних утворень стояли племінні вожді-князі. Почала формуватися правляча еліта. Другий період охоплює три чверті IX ст. На цьому етапі формувалися основи державності. Саме Київ став ініціатором політичного об’єднання земель у державу. Почала формуватися соціальна ієрархія. На вершині піраміди – князь і його дружина, потім – рядові корпорації родової знаті, а внизу – селянська та міська громади. Процеси ідентифікації посилюються на всіх рівнях цієї ієрархії. Третій період пов’язаний із виникненням єдиної давньоруської держави – Київської Русі. У 882 році варязький король Олег захопив Київ. Київська держава швидко поширювалася і була могутньою. Населення Стародавньої Русі зазнавало сильного впливу багатовекторності та етнічних факторів, де відбувався процес ідентифікації. З прийняттям християнства ставлення літописців до Русі різко змінилося. І вони, і читачі їхніх творів не могли не усвідомлювати, що з цього моменту воно потрапляє в новий контекст етнічних і політичних відносин. Після хрещення основною опозицією християнському руху стали «погані» народи, тобто почав діяти основний принцип ідентифікації «Ми – Вони». Висновки. Доведено, що лише з прийняттям християнства можна говорити про повноцінні ідентифікаційні процеси в Київській Русі: у вжиток увійшла старослов’янська мова, як церковна, так і літературна, як мова державного управління та законодавства; утвердилися єдині традиції, звичаї, правові норми; існувала єдина матеріальна культура, була, хоч і не повністю, єдина етнічна самосвідомість; консолідувала еліту феодалів Давньої Русі, яка вела свій родовід від династії Рюриковичів і не поділялася етнічно.
Посилання
Adler A. O nervycheskom kharaktere [About the nervous character], Sankt-Piterburg -Moskva: Unyversytetskaia knyha, AST, 1997, 385 р. [in Russian].
Braichevskyi M. Vstup do istorychnoi nauky [Introduction to historical science], Kyiv: KM Acaciernia, 1995, 220 p. [in Ukrainian].
Freid Z. Psykholohyia bessoznatelnoho [Psychology of the unconscious], Moskva: Prosveshchenye, 1989, 447 p. [in Russian].
Husserl E. “Kryza yevropeiskykh nauk i transtsendentalna fenomenolohiia. Vstup do fenomenolohichnoi filosofii” [The crisis of European sciences and transcendental phenomenology. Introduction to phenomenological philosophy], Filosofska dumka [Philosophical thought], 2002, N. 3, P. 134–149 [in Ukrainian].
Isaievych Ya. Ukraina davnia i nova: narod, relihiia, kultura [Ukraine is old and new: people, religion, culture], Lviv: OO Vasyliian “Misioner”, 1996, 336 p. [in Ukrainian].
Kotliar M. Istoriia Ukrainy v osobakh. Davnoruska derzhava [History of Ukraine in persons. Ancient Russian state], Кyiv: Ukraina, 1996, 240 p. [in Ukrainian].
Motsia O., Rychka V. Kyivska Rus: vid yazychnytstva do khrystyianstva [Kiev Rus: from paganism to Christianity], Кyiv: Hlobus, 1996, 222 p. [in Ukrainian].
Novhorodskaia pervaia letopys starshoho y mladsheho yzvoda [Novgorod first chronicle of the senior and junior edition], Moskva: Yzdatelstvo AN SSSR, 1950, P. 120, 121, 123, 130, 132, 148–149, 158–159 [in Russian].
Pinchuk Yu. “Pohodin Mykhailo Petrovych”, Entsyklopediia istorii Ukrainy: u 10 t. [Encyclopedia of the History of Ukraine: 10 v.], redkol.: V.A. Smolii (holova) ta in.; Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy, Кyiv: Naukova dumka, 2011, Vol. 8, P. 290 [in Ukrainian].
Plokhy S. The Origins of the Slavic Nations: Premodern identities in Russia, Ukraine, and Belarus. Cambridge, NY etc., 2006, Р. 10–48 [in English].
Polnoe sobranye russkykh letopysei. Vol. 1. Ypatevskaia letopys [Complete collection of Russian chronicles. Vol. 1. Ipatiev Chronicle], Moskva: Nauka, 1962, Stolb. 291, 328 [in Russian].
Polnoe sobranye russkykh letopysei. Vol.2. Ypatevskaia letopys [Complete collection of Russian chronicles. Vol. 2. Ipatiev Chronicle], Moskva: Nauka, 1998, Stolb. 405, 409, 417 [in Russian].
Rymarenko Yu. “Hrushevskyi Mykhailo Serhiiovych”, Mala entsyklopediia etnoderzhavoznavstva [Small Encyclopedia of Ethnic Power Studies], Instytut derzhavy i prava im. V. M. Koretskoho NAN Ukrainy. Uporiadnyk Yu. I. Rymarenko (ta in..), Кyiv: Heneza, Dovira, 1996, P. 837–838 [in Ukrainian].
Shakhmatov A. Razyskanyia o drevneishykh russkykh letopysnykh svodakh [Research on the most ancient Russian chronicle vaults], Sankt-Piterburg: Novoe lyteraturnoe obozrenye, 2002, P. 362–363 [in Russian].
Stefanovych P. “K voprosu o poniatyy Rus v drevneishem letopysanyy” [To the question of the concept of Russia in ancient chronicles], Slovene, 2018, N. 2, P. 356–382 [in Russian].
Tedzhfel H. Sotsyalnaia ydentychnost y mezhhruppovye otnoshenyia [Social identity and intergroup relations], Moskva: Nauka, 1982, 437 p. [in Russian].
Tolochko P. Kyivska Rus, Kyiv: Abrys, 1996, 360 p. [in Ukrainian].
Tolochko A. Ocherky nachalnoi Rusy [Essays on early Russia], Кyiv, Sankt-Piterburg: Laurus, 2015, P. 68 [in Russian].
Tolochko A. Voobrazhennaia narodnost [Imaginary people], Кyiv: Ruthenica, 2002, P. 115–117 [in Russian].
Yurii M. Etnohenez ta mentalitet ukrainskoho narodu [Ethnogenesis and mentality of the Ukrainian people], Кyiv: Takson, 1997, P. 41–42 [in Ukrainian].
Yvaniukovych T. Ydentychnost v ystorycheskykh yssledovanyiakh: teoryia y praktyka [Identity in Historical Research: Theory and Practice], URL: elib.sfu-kras.ru/handle [in Russian].
Zalizniak L. “Davnoruska narodnist – imperskyi mif chy istorychna realnist” [Ancient Russian people – an imperial myth or historical reality], Pamiat stolit [Memory of centuries], 1996, N. 2. [in Ukrainian].
Zalizniak L. Narysy starodavnoi istorii Ukrainy [Essays on the ancient history of Ukraine], Кyiv: Tempora, 1994, 256 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).