Підходи медико-соціальної реабілітації дітей з органічними ураженнями нервової системи: історія і сучасні тенденції

Автор(и)

  • Антоніна Аністратенко Буковинський державний медичний університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24061/2411-6181.4.2021.308

Ключові слова:

історія реабілітації; медико-соціальна реабілітація; логопедична служба; діти дошкільного віку; спецпедагогіка

Анотація

Мета статті – досліджувати історію та сучасний стан соціальної та медичної реабілітації дітей із сенсорними та іншими патологіями ЦНС. Новизна дослідження. Нерозробленою є проблема формування життєвої компетентності у дітей із спеціальними потребами, починаючи з раннього віку. Практично відсутні методичні розробки, що дозволяють надавати допомогу дітям з особливими потребами дошкільного віку та їхнім сім'ям за місцем проживання, без відриву дитину від сім'ї. Методи дослідження засновані на історичному та порівняльно-аналітичному принципах. Висновки. Отже, розглянувши різні аспекти реабілітаційної допомоги дітям раннього дошкільного віку патологіями ЦНС та розладами мови, вдалося з'ясувати першочергову важливість розвитку мови при реабілітаційної роботи з дітьми раннього дошкільного віку, адже успіхи у засвоєнні української мови у цій, сенситивний період, або їх відсутність, суттєво вплинуть на всі аспекти подальшої медико-соціальної реабілітації дитини.

Посилання

Anistratenko A. V. “Kompleksna medyko-sotsialʹna reabilitatsiya yak osnova rozvytku movlennya nechuyuchykh (slabochuyuchykh) ditey rannʹoho doshkilʹnoho viku” [Complex medical and social rehabilitation as a basis for speech development of deaf (hard of hearing) children of early preschool age], Neonatolohiya, khirurhiya ta perynatalʹna medytsyna. Shchokvartalʹnyy medychnyy naukovo-praktychnyy zhurnal [Neonatology, surgery and perinatal medicine. Quarterly medical scientific-practical journal], Za red.: Znamensʹkoyi T. K., Boychuka T. M, Kyyiv, ANU; BDMU, 2016, N 4 (22), Vol. 6, P. 55-60 [in Ukrainian].

Babak O. V., Hladka I. V., Malynovsʹka N. M., ed. Vrehulyuvannya problemnykh pytanʹ pratsevlashtuvannya ta zakhystu prav invalidiv u sferi pratsi: prakt. posib. [Settlement of problematic issues of employment and protection of the rights of persons with disabilities in the field of labor: practice], Kyiv, “Un-t Ukrayina”, Vseukr. tsentr profesiynoyi reabilitatsiyi invalidiv, 2007, 156 p. [in Ukrainian].

Bezpalʹko O. V. Sotsialʹna pedahohika: skhemy, tablytsi, komentari: navch. posib. [Social pedagogy: schemes, tables, comments: text-book], Kyiv, Tsentr uchbovoyi literatury, 2009, 208 p. [in Ukrainian].

DACHO (Chernivtsi Region State Archive), Shchorichnyy zvit Instytutu slipykh ta hlukhykh im. Korolevy Mariyi za 1919-1920rr [DACHO: Annual Report of the Queen Mary Institute of the Blind and Deaf for 1919-1920], File 1, Ch. 1, Arc. 19-27 [in Romanian].

Dementʹyeva N. Ustynova E. Rolʹ i mistse sotsialʹnykh pratsivnykiv v obsluhovuvanni invalidiv i litnikh lyudey [The role and place of social workers in the care of the disabled and the elderly], Moskva, 1995, 290 p.

Husak N. Ye. “Sotsialʹna reabilitatsiya: pidkhody do vyznachennya ponyattya” [Social rehabilitation: approaches to the definition], Sotsialʹna polityka ta sotsialʹna robota [Social policy and social work], 2008, N 1, P.103–114 [in Ukrainian].

Satayeva A. I. “Kokhlearnaya implantatsiya kak sredstvo pomoshchi glukhim detyam” [Cochlear implantation as a means of helping deaf children], Vospitaniye i obucheniye detey s narusheniyami razvitiya [Education and training of children with developmental disorders], N 1, 2006, P. 56 [in Russian].

Savchuk O. O. “Reabilitatsiyni posluhy Chernivetsʹkoho oblasnoho navchalʹno-reabilitatsiynoho tsentru”, URL: http://kts-osvita.org.ua/index.php?option=com_contO. ent&task=view&id=1179&Itemid=2 [in Ukrainian].

Suvorov A. V. “Prichiny zaderzhki rechevogo razvitiya pri ranney glukhote”, Materialy konferentsii “Rech' v obshchenii: psikhologicheskiye, psikholingvisticheskiye, defektologicheskiye i psikhoterapevticheskiye aspekty” [Proceedings of the conference “Speech in communication: psychological, psycholinguistic, defectological and psychotherapeutic aspects”], Moskva, Psikhologicheskiy institut Rossiyskoy akademii obrazovaniya, 2009, P. 70–72 [in Russian].

Zvereva I. D., Laktionov H. M., ed. Sotsialʹna robota v Ukrayini: navch. Posibnyk [Social work in Ukraine: textbook, Kyiv, 2003, 254 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-10