Жанр балади в кінематографічному дискурсі (кінобалада “Букет” (2000) чеського режисера Ф. А. Брабеця)

Автор(и)

  • Наталія Нікоряк Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, Україна
  • Алла Сажина Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24061/2411-6181.3.2021.297

Ключові слова:

жанрова наступність; балада; кінобалада;

Анотація

Мета статті – проаналізувати специфіку кінематографічного прочитання балад збірки "Букет" (1853) відомого чеського письменника та фольклориста К.Я. Ербена режисером Ф.А. Брабецем (“Букет” (2000)) у руслі концепції жанрової наступності. Методи дослідження: компаративний метод, метод інтермедіального та рецептивного аналізу. Новизна роботи: вперше у дискурсі українського літературознавства порушується питання жанрової наступності в інтермедіальному ключі. Висновки. Кінематографічний текст режисера Ф. Брабеца максимально зберігає та передає всі ключові коди жанру літературної балади: лаконічність оповіді, глибину розкриття життя, напружений сюжет, гостроту описаних ситуацій, нечисленну персоносферу, драматичну та несподівану розв'язку. У зв'язку з цим дані тексти сприймаються як маленькі “концентровані трагедії”. У той же час кінорежисер розширює основний текст балади, доповнюючи кожен сюжет передісторією; активно використовує монтаж та кінотропи, редукує тимчасові параметри, фрагменти, діалоги, зберігаючи при цьому основний зміст першоджерела

Посилання

Buket (Kytice, 2000). Rezh. F.A. Brabets. URL: http://baskino.me/films/detektivy/6911-buket.html

Erben K. Ya. “Balladyi. Stihi. Skazki” [Ballads. Poems. Fairy-tales], Moskva: OGIZ, 1948, 303 р., Р. 17, 18, 38, 39, 40-41, 41–43, 46, 47-48, 49, 94-95, 96, 97, 99-100, 101, 292, 294 URL: https://imwerden.de/pdf/erben_ballady_stikhi_skazki_1948_text.pdf [in Russian].

Gegel G. “Estetika” [Aesthetics], Moscow, 1971, Vol. 3, Р. 498 [in Russian].

Gugnin A. “Postoyanstvo i izmenchivost zhanra” [Constancy and variability of the genre], Eolova arfa. Antologiya balladyi [Aeolian harp. Ballad Anthology], Moskva: Vyisshaya shkola, 1989, Р. 7–11 [in Russian].

Kopystianska N. Kh. “Zhanr, zhanrova systema u prostori literaturoznavstva: monohrafiia” [Genre, genre system in the vastness of literary knowledge : monograph], Lviv: PAIS, 2005, 368 p., P. 103, 104, 105, 106 [in Ukrainian].

Kotsur V. P., Potapenko O. I., Kuibida V. V., ed. Entsyklopedychnyi slovnyk symvoliv kultury Ukrainy [Encyclopedic Glossary of Symbols of Culture of Ukraine / edited by V. Kotsur, O. Potapenko, V. Kuybida], 5-e vyd. Korsun-Shevchenkivskyi: FOP Havryshenko V. Moskva, 2015, 912 р., Р. 125, 215–218 [in Ukrainian].

Kovaliv Yu. I., ed. Literaturoznavcha entsyklopediia [Literary Encyclopedia / author-compiler Kovaliv Yu.], Kyiv: Akademiia, 2007, Vol.1, P. 111–113 [in Ukrainian].

Macura V. Znamení zrodu. České národní obrození jako kulturní typ [Birth sign. Czech national revival as a cultural type], Praha: Melantrich, 1995, Р. 29 [in Czech].

Magomedova D. M. “Ballada” [Ballad], Poetika: slov. aktual. terminov i ponyatiy [Poetics: Dictionary of relevant terms and notions], Moskva: Izd-vo Kulaginoy; Intrada, 2008, Р. 26, 27 [in Russian].

Manevich I. “Kino i literatura” [Cinema and literature], Moskva: Iskusstvo, 1966, 240 p., Р. 39 [in Russian].

Nikolskiy S. “Karel Yaromir Erben” [Karel Jaromir Erben], Erben K.Ya. Balladyi. Stihi. Skazki [Ballads. Poems. Fairy-tales], Moskva: OGIZ, 1948, P. 4, 9, 13-14 URL: https://imwerden.de/pdf/erben_ballady_stikhi_skazki_1948_text.pdf [in Russian].

Nikoriak N. “Metaforychni kody kinotekstu S. Paradzhanova “Saiat-Nova” (1969)” [Metaphorical Codes of S. Parajanov’s Movie Text “Sayat Nova” (1969)], Pytannia literaturoznavstva: Ontolohiia metafory [Problems of Literary Criticism: Оntology of Мetaphor], Chernivtsi: Chernivetskyi nats.un-t, 2020, N 101, P. 209–239 [in Ukrainian].

Pіlarski A. “Erbena czarodziejskie kwiecie – motyw magicznych roślin w zbiorze Kytice” [Erben’s magic flowers – the motive of magic plant in the collection “A Bouquet of Czech Folk Legends”], Bohemistyka [Bohemistyka], 2017, N 1, р. 46–47, 46–58, P. 50 [in Polish].

Rutkovska T. “Kinobalada abo Pro “povernennia, shcho tryvaiut neskinchenno” [Cinema Ballad or on “infinite returns”], Studii mystetstvoznavchi [Art Studies], Chyslo 3 (23), Arkhitektura. Obrazotvorche ta dekoratyvno-vzhytkove mystetstvo. Teatr. Muzyka. Kino, Kyiv: Vyd-vo IMFE, 2008, P. 113–117 [in Ukrainian].

Tarnashynska L. “Balada u tvorchosti ukrainskykh shistdesiatnykiv: modyfikatsii zhanru (slovianskyi kontekst)” [Ballad in the works of the Ukrainian sixties: modifications of the genre (Slavic context)], Ucrainica III. Soucasna Ukrajinistika: Problemy jazyka, literatury a kultury. Sbornik clanku. 2 cast. Olomouc: Univerzita Palackeno v Olomouci, 2008, P. 319–326, P. 320 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-07