Жанр балади в кінематографічному дискурсі (кінобалада “Букет” (2000) чеського режисера Ф. А. Брабеця)
DOI:
https://doi.org/10.24061/2411-6181.3.2021.297Ключові слова:
жанрова наступність; балада; кінобалада;Анотація
Мета статті – проаналізувати специфіку кінематографічного прочитання балад збірки "Букет" (1853) відомого чеського письменника та фольклориста К.Я. Ербена режисером Ф.А. Брабецем (“Букет” (2000)) у руслі концепції жанрової наступності. Методи дослідження: компаративний метод, метод інтермедіального та рецептивного аналізу. Новизна роботи: вперше у дискурсі українського літературознавства порушується питання жанрової наступності в інтермедіальному ключі. Висновки. Кінематографічний текст режисера Ф. Брабеца максимально зберігає та передає всі ключові коди жанру літературної балади: лаконічність оповіді, глибину розкриття життя, напружений сюжет, гостроту описаних ситуацій, нечисленну персоносферу, драматичну та несподівану розв'язку. У зв'язку з цим дані тексти сприймаються як маленькі “концентровані трагедії”. У той же час кінорежисер розширює основний текст балади, доповнюючи кожен сюжет передісторією; активно використовує монтаж та кінотропи, редукує тимчасові параметри, фрагменти, діалоги, зберігаючи при цьому основний зміст першоджерела
Посилання
Buket (Kytice, 2000). Rezh. F.A. Brabets. URL: http://baskino.me/films/detektivy/6911-buket.html
Erben K. Ya. “Balladyi. Stihi. Skazki” [Ballads. Poems. Fairy-tales], Moskva: OGIZ, 1948, 303 р., Р. 17, 18, 38, 39, 40-41, 41–43, 46, 47-48, 49, 94-95, 96, 97, 99-100, 101, 292, 294 URL: https://imwerden.de/pdf/erben_ballady_stikhi_skazki_1948_text.pdf [in Russian].
Gegel G. “Estetika” [Aesthetics], Moscow, 1971, Vol. 3, Р. 498 [in Russian].
Gugnin A. “Postoyanstvo i izmenchivost zhanra” [Constancy and variability of the genre], Eolova arfa. Antologiya balladyi [Aeolian harp. Ballad Anthology], Moskva: Vyisshaya shkola, 1989, Р. 7–11 [in Russian].
Kopystianska N. Kh. “Zhanr, zhanrova systema u prostori literaturoznavstva: monohrafiia” [Genre, genre system in the vastness of literary knowledge : monograph], Lviv: PAIS, 2005, 368 p., P. 103, 104, 105, 106 [in Ukrainian].
Kotsur V. P., Potapenko O. I., Kuibida V. V., ed. Entsyklopedychnyi slovnyk symvoliv kultury Ukrainy [Encyclopedic Glossary of Symbols of Culture of Ukraine / edited by V. Kotsur, O. Potapenko, V. Kuybida], 5-e vyd. Korsun-Shevchenkivskyi: FOP Havryshenko V. Moskva, 2015, 912 р., Р. 125, 215–218 [in Ukrainian].
Kovaliv Yu. I., ed. Literaturoznavcha entsyklopediia [Literary Encyclopedia / author-compiler Kovaliv Yu.], Kyiv: Akademiia, 2007, Vol.1, P. 111–113 [in Ukrainian].
Macura V. Znamení zrodu. České národní obrození jako kulturní typ [Birth sign. Czech national revival as a cultural type], Praha: Melantrich, 1995, Р. 29 [in Czech].
Magomedova D. M. “Ballada” [Ballad], Poetika: slov. aktual. terminov i ponyatiy [Poetics: Dictionary of relevant terms and notions], Moskva: Izd-vo Kulaginoy; Intrada, 2008, Р. 26, 27 [in Russian].
Manevich I. “Kino i literatura” [Cinema and literature], Moskva: Iskusstvo, 1966, 240 p., Р. 39 [in Russian].
Nikolskiy S. “Karel Yaromir Erben” [Karel Jaromir Erben], Erben K.Ya. Balladyi. Stihi. Skazki [Ballads. Poems. Fairy-tales], Moskva: OGIZ, 1948, P. 4, 9, 13-14 URL: https://imwerden.de/pdf/erben_ballady_stikhi_skazki_1948_text.pdf [in Russian].
Nikoriak N. “Metaforychni kody kinotekstu S. Paradzhanova “Saiat-Nova” (1969)” [Metaphorical Codes of S. Parajanov’s Movie Text “Sayat Nova” (1969)], Pytannia literaturoznavstva: Ontolohiia metafory [Problems of Literary Criticism: Оntology of Мetaphor], Chernivtsi: Chernivetskyi nats.un-t, 2020, N 101, P. 209–239 [in Ukrainian].
Pіlarski A. “Erbena czarodziejskie kwiecie – motyw magicznych roślin w zbiorze Kytice” [Erben’s magic flowers – the motive of magic plant in the collection “A Bouquet of Czech Folk Legends”], Bohemistyka [Bohemistyka], 2017, N 1, р. 46–47, 46–58, P. 50 [in Polish].
Rutkovska T. “Kinobalada abo Pro “povernennia, shcho tryvaiut neskinchenno” [Cinema Ballad or on “infinite returns”], Studii mystetstvoznavchi [Art Studies], Chyslo 3 (23), Arkhitektura. Obrazotvorche ta dekoratyvno-vzhytkove mystetstvo. Teatr. Muzyka. Kino, Kyiv: Vyd-vo IMFE, 2008, P. 113–117 [in Ukrainian].
Tarnashynska L. “Balada u tvorchosti ukrainskykh shistdesiatnykiv: modyfikatsii zhanru (slovianskyi kontekst)” [Ballad in the works of the Ukrainian sixties: modifications of the genre (Slavic context)], Ucrainica III. Soucasna Ukrajinistika: Problemy jazyka, literatury a kultury. Sbornik clanku. 2 cast. Olomouc: Univerzita Palackeno v Olomouci, 2008, P. 319–326, P. 320 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).