Інтермедіальність сербського роману кінця ХХ – початку ХХІ ст.
DOI:
https://doi.org/10.24061/2411-6181.3.2021.296Ключові слова:
інтермедіальність; сербський роман; мистецтво; смислова ефективністьАнотація
Актуальність аналізу обумовлена тим, що поетика літературних напрямів, течій та стилів кінця ХХ – початку ХХІ ст. характеризується різноманіттям методів реалізації. Одним із її модусів вважається інтермедіальність. Сучасна історія мистецтва слова у Сербії окремо демонструє переконливе твердження “нових жанрових сенсів вираженого комбінованого характеру”. Аналітичне висвітлення досвіду інтермедіального формату літературної актуалізації поетики образотворчого мистецтва мета цієї статті. Новизна викладеного матеріалу полягає у прецедентній систематизації окремих проявів інтермедіальності у дискурсі сербського роману. Дослідження засноване на продуктивності методу структурного аналізу у комплексі з культурсеміотичним підходом. Висновки. У романах С. Басари, Д. Кіша, М. Павіча спостерігається особлива форма інтермедіальності, пов'язана із включенням графічних фрагментів у простір прозового тексту. Репродукції, інтегровані в тексти творів, набувають формосмислової актуалізації за принципом психологізації візуального зображення, що робить докладнішим втілення динаміки емоцій знакових персонажів, їх духовної еволюції
Посилання
Basara S. Fama pro velosypedystiv [Fama about cyclists], Chernivtsi, 2017, P. 65 [in Ukrainian].
Bilyk N. L., Stratehiyi komparatyvistyky v serbsʹkomu romani porubizhzhya XX ‒ XXI storich [Strategies of comparative studies in the Serbian novel at the turn of the XX ‒ XXI centuries], Kyiv, 2018, P. 29, 258 [in Ukrainian].
Griczanov А. А., ed. Noveyshyy fylosofskyy slovarʹ. Postmodernyzm [The latest philosophical dictionary. Postmodernism], Minsk, 2007, P. 262 [in Russian].
Jerkov A. Nova tekstualnost: ogledi o srpskoj prozi postmodernog doba [New textuality: essays on Serbian prose of the postmodern era. Podgorica], Podgorica, Beograd, 1992, P. 6–7 [in Serbian].
Kysh D. Porodychny tsyklus [Family cycle], Belgrade, 2001, P. 340, 331‒655 [in Serbian].
Lotman Yu. Semyosfera. Kulʹtura y vzryv. Vnutry myslyashchykh myrov. Statʹy. Yssledovanyya [Semiosphere. Culture and explosion. Inside the thinking worlds. Articles. Research], Sankt-Peterburg, 2000, 704 p. [in Russian].
Maingueneau D. L'analyse du discours [Discourse analysis], Paris, 1991, 268 p. [in French].
Maklyuen M. Ponymanye medya [Understanding of Media], Moskva, 2011, 464 p. [in Russian]
Pavić M. Drugo telo [Another body], Beograd, 2006, P. 53, 224, 244–245 [in Serbian].
Pavić M. Hazarski rečnik: ženski primerak. Roman leksikon u 100.000 reči [Khazar dictionary: female specimen. Novel lexicon in 100,000 words], Beograd, Sarajevo, Priština, Novi Sad, 1988, P. 83, 174, 235 [in Serbian].
Pavić M. Poslednja ljubav u Carigradu: Priručnik za gatanje [The Last Love in Constantinople: A Handbook of Divination], Beograd, 2004, 229 p. [in Serbian].
Pavyć M. Predeo slykan chaǰem [Landscape painted with tea], Belgrade, 2012, P. 230 [in Serbian].
Petrovich S. “Altera Pars. Kruh” [Altera Pars. Circle], Prodanovyć M. Posmatran̂e umetnosty: odabrany radovy, 2008–2011.: Muzeǰ rudnychko-takovskoh kraǰa, Horn̂y Mylanovats, 15. apryl – 15. maǰ 2011, Horn̂y Mylanovats, 2011, Р. 17 [in Serbian].
Petrovyć H. Atlas opysan nebom [Atlas is described by the sky], Belgrade, 2008, 267 p. [in Serbian].
Petrovyć H. Opsada tsrkve Svetoh Spasa [Siege of the Church of the Holy Savior], Belgrade, 2008, P. 306‒307, 393-394 [in Serbian].
Prodanović M. Ultramarin encore: roman bez reči [Ultramarine encore: a novel without words], Beograd, 2010, 135 p. [in Serbian].
Rudnev Yu. Kontseptsyya dyskursa kak elementa lyteraturovedcheskoho metayazyka [The concept of discourse as an element of literary metalanguage]. URL: http://zhelty-dom.narod.ru/literature/txt/discours_jr.htm [in Russian].
Šelić M. Malterego. Knj.1. Rubikova stolica: rimejk [Malterego. Book 1. Rubik's chair: remake], Beograd, 2016, P. 191, 192-195, 248, 249 [in Serbian].
Shostyy Mizhnarodnyy mizhdystsyplinarnyy teoretychnyy sympozium “Literatura v koli mediy: intermediyne pole khudozhnikh praktyk, retseptyvni stratehiyi, syntez mystetstv”, travenʹ 2013. Instytut literatury im. T.H. Shevchenka NAN Ukrayiny [Sixth International Interdisciplinary Theoretical Symposium “Literature in the Media: Intermediate Field of Artistic Practices, Receptive Strategies, Synthesis of Arts”, May 2013, Institute of Literature. T. H. Shevchenko National Academy of Sciences of Ukraine], Kyiv, 2013, P. 8 [in Ukrainian].
Syvachenko G. M. “Interdyskursyvnistʹ yak dialoh kulʹtur” [Interdiscursivity as a dialogue of cultures], Komparatyvni doslidzhennya slovyansʹkykh mov i literatur. Pamyati akademika Leonida Bulakhovsʹkoho, [Comparative studies of Slavic languages and literatures. In memory of Academician Leonid Bulakhovsky], 2015, Vyp. 27, P. 365‒368 [in Ukrainian].
Syvachenko H. M., Paradoksy slovatsʹkoho romanu [Paradoxes of the Slovak novel], Kyiv, 1993, P. 2‒15 [in Ukrainian].
Tatarenko A. Poetyka formy v prozi postmodernizmu (dosvid serbsʹkoyi literatury) [Poetics of form in the prose of postmodernism (the experience of Serbian literature)], Lviv, 2010, P. 14‒15, 479-488, 497-498 [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).