Явище культурної пам'яті в «Руне окропленому» Димитрія Туптала

Автор(и)

  • Tetyana Irtuganova Буковинський державний медичний університет, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.24061/2411-6181.4.2018.80

Ключові слова:

проповідь, культурна пам'ять, засіб зберігання культурної пам'яті, розповідь-міракль, бароко

Анотація

У статті аналізується роль культурної пам'яті і її сакральне значення в зразку проповідницької літератури ХVII століття - «Руне окропленому» Димитрія Туптала (св. Димитрія Ростовського). Даний твір присвячено опису відомих на той час чудес від ікони Божої Матері, яка перебувала в Іллінській обителі міста Чернігова. Образ чудотворної ікони Іллінської Богоматері має відразу дві функції: практичну (кошти зберігання і передачі культурної пам'яті Чернігівщини) і сакральну (об'єкт випромінювання божественної допомоги). У статті були використані описово-аналітичний, структурно-семіотичний та культурологічний методи. Наукова новизна. Вперше аналізується явище культурної пам'яті в творчості Димитрія Туптала, зокрема в творі «Руно орошенное», а також показані основні способи її збереження. Культурна пам'ять транспортується через символи. В даному випадку можна розглядати передачу біблійного сюжету через символи. Інформація, закладена в них, передається через текст проповіді читачам, піддаючись своєрідною інтерпретації.
Дослідниця приходить до висновку, що в цій книзі Димитрій Туптало показує одночасно два пласта інформації - минуле і сьогодення, включивши до складу оповідання як сучасні йому події - хроніки чудес, що сталися за останні кілька років, так і цитати авторів минулого часу. Автор розглядає текст як засіб зберігання культурної пам'яті і передачі її наступним поколінням.

Посилання

Assman J. Kulturnaja pamiat’: pis’mo, pamiat’ o proshlom i politicheskaja identichnost’ v vysokih kulturah drevnosti [Cultural memory: writing, memory of the past and political identity in the high cultures of antiquity], Moskva, 2004, 363 p. [In Russian].

Lotman J. Pamiat’ v kulturologicheskom osveshcheniji [Memory in cultural light], Vol.1, Tallinn, 1992, P. 200-202. [In Russian].

Repina L. Kulturnaja pamiat’ i problemy istoriopisanija (istoriograficheskije zametki) [The Cultural memory and problems of historical writing (historiographical notes)], Moskva, 2003, 44 p. [In Russian].

Lotman Yu. Pamiat’ kultury. Istorija i semiotika [The memory of culture. History and semiotics], Vnutri mysliashchih mirov. Chelovek – tekst –semiosfera – istorija [Inside the thinking worlds. Human – text – semiosphere – history], Moskva, 1996, P. 358‐368 [In Russian].

Tuptalo D. Runo oroshennoje [Dewy Fleece], Chernigiv, 1683, 6+107 ark [in Oldslavic].

Tuptalo D. Runo oroshennoje [Dewy Fleece], Chernigiv, 1683, 6+74 ark [in Oldslavic].

Tuptalo D. Runo oroshennoje [Dewy Fleece], Chernigiv, 1683, 6+25 ark [in Oldslavic].

Tuptalo D. Runo oroshennoje [Dewy Fleece], Chernigiv, 1683, 6+25 ark [in Oldslavic].

Tuptalo D. Runo oroshennoje [Dewy Fleece], Chernigiv, 1683, 6+12 ark [in Oldslavic].

Tuptalo D. Runo oroshennoje [Dewy Fleece], Chernigiv, 1683, 6+62 ark [in Oldslavic].

Tuptalo D. Runo oroshennoje [Dewy Fleece], Chernigiv, 1683, 6+51 ark [in Oldslavic].

Tuptalo D. Runo oroshennoje [Dewy Fleece], Chernigiv, 1683, 6+51 ark [in Oldslavic].

Tuptalo D. Runo oroshennoje [Dewy Fleece], Chernigiv, 1683, 6+24 ark [in Oldslavic].

Tuptalo D. Runo oroshennoje [Dewy Fleece], Chernigiv, 1683, 6+31 ark [in Oldslavic].

Tuptalo D. Runo oroshennoje [Dewy Fleece], Chernigiv, 1683, 6+47 ark [in Oldslavic].

Tuptalo D. Runo oroshennoje [Dewy Fleece], Chernigiv, 1683, 6+68 ark [in Oldslavic].

Assman J. Collective memory and Cultural Identity, New German Critique, N. 65, 1995, P. 126‐129 [In English].

Tuptalo D. Runo oroshennoje [Dewy Fleece], Chernigiv, 1683, Ark. 5 [in Oldslavic].

Tuptalo D. Runo oroshennoje [Dewy Fleece], Chernigiv, 1683, Ark. 92 [in Oldslavic].

Tuptalo D. Runo oroshennoje [Dewy Fleece], Chernigiv, 1683, Ark. 38 [in Oldslavic].

Tuptalo D. Runo oroshennoje [Dewy Fleece], Chernigiv, 1683, Ark. 24 [in Oldslavic].

Tuptalo D. Runo oroshennoje [Dewy Fleece], Chernigiv, 1683, Ark. 48 [in Oldslavic].

Maksymovych I. Bogorodytse, Divo [Ave Maria], Chernigiv, 1707, 329 ark. [in Oldslavic].

Tuptalo D. Runo oroshennoje [Dewy Fleece], Chernigiv, 1683, Ark. 93 [in Oldslavic].

Mushketyk, Hetmanskyi skarb [Hetman’s treasure], Kharkiv, 2013, 415 p. [in Ukrainian].

Опубліковано

2018-12-17