Про окремі особливості дистиха як строфи в українському силабічному вірші XVIII століття
DOI:
https://doi.org/10.24061/2411-6181.3.2020.207Ключові слова:
строфіка, строфа, астрофічний вірш, двовірш, римування, рима, клаузула, цезураАнотація
Мета дослідження полягає у виділенні ознак строфічності в текстах з постійною парною римою, а також у з'ясуванні особливостей структур, форма яких відрізняється від типового суцільного віршованого тексту з парними римами. Методи дослідження: формально-статистичний, порівняльний, описовий. Наукова новизна. У статті вперше піднята проблема місця двовірша як строфи в бінарній опозиції "строфічний - астрофічний" вірш на матеріалі української поезії XVIII століття., Розглянуто кілька варіантів різноманітності і чіткої будови двовіршів з постійною парною римою. Висновки. Переважну більшість поетичних текстів із суцільною парною римою слід трактувати як строфічні двовірші. Форми з частими міжстрофічними переносами, відхиленнями від парної рими і холостими закінченнями за структурою наближаються до астрофізму.Посилання
Biletsʹkyy O. I., ed. Khrestomatiya davnʹoyi ukrayinsʹkoyi literatury: (Do kintsya XVIII st.) [Reader of ancient Ukrainian literature: (Until the end of the XVIII century.)], 3-ye vyd., dop., Kyiv: Rad. shk., 1967, P. 403 [in Ukrainian].
Bunchuk Borys. “Pro formu poetychnykh tvoriv H. Skovorody” [About the form of H. Skovoroda`s poetic works], Bibliya i kulʹtura [Bible and culture], Vyp. 1, Chernivtsi: Ruta, 2000, P. 98–103 [in Ukrainian].
Dzeverin I. O., ed. Ukrajins`ka literatura XVIII st. Poetychni tvory. Dramatychni tvory. Prozovi tvory [Ukrainian literature of the ХVІІІ century. Poetry. Dramatic works. Prose works], Kyiv: Nauk. dumka, 1983, P. 107 [in Ukrainian].
Gasparov M. Russkiy stikh nachala XX veka v kommentariyakh [Russian verse of the early XX century in the comments], Izdaniye vtoroye (dopolnennoye), Moskva: “Fortuna Limited”, 2001, P. 165, 165-166 [in Russian].
Gasparov M. L. Strofika nestroficheskogo yamba v russkoy poezii XIX veka [Strophics of astrophic iambic in Russian poetry of the 19th century], Izbrannyye trudy [Selected works], Vol. III, Moskva: YAzyki russkoy kul'tury, 1997, P. 340, 340–365 [in Russian].
Hromiak R., ed. Literaturoznavchyi slovnyk-dovidnyk [Literary dictionary-reference book], Kyiv: Akademija, 2006, P. 620 [in Ukrainian].
Hudzii M. K., ed. Ukrayinsʹki intermediyi XVII–XVIII st. [Ukrainian interludes of the XVII–XVIII centuries], Kyiv: Nauk. dumka, 1960. URL: http://litopys.org.ua/ukrinter/int08.htm
Hudzii M. K., ed Ukrayinsʹki intermediyi XVII—XVIII st. [Ukrainian interludes of the XVII-XVIII centuries], Kyiv: Nauk. dumka, 1960. URL: http://litopys.org.ua/ukrinter/int10.htm.
Hudzii M. K., ed Ukrayinsʹki intermediyi XVII–XVIII st. [Ukrainian interludes of the XVII–XVIII centuries], Kyiv: Nauk. dumka, 1960. URL: http://litopys.org.ua/ukrinter/int13.htm
Hudzii M. K., ed. Ukrayinsʹki intermediyi XVII–XVIII st. [Ukrainian interludes of the XVII-XVIII centuries], Kyiv: Nauk. dumka, 1960. URL: http://litopys.org.ua/ukrinter/int16.htm [in Ukrainian].
Hutsulyak M.V. Ukrayinsʹke virshuvannya 30–80-kh rr. XVII st. [Ukrainian versification of 30–80 years of XVII century]: Extended abstract of candidate’s tesis: 10.01.06, Chernivtsi, 2017, 13, 20 p. [in Ukrainian].
Kachurovs`kyj I. Strofika [Strophics], Miunkhen: Instytut Literatury im. Mykhaila Oresta, 1967, P. 20, 57, 75 [in Ukrainian].
Kholshevnikov V. Osnovy stikhovedeniya: Russkoye stikhoslozheniye [Fundamentals of poetry: Russian versification], Ucheb. posobiye dlya stud. filol. fak. 4-ye izd., ispr. i dop. Sankt-Peterburg: Filologicheskiy fakul'tet SPbGU; Moskva: Izdatel'skiy tsentr “Akademiya”, 2002, P. 130 [in Russian].
Makhnovets L. Ye., ed. Davniy ukrayinsʹkyy humor i satyra [Ancient Ukrainian humor and satire], Kyiv: Derzhavne vydavnytstvo khudozhnʹoyi literatury, 1959, P. 195 [in Ukrainian].
Peysakhovich M. “Astroficheskiye stikhotvoreniya Lermontova” [Lermontov`s astrophic poems], Voprosy russkoy literatury [Questions of Russian literature], 1974, N 2, P. 68 [in Russian].
Rudnev P., Rudnev V. Tipologiya stroficheskikh kompozitsiy v russkom stikhe [Typology of stanza compositions in Russian verse], Stilistika khudozhestvennoy rechi : Mezhvuzovskiy tematicheskiy sbornik, Kalinin, 1982, P. 140–142 [in Russian].
Shevchuk V. “U chomu polyahala poetychna reforma Hryhoriya Skovorody” [What was the H. Skovoroda`s poetic reform], Nauka i kulʹtura. Ukrayina [Science and culture. Ukraine], Kyiv, 1990, Vyp. 24, P. 174–182 [in Ukrainian].
Sulyma M. Ukrayinsʹke virshuvannya kintsya XVI – pochatku XVII st. [Ukrainian poetry of the late XVI – early XVII centuries], Kyiv: Nauk. dumka, 1985, P. 107, 193 [in Ukrainian].
Tchyzhevskyi D. Ukrajins`ke literaturne baroko: Vybr. Pratsi p davnioji l-ry [Ukrainian literary baroque: Selected. works from ancient times], Kyiv: Oberehy, 2003 [in Ukrainian].
Timofeyev L. Ocherki teorii i istorii russkogo stikha [Essays on the theory and history of Russian verse], Moskva: Gos. izd-tvo khud. lit-ry, 1958, P. 144-145, 145, 148 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Актуальні питання суспільних наук та історії медицини
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).