Формозмістові особливості громадянської лірики O. Kониського
DOI:
https://doi.org/10.24061/2411-6181.3.2020.206Ключові слова:
маніфест, пророцтво, антитеза, ліричний герой, інтелігент, міфологізація, ідея незалежностіАнотація
Мета. Визначити змістовні особливості поетичної спадщини О. Кониського з метою введення його в широкий науковий обіг. Методи дослідження: біографічний, описовий, естетико-функціональний, аналізу та синтезу, відбору і узагальнення інформації. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що в центрі літературознавчого аналізу виявляються як сам автор, так і ряд його поетичних творів зі збірки «Порівняно струни», так і окремі вірші, які автор публікував у галицьких періодичних виданнях протягом 1860-1890-х років і які до цих пір залишаються поза полем зору сучасних літературознавців. Висновки. Аналіз поетичної спадщини О. Кониського показав, що авторські ідеї і прагнення, виражені в поетичному слові, були співзвучні з прагненнями насамперед тодішньої національної інтелігенції, як і з волелюбними настроями самих українців. Кониський належав до числа тих українських поетів другої половини ХІХ століття, які серед іншого і формулювали ці ідеї, адаптували і апробували серед широкої читацької аудиторії, вибираючи для цього нескладні жанрові форми, символіку та образну систему. Серед жанрово-стильових модифікацій поетичної спадщини поета можна виділити: поетичний маніфест, інвективу як особливе художньо-естетичного простору, в якому синтезовані ліричні, інтимно-ліричні, публіцистичні мовностильові складові. Розширення ідейно-проблемного спрямування творів зумовило появу нового типу ліричного героя, здатного відображати зміни реальної ситуації і відповідати на виклики нового часу. Простежено парадигму ліричних образів - представників української інтелігенції, які своє призначення бачили в служінні народові, безперечною була їх готовність до самопожертви заради цього. Інтерпретація поетичних текстів дозволила окреслити семантику основних символів, якими найчастіше користувався авторПосилання
Avdykovych O. Ogliad literaturnoi dial’nosti Oleksandra Konys’kogo [Review of the literary activity of Olexander Konys’ky], Pshemyshl, 1908, P. 23 [in Ukrainian].
Boiko N. “Takyh diiachiv nadto potribno buvaie na svitanni nacional’nogo zhyttia” (Literaturna spadshyna Oleksandra Konys’kogo)” [“Such figures are of utmost importance, especially at the dawning of the life of a nation...” The literary heritage of Oleksandr Konysky’], Slovo i Chas [Word and Time], 2011, N 11 (611), P. 73 [in Ukrainian].
Galychanyn [Galychanyn], 1861, Kn.1, vyp.1, P. 10, 5 [in Ukrainian].
Gnidan O. D., ed. Istoria ukrains’koi literatury XIX st. (70-90-ti rr.) [History of Ukrainian literature of the 19th century], Kyiv, 2002, P. 162 [in Ukrainian].
Franko I. Zibrannia tvoriv: U 50 tomah. Dodatkovi tomy [Collection of works: In 50 vol.], Kyiv, 2010, Vol. 54, P. 316 [in Ukrainian].
Iacenko M. T., ed. Istoria ukrains’koi literatury XIX st. [History of Ukrainian literature of the 19th century], U 3 knygah, Kn. 3, Kyiv, 1997, P. 164 [in Ukrainian].
Konys’kyi O. “Bazhannie” [‘Wishes’], Galychanyn [Galychanyn], 1861, Kn. 1, vyp.1, P. 6 [in Ukrainian].
Konys’kyi O. “Koly b” [If be], Slovo [Word], 1862, N 78, P. 13 [in Ukrainian].
Konys’kyi O. Opovidannia. Povisti. Poetychni tvory [Short stories. Stories. Poetry], Kyiv, 1990, P. 512, 513, 514, 516, 518, 519, 520, 521, 525, 531-532, 539, 552 [in Ukrainіan].
Konys’kyi O. “Vesna j zyma” [Spring and Winter], Galychanyn [Galychanyn], 1861, Kn.1, vyp.1, P. 5, 13 [in Ukrainian].
Kopeiceva L. “Arhetypni obrazy iak filosofs’ko-estetychni markery liryky O. Konys’kogo” [Archetypal images as philosophical and aesthetic markers poetry by O. Konyskiy], Naukovi zapysky Kharkivs’kogo nacional’nogo pedagogichnogo universytety im. G. Skovorody [Scientific notes of H. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University], 2011, vol. 1(65), P. 42 [in Ukrainian].
Nora P. Teperishnie. Naciia. Pamiat [Present. Nation. Memory], Kyiv, 2014, P. 242 [in Ukrainian].
Zhaivoronok V. Znaky ukrains’koi etnokul’tury: Slovnyk-dovidnyk [Signs of Ukrainian ethnoculture: dictionary-reference book], Kyiv, 2006, P. 94 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Актуальні питання суспільних наук та історії медицини
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).