Методика використання структурно-узагальнюючих схем у навчальному процесі вищого медичного навчального закладу
DOI:
https://doi.org/10.24061/2411-6181.3.2020.204Ключові слова:
структурно-узагальнюючі схеми, наочність, структурно-функціональні зв’язки, медичний навчальний закладАнотація
Мета статті – дослідити методику використання структурно-узагальнюючих схем у навчальному процесі вищого медичного навчального закладу. Методи дослідження: системний аналіз, синтез та узагальнення. Наукова новизна. Вперше комплексно проаналізоване питання застосування структурно-узагальнюючих схем у навчальному процесі медичного вищого навчального закладу. Висновки. Структурно-узагальнюючі схеми є одним із проявів пояснювально-ілюстративного навчання, що рекомендуються багатьма вітчизняними та зарубіжними вченими. Структурно-узагальнюючі схеми демонструють зміст теми при оптимальному смисловому й інформаційному навантаженні, унаочнюють та спрощують для сприйняття складних блоків інформації. З огляду на інформатизацію суспільства, використання наочно-образної інформації все більш притаманне сучасній людині. Вони створюють цілісну картину матеріалу, враховуючи логіку, ієрархічність зв’язків між його частинами. Ос-новними видами структурно-узагальнюючих схем є логічні ланцюги, логічні ланцюги зі зворотним зв’язком, циклічні та радіальні схеми, кластери, діаграми Венна-Ейлера, діаграма Ісікави, складно-структуровані схеми. Для створення вищевказаних схем доцільно використовувати можливості пакета Microsoft Office. Для створення найпростіших схем достатніми є можливості текстового процесора – використання вбудованих фігур. Складно структуровані схеми, що включають елементи електронних таблиць, формул, баз даних, рисунків, використовують редактор векторної графіки MS Visio. Можливості редактора дозволяють створювати, редагувати органі-заційні діаграми, плани, блок схеми у динамічному взаємозв’язку з іншими програмами пакета Microsoft.Посилання
Alekseev O. M. “Zasvoennya navichok í umín' studentív tekhníchnikh vuzív” [Mastering of skills and abilities by students of technical universities], Vísnik Zhitomirs'kogo derzhavnogo uníversitetu [Herald of Zhytomyr State University], 2010, N 57, P. 1–6 [in Ukrainian].
Arnkheym R. “Vizual'noye myshleniye” [Visual thinking], Khrestomatiya po obshchey psikhologii [Reading-book on general psychology], Ed. Gippenrayter Yu. B., Petukhova V. V., Moscow, 1981, P. 97 [in Russian].
Shatalov V. F. Pedagogíchní personalíí [Pedagogical personalities̈], Portal suchasnikh pedagogíchnikh resursív [Portal of modern pedagogical resources], 2010. URL: http://intellect-invest.org.ua/pedagog_personalias_shatalov_vf/ [in Ukrainian].
Bleyk S., Peyp S., Choshanov M. “Іspol'zovaniye dostizheniy neyropsikhologii v pedagogike SSHA” [The use of neuropsychology findings in the U.S. pedagogics], Pedagogika [Pedagogics], 2004, N 5, P. 89 [in Russian].
Butenko L. L., Ígnatovich O. G., Shvirka V. M., ed. Strukturno-logichni skhemi. Tablitsí. Oporní konspekti. Navchal'ní prezentatsíí̈: rekomendatsíí̈ do skladannya: metod. posíb. dlya stud. [Structural and logical schemes. Tables. Basic lecture notes. Training presentations: recommendations for development: methodical guidelines for students], Starobíl's'k, 2015, 112 p. [in Ukrainian].
Kenyayev Ye. D. “O primenenii povtoritel'no-obobshchayushchikh blok-skhem” [On application of repetitive and generalizing block-schemes], Fizika v shkole [Physics at school], 1993, N 6, P. 45–48 [in Russian].
Ostapenko A. A., Kasatikov A. A., Grushevskiy S. P. “Tekhnika graficheskogo uplotneniya uchebnoy informatsii” [The technique of graphic densification of the training information], Shkolnye tekhnologii [School technologies], 2004, N 6, P. 90 [in Russian].
Sayenko M. S., Morokhovetsʹ H. Yu. Vykorystannya informatsiyno-komunikatsiynykh tekhnolohiy u maybutniy profesiyniy diyalʹnosti v protsesi vyvchennya medychnoyi informatyky [The use of information and communication technologies for the future career in the process of studying medical informatics], Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 2018, N 3 (180), P. 18–21 [in Ukrainian].
Shatalov V. D., Sheyman V. M., Khait A. M. Opornyye konspekty po kinematike i dinamike: Kn. dlya uchitelya: Iz opyta raboti [The basic lecture notes on kinematics and dynamics: A book for teachers], Moscow, 1989, 143 p. [in Russian].
Visio: posibnyk pochatkivtsya [Visio: The beginner’s manual]. URL: https://support.office.com/uk-ua/article/visio-%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA-%D0%BF%D0%BE%D1%87%D0%B0%D1%82%D0%BA%D1%96%D0%B2%D1%86%D1%8F-bc1605de-d9f3-4c3a-970c-19876386047c [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Актуальні питання суспільних наук та історії медицини
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).