Методика використання структурно-узагальнюючих схем у навчальному процесі вищого медичного навчального закладу

Автор(и)

  • Halyna Morokhovets Буковинський державний медичний університет, Ukraine
  • Yuliia Lysanets
  • Tetiana Purdenko
  • Liudmyla Ostrovska
  • Oleksandr Pushko

DOI:

https://doi.org/10.24061/2411-6181.3.2020.204

Ключові слова:

структурно-узагальнюючі схеми, наочність, структурно-функціональні зв’язки, медичний навчальний заклад

Анотація

Мета статті – дослідити методику використання структурно-узагальнюючих схем у навчальному процесі вищого медичного навчального закладу. Методи дослідження: системний аналіз, синтез та узагальнення. Наукова новизна. Вперше комплексно проаналізоване питання застосування структурно-узагальнюючих схем у навчальному процесі медичного вищого навчального закладу. Висновки. Структурно-узагальнюючі схеми є одним із проявів пояснювально-ілюстративного навчання, що рекомендуються багатьма вітчизняними та зарубіжними вченими. Структурно-узагальнюючі схеми демонструють зміст теми при оптимальному смисловому й інформаційному навантаженні, унаочнюють та спрощують для сприйняття складних блоків інформації. З огляду на інформатизацію суспільства, використання наочно-образної інформації все більш притаманне сучасній людині. Вони створюють цілісну картину матеріалу, враховуючи логіку, ієрархічність зв’язків між його частинами. Ос-новними видами структурно-узагальнюючих схем є логічні ланцюги, логічні ланцюги зі зворотним зв’язком, циклічні та радіальні схеми, кластери, діаграми Венна-Ейлера, діаграма Ісікави, складно-структуровані схеми. Для створення вищевказаних схем доцільно використовувати можливості пакета Microsoft Office. Для створення найпростіших схем достатніми є можливості текстового процесора – використання вбудованих фігур. Складно структуровані схеми, що включають елементи електронних таблиць, формул, баз даних, рисунків, використовують редактор векторної графіки MS Visio. Можливості редактора дозволяють створювати, редагувати органі-заційні діаграми, плани, блок схеми у динамічному взаємозв’язку з іншими програмами пакета Microsoft.

Посилання

Alekseev O. M. “Zasvoennya navichok í umín' studentív tekhníchnikh vuzív” [Mastering of skills and abilities by students of technical universities], Vísnik Zhitomirs'kogo derzhavnogo uníversitetu [Herald of Zhytomyr State University], 2010, N 57, P. 1–6 [in Ukrainian].

Arnkheym R. “Vizual'noye myshleniye” [Visual thinking], Khrestomatiya po obshchey psikhologii [Reading-book on general psychology], Ed. Gippenrayter Yu. B., Petukhova V. V., Moscow, 1981, P. 97 [in Russian].

Shatalov V. F. Pedagogíchní personalíí [Pedagogical personalities̈], Portal suchasnikh pedagogíchnikh resursív [Portal of modern pedagogical resources], 2010. URL: http://intellect-invest.org.ua/pedagog_personalias_shatalov_vf/ [in Ukrainian].

Bleyk S., Peyp S., Choshanov M. “Іspol'zovaniye dostizheniy neyropsikhologii v pedagogike SSHA” [The use of neuropsychology findings in the U.S. pedagogics], Pedagogika [Pedagogics], 2004, N 5, P. 89 [in Russian].

Butenko L. L., Ígnatovich O. G., Shvirka V. M., ed. Strukturno-logichni skhemi. Tablitsí. Oporní konspekti. Navchal'ní prezentatsíí̈: rekomendatsíí̈ do skladannya: metod. posíb. dlya stud. [Structural and logical schemes. Tables. Basic lecture notes. Training presentations: recommendations for development: methodical guidelines for students], Starobíl's'k, 2015, 112 p. [in Ukrainian].

Kenyayev Ye. D. “O primenenii povtoritel'no-obobshchayushchikh blok-skhem” [On application of repetitive and generalizing block-schemes], Fizika v shkole [Physics at school], 1993, N 6, P. 45–48 [in Russian].

Ostapenko A. A., Kasatikov A. A., Grushevskiy S. P. “Tekhnika graficheskogo uplotneniya uchebnoy informatsii” [The technique of graphic densification of the training information], Shkolnye tekhnologii [School technologies], 2004, N 6, P. 90 [in Russian].

Sayenko M. S., Morokhovetsʹ H. Yu. Vykorystannya informatsiyno-komunikatsiynykh tekhnolohiy u maybutniy profesiyniy diyalʹnosti v protsesi vyvchennya medychnoyi informatyky [The use of information and communication technologies for the future career in the process of studying medical informatics], Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 2018, N 3 (180), P. 18–21 [in Ukrainian].

Shatalov V. D., Sheyman V. M., Khait A. M. Opornyye konspekty po kinematike i dinamike: Kn. dlya uchitelya: Iz opyta raboti [The basic lecture notes on kinematics and dynamics: A book for teachers], Moscow, 1989, 143 p. [in Russian].

Visio: posibnyk pochatkivtsya [Visio: The beginner’s manual]. URL: https://support.office.com/uk-ua/article/visio-%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA-%D0%BF%D0%BE%D1%87%D0%B0%D1%82%D0%BA%D1%96%D0%B2%D1%86%D1%8F-bc1605de-d9f3-4c3a-970c-19876386047c [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-08-29

Номер

Розділ

Методика викладання у вищій школі