Герменевтичні імплікації німецької традиції Bildung у викладанні історії на Буковині (на матеріалі історіографії Мирона Кордуби та Григорія Купчанка)

Автор(и)

  • Igor Roman
  • Volodymyr Akatrini

DOI:

https://doi.org/10.24061/2411-6181.3.2016.176

Ключові слова:

історична освіта, філософія історії, внутрішня форма, Bildung, Geisteswissenschaften, Erlebnis, герменевтика

Анотація

Публікація присвячена проблемам викладання історії в Буковинських освітніх закладах кінця ХІХ – поч. ХХ століття. Обґрунтовано необхідність методологічного і доктринального аналізу історіографічної спадщини Г.Купчанка та М.Кордуби. Показано спільні і відмінні риси науково-дослідницьких програм істориків. Показано спорідненість методологічних принципів Г.Купчанка та М.Кордуби із герменевтичною концепцією Erlebnis В. Дільтая. Простежено органічний зв’язок між світоглядними настановами Німецького романтизму, німецької освітньо-виховної традиції (Bildung) і герменевтичними тенденціями у філософії і методології історії. Розкрито світоглядні і культурно-історичні обставини та проблемогенні фактори, що сприяли наближенню методологічних і педагогічних підходів згаданих мислителів до герменевтичної проблематики. На матеріалі теоретичних і прагматичних проблем історіографічної діяльності М. Кордуби і Г. Купчанка аналізуються герменевтичні імплікації вітчизняної історіографії на початку ХХ ст., успадковані від європейської інтелектуальної традиції завдяки специфічним обставинам, пов‘язаних із викладанням історії на Буковині. На основі проведеного доктринального і методологічного аналізу, робиться оцінка евристичного потенціалу герменевтичної ситуації, яку породив міжкультурний діалог у Буковинському освітньому середовищі. 

Посилання

Albert C. Augustine, Saint, Bishop of Hippo Confessions and Enchiridion, Philadelphia: Westminster Press, 1955.

Gadamer, Hans-Georg Truth and Method. Second, Revised Edition – New York, Continuum Publishing Group, 2006, P. 9.

Dilthey, Wilhelm Introduction to the Human Sciences: Selected Works, vol. 1 (SW 1), eds. Rudolf A. Makkreel and Frithjof Rodi – Princeton: Princeton University Press, 1989, P. 99–136.

Theodore Plantinga, Historical Understanding in the Thought of Wilhelm Dilthey (Toronto: University of Toronto Press, 1980), P. 41.

Kaniuk S. “Uchytel na seli” [The teacher in the village], Bukowiner Schule, 1906, N. 5, P. 140–143 (in Ukrainian).

Kobylianska L.I. “Kulturno – osvitnii rozvytok Bukovyny v pershi roky ii pryiednannia do Avstrii ( 70 – ti rr. XVIII – pochatok XX st.)” [Cultural - educational development in the early years of Bukovina and joining Austria (70 years XVIII - XX centuries)], Pedahohika ta psykholohiia: naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu, 2001, N. 99, P. 32 (in Ukrainian).

David E. Linge, Philosophical Hermeneutics, Berkeley, University of California Press, 2008. P. 18.

Kupchanko H. Bukovyna y ey russky zhytely Knyha dlia naroda s kartoiu Bukovyny y mnohymy obrazkamy [Bukovina and her Russian inhabitants of book for the people with a map of Bukovina and many imagery], Vyden, Knyhopechatnia Frydrykha Yaspersa v Vydny, 1895, 53p. (in Ukrainian).

Dilthey, Wilhelm, Introduction to the Human Sciences: An Attempt to Lay a Foundation for the Study of Society and History. Translated with and Introductory Essay by Ramon J.Betanzcs, Detriot, Wayne State University Press, 1988, P. 126.

David E. Linge, Philosophical Hermeneutics, Berkeley: University of California Press, 2008, P. 22.

Korduba M .”Nauka istorii ridnoho kraiu v bukovynskykh narodnykh shkolakh” [Science local history in public schools Bukovina], Bukowiner Schule, 1905, N. 4, P. 208- 212 (in Ukrainian).

Theodore Plantinga, Historical Understanding in the Thought of Wilhelm Dilthey (Toronto: University of Toronto Press, 1980, P. 111.

David E. Linge, Philosophical Hermeneutics, Berkeley, University of California Press, 2008, P. 26.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-08-29