Герменевтичні імплікації німецької традиції Bildung у викладанні історії на Буковині (на матеріалі історіографії Мирона Кордуби та Григорія Купчанка)

Igor Roman, Volodymyr Akatrini

Анотація


Публікація присвячена проблемам викладання історії в Буковинських освітніх закладах кінця ХІХ – поч. ХХ століття. Обґрунтовано необхідність методологічного і доктринального аналізу історіографічної спадщини Г.Купчанка та М.Кордуби. Показано спільні і відмінні риси науково-дослідницьких програм істориків. Показано спорідненість методологічних принципів Г.Купчанка та М.Кордуби із герменевтичною концепцією Erlebnis В. Дільтая. Простежено органічний зв’язок між світоглядними настановами Німецького романтизму, німецької освітньо-виховної традиції (Bildung) і герменевтичними тенденціями у філософії і методології історії. Розкрито світоглядні і культурно-історичні обставини та проблемогенні фактори, що сприяли наближенню методологічних і педагогічних підходів згаданих мислителів до герменевтичної проблематики. На матеріалі теоретичних і прагматичних проблем історіографічної діяльності М. Кордуби і Г. Купчанка аналізуються герменевтичні імплікації вітчизняної історіографії на початку ХХ ст., успадковані від європейської інтелектуальної традиції завдяки специфічним обставинам, пов‘язаних із викладанням історії на Буковині. На основі проведеного доктринального і методологічного аналізу, робиться оцінка евристичного потенціалу герменевтичної ситуації, яку породив міжкультурний діалог у Буковинському освітньому середовищі. 


Ключові слова


історична освіта; філософія історії; внутрішня форма; Bildung; Geisteswissenschaften; Erlebnis; герменевтика

Повний текст:

PDF

Посилання


Albert C. Augustine, Saint, Bishop of Hippo Confessions and Enchiridion, Philadelphia: Westminster Press, 1955.

Gadamer, Hans-Georg Truth and Method. Second, Revised Edition – New York, Continuum Publishing Group, 2006, P. 9.

Dilthey, Wilhelm Introduction to the Human Sciences: Selected Works, vol. 1 (SW 1), eds. Rudolf A. Makkreel and Frithjof Rodi – Princeton: Princeton University Press, 1989, P. 99–136.

Theodore Plantinga, Historical Understanding in the Thought of Wilhelm Dilthey (Toronto: University of Toronto Press, 1980), P. 41.

Kaniuk S. “Uchytel na seli” [The teacher in the village], Bukowiner Schule, 1906, N. 5, P. 140–143 (in Ukrainian).

Kobylianska L.I. “Kulturno – osvitnii rozvytok Bukovyny v pershi roky ii pryiednannia do Avstrii ( 70 – ti rr. XVIII – pochatok XX st.)” [Cultural - educational development in the early years of Bukovina and joining Austria (70 years XVIII - XX centuries)], Pedahohika ta psykholohiia: naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu, 2001, N. 99, P. 32 (in Ukrainian).

David E. Linge, Philosophical Hermeneutics, Berkeley, University of California Press, 2008. P. 18.

Kupchanko H. Bukovyna y ey russky zhytely Knyha dlia naroda s kartoiu Bukovyny y mnohymy obrazkamy [Bukovina and her Russian inhabitants of book for the people with a map of Bukovina and many imagery], Vyden, Knyhopechatnia Frydrykha Yaspersa v Vydny, 1895, 53p. (in Ukrainian).

Dilthey, Wilhelm, Introduction to the Human Sciences: An Attempt to Lay a Foundation for the Study of Society and History. Translated with and Introductory Essay by Ramon J.Betanzcs, Detriot, Wayne State University Press, 1988, P. 126.

David E. Linge, Philosophical Hermeneutics, Berkeley: University of California Press, 2008, P. 22.

Korduba M .”Nauka istorii ridnoho kraiu v bukovynskykh narodnykh shkolakh” [Science local history in public schools Bukovina], Bukowiner Schule, 1905, N. 4, P. 208- 212 (in Ukrainian).

Theodore Plantinga, Historical Understanding in the Thought of Wilhelm Dilthey (Toronto: University of Toronto Press, 1980, P. 111.

David E. Linge, Philosophical Hermeneutics, Berkeley, University of California Press, 2008, P. 26.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Augustine, Saint, Bishop of Hippo Confessions and Enchiridion, newly translated and edited by Albert C. Outler –Philadelphia: Westminster Press, 1955.

2. Gadamer, Hans-Georg Truth and Method. Second, Revised Edition – New York, Continuum Publishing Group, 2006. p. 9.

3. Dilthey, Wilhelm Introduction to the Human Sciences: Selected Works, vol. 1 (SW 1), eds. Rudolf A. Makkreel and Frithjof Rodi – Princeton:PrincetonUniversityPress, 1989, pp. 99–136.

4. Theodore Plantinga, Historical Understanding in the Thought of Wilhelm Dilthey (Toronto: University of Toronto Press, 1980), p.41.

5. Канюк С. Учитель на селі // Bukowiner Schule.- 1906.- № 5. – С .140 – 143.

6. Кобилянська Л.І Культурно – освітній розвиток Буковини в перші роки ії приєднання до Австрії ( 70 – ті рр.  XVIII – початок XX ст.) // Педагогіка та психологія: науковий вісник Чернівецького університету.- Чернівці. 2001. – Вип. 99. – С 32.

7. Philosophical Hermeneutics, ed. and trans. by David E. Linge, Berkeley: University of California Press; 2nd revised edition published as “30th Anniversary Edition”, 2008. P.18.

8. Купчанко Григорий Буковина и еи русски жители. Книга для народа с картою Буковины и многими образками. – Видень, Книгопечатня Фридриха Ясперса в Видни, 1895- 53c.

9. Канюк С. Учитель на селі // Bukowiner Schule .- 1906.- № 5. – С .142.

10. Dilthey, Wilhelm.Introduction to the Human Sciences: An Attempt to Lay a Foundation for the Study of Society and History. Translated with and Introductory Essay by Ramon J.Betanzcs. Detriot:WayneStateUniversityPress,1988. P.126.

11. Philosophical Hermeneutics, ed. and trans. by David E. Linge, Berkeley: University of California Press; 2nd revised edition published as “30th Anniversary Edition”, 2008. P.22.

12. Кордуба М .Наука історії рідного краю в  буковинських народних школах  // Bukowiner Schule . – 1905 ; № 4. – С.208- 212. P. 211.

13. Theodore Plantinga, Historical Understanding in the Thought of Wilhelm Dilthey (Toronto: University of Toronto Press, 1980), p.111.

14. Philosophical Hermeneutics, ed. and trans. by David E. Linge, Berkeley: University of California Press; 2nd revised edition published as “30th Anniversary Edition”, 2008. P.26.

 





DOI: https://doi.org/10.24061/2411-6181.3.2016.176

Copyright (c) 2017 Актуальні питання суспільних наук та історії медицини

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

ISSN: 2311-9896 (Print), ISSN: 2411-6181 (Online).