Герменевтичні імплікації німецької традиції Bildung у викладанні історії на Буковині (на матеріалі історіографії Мирона Кордуби та Григорія Купчанка)
DOI:
https://doi.org/10.24061/2411-6181.3.2016.176Ключові слова:
історична освіта, філософія історії, внутрішня форма, Bildung, Geisteswissenschaften, Erlebnis, герменевтикаАнотація
Публікація присвячена проблемам викладання історії в Буковинських освітніх закладах кінця ХІХ – поч. ХХ століття. Обґрунтовано необхідність методологічного і доктринального аналізу історіографічної спадщини Г.Купчанка та М.Кордуби. Показано спільні і відмінні риси науково-дослідницьких програм істориків. Показано спорідненість методологічних принципів Г.Купчанка та М.Кордуби із герменевтичною концепцією Erlebnis В. Дільтая. Простежено органічний зв’язок між світоглядними настановами Німецького романтизму, німецької освітньо-виховної традиції (Bildung) і герменевтичними тенденціями у філософії і методології історії. Розкрито світоглядні і культурно-історичні обставини та проблемогенні фактори, що сприяли наближенню методологічних і педагогічних підходів згаданих мислителів до герменевтичної проблематики. На матеріалі теоретичних і прагматичних проблем історіографічної діяльності М. Кордуби і Г. Купчанка аналізуються герменевтичні імплікації вітчизняної історіографії на початку ХХ ст., успадковані від європейської інтелектуальної традиції завдяки специфічним обставинам, пов‘язаних із викладанням історії на Буковині. На основі проведеного доктринального і методологічного аналізу, робиться оцінка евристичного потенціалу герменевтичної ситуації, яку породив міжкультурний діалог у Буковинському освітньому середовищі.
Посилання
Albert C. Augustine, Saint, Bishop of Hippo Confessions and Enchiridion, Philadelphia: Westminster Press, 1955.
Gadamer, Hans-Georg Truth and Method. Second, Revised Edition – New York, Continuum Publishing Group, 2006, P. 9.
Dilthey, Wilhelm Introduction to the Human Sciences: Selected Works, vol. 1 (SW 1), eds. Rudolf A. Makkreel and Frithjof Rodi – Princeton: Princeton University Press, 1989, P. 99–136.
Theodore Plantinga, Historical Understanding in the Thought of Wilhelm Dilthey (Toronto: University of Toronto Press, 1980), P. 41.
Kaniuk S. “Uchytel na seli” [The teacher in the village], Bukowiner Schule, 1906, N. 5, P. 140–143 (in Ukrainian).
Kobylianska L.I. “Kulturno – osvitnii rozvytok Bukovyny v pershi roky ii pryiednannia do Avstrii ( 70 – ti rr. XVIII – pochatok XX st.)” [Cultural - educational development in the early years of Bukovina and joining Austria (70 years XVIII - XX centuries)], Pedahohika ta psykholohiia: naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu, 2001, N. 99, P. 32 (in Ukrainian).
David E. Linge, Philosophical Hermeneutics, Berkeley, University of California Press, 2008. P. 18.
Kupchanko H. Bukovyna y ey russky zhytely Knyha dlia naroda s kartoiu Bukovyny y mnohymy obrazkamy [Bukovina and her Russian inhabitants of book for the people with a map of Bukovina and many imagery], Vyden, Knyhopechatnia Frydrykha Yaspersa v Vydny, 1895, 53p. (in Ukrainian).
Dilthey, Wilhelm, Introduction to the Human Sciences: An Attempt to Lay a Foundation for the Study of Society and History. Translated with and Introductory Essay by Ramon J.Betanzcs, Detriot, Wayne State University Press, 1988, P. 126.
David E. Linge, Philosophical Hermeneutics, Berkeley: University of California Press, 2008, P. 22.
Korduba M .”Nauka istorii ridnoho kraiu v bukovynskykh narodnykh shkolakh” [Science local history in public schools Bukovina], Bukowiner Schule, 1905, N. 4, P. 208- 212 (in Ukrainian).
Theodore Plantinga, Historical Understanding in the Thought of Wilhelm Dilthey (Toronto: University of Toronto Press, 1980, P. 111.
David E. Linge, Philosophical Hermeneutics, Berkeley, University of California Press, 2008, P. 26.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Актуальні питання суспільних наук та історії медицини
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).