Образний світ фольклорних перевтілень

Автор(и)

  • Oleksandr Kurochkin Буковинський державний медичний університет, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.24061/2411-6181.2.2019.120

Ключові слова:

світогляд, фольклор, перевтілення, маска, карнавал, фітоморфние, зооморфні, антропоморфні образи

Анотація

У статті розкриваються світоглядні основи фольклорного мотиву перевтілення, генезис якого пов'язаний з архаїчними пластами міфологічної свідомості. Аналізуючи систему традиційних карнавальних образів українців, автор наголошує на важливій ролі маски як інструменту святково-обрядових реінкарнацій. Методи дослідження обумовлені його цілями і завданнями. В роботі використані метод прямого включеного спостереження і порівняльний / історико-порівняльний / метод. Актуальність дослідження обумовлена необхідністю детального вивчення світоглядних основ фольклорного мотиву перевтілення. Наукова новизна. Вперше проаналізовано генезис фольклорного мотиву перевтілення, який тісно пов'язаний з архаїчними пластами міфологічної свідомості. Висновки. Визначено роль обрядових українських масок в своєму семантичному значенні, які аж до ХХ століття залишалися хранителями древніх язичницьких мотивів. Втративши колишній магічний сенс і семантичне навантаження, звичай ряжения перетворився у веселий маскарад, гру, традиційна розвага.

Посилання

Chanyishev A. N. Nachalo filosofii [Beginning of philosophy], Moskva, 1982, P.45 [in Russian].

Marks K., Enhels F. Tvory [Works], Vol. 20, Kyiv, 1965, P. 590 [in Ukrainian].

Bongardt-Levin G. M., Ilin G. F. Drevnyaya Indiya [Ancient India], Moskva, 1969, P. 186 [in Russian].

Avdeev A.D. Proishozhdenie teatra [The origin of the theater], Leningrad-Moskva, 1959, P. 67–70 [in

Russian].

Losev A. F. Antichnaya mifologiya v ee istoricheskom razvitii [Ancient mythology in its historical

development], Moskva, 1957, P. 13 [in Russian].

Slovo o polku Igorevim [The word about Igor's regiment], Kyiv, 1977, P. 48 [in Russian].

Drevnie rossiyskie stihotvoreniya sobrannyie Kirsheyu Danilovyim [Ancient Russian poems collected by

Kirshay Danilov], Leningrad, 1958, P. 40 [in Russian].

Ryibakov B. A. Yazyichestvo drevnih slavyan [Paganism of the ancient Slavs], Moskva, 1981, P. 132 [in Russian].

Avdeev A. D. Maska (Opyit tipologicheskoy klassifikatsii po etnograficheskim materialam) [Mask

(Experience typological classification of ethnographic materials)], Vol. 19 , Leningrad, 1960, P. 234 [in

Russian].

Uspenskiy B. A. “Kult Nikolyi na Rusi v istoriko-kulturnom osveschenii” [The cult of Nikola in Russia in

historical and cultural coverage], Trudyi po znakovyim sistemam systemam [Works on landmark systems], N

, Tartu, 1978, P. 127 [in Russian].

Korvin-Piotrovskiy K. V. Materialyi dlya istorii, etnografii i statistiki Chernigovskoy gubernii [Materials for the history, ethnography and statistics of the Chernigov province], Chernyhov, 1887, P. 165 [in Russian].

Bahtin M. M. Fransua Rable i narodnaya kultura srednevekovya i Renessansa [Francois Rabelais and the

folk culture of the Middle Ages and the Renaissance], Moskva, 1990, P. 48 [in Russian].

Terner V. Simvol i ritual [The symbol and the ritual], Moskva, 1983, P. 98 [in Russian].

Baiburyn A. K. Ritual: svoyo i chuzhoye [The ritual: native and foreign], In. Folklor i etnografiya:

Problema rekonstruktsyj faktov tradytsyonnoy kultury [Folklore and Ethnography: The Problem of

Reconstructing the Facts of Traditional Culture], Lviv, 1990, P. 8 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-20