Поема Грицька Чубая “Вертеп”: нищівний діагноз цивілізаціi та радянській системі

Автор(и)

  • Iryna Skrypnyk БДМУ,

DOI:

https://doi.org/10.24061/2411-6181.2.2015.99

Ключові слова:

Григорій Чубай, дисидент, театр маріонеток, творець-деміург, цивілізація, втеча

Анотація

У статті розглядається поема Григорія Чубая "Вертеп" як друга смислова частина своєрідної поетичної пенталогии автора під промовистою назвою "П'ятикнижжя". Одним з домінантних образів поеми є образ Ігри, що змодельований поетом в двох вимірах: першим виміром виступає двох'ярусний театр маріонеток, зображенням якого автор метафорично конятатірует сучасний йому стан "проживання" в тоталітарній системі; другим - гра самого ліричного героя, який, як суфлердеміург, грає в суддю, безапеляційно проголошує вирок режиму і всієї цивілізації. Поема написана змішаним стилем: ритмизированной прозою, верлібром і дольником, що дозволяє художнику досягти полілогічне і динамічності звучання. Дослідник розглядає два яруси вертепної поетичної драми Григорія Чубая крізь призму трьох психологічних концептів, які зобразив поет: ігри, втечі і "ковтати і жерти" (подібно "хліба і видовищ"), рушійні людиною цивілізації і суспільством, загнаним в клітку авторитарного режиму.

Посилання

Moskalets' K. P’iat' medytatsii na “Plach Yeremii” [Five meditations on "Crying Jeremiah"], Hra tryvaie: Literaturna krytyka ta eseistka, Kyiv, Fakt, Nash chas, 2006, P.181 (in Ukrainian).

Polischuk Ia.“Fenomen Hryts'ka Chubaia” [The phenomenon of Gritsko Chubay], Dyvoslovo, 2000, N. 7, P. 15 (in Ukrainian).

Chubai H. Plach Yeremii [Weeping Jeremiah], L'viv, Kal'variia, 2001, P. 59 (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-04-29