Історичні витоки антропоцентризму

Автор(и)

  • Ihor Skakun БДМУ,

DOI:

https://doi.org/10.24061/2411-6181.2.2014.21

Ключові слова:

філософія, антропоцентризм, історія філософії, людина, картина світу, світогляд, культура

Анотація

Аналізуються передумови становлення, особливості затвердження, зміст і методологічний логічний потенціал концепції антропоцентризму в історії філософської думки. Актуалізується роль принципу антропоцентризму при формуванні картини світу.

Посилання

Krasnikov A. Antropotsentrizm [Anthropocentrism], In. Entsiklopediya epistemologii i filosofii nauki, Moskva, „Kanon ”,ROOI „Reabilitatsiya”, 2009, URL: http://enc-

dic.com/enc_epist/Antropocentrizm-460.htm [in Russian].

Marchuk M. Tsinnisni potentsii znannia [The value potentials of knowledge], Chernivtsi,

Ruta, 2001, 319 p. [in Ukrainian].

Stepin V. Filosofiya nauki i tehniki [Philosophy of Science and Technology], Moskva,

Gardarika, 1996, 400 р. [in Russian].

Shynkaruk V. Pro smysl buttia [About the meaning of being], In.Vybrani tvory, In 3 vol,

Vol. 3, Ch. 2, Kyiv, Ukrainskyi Tsentr dukhovnoi kultury, 2005, 428 p. [in Ukrainian].

Frolov I., Gurevich P., ed. Chelovek: Myisliteli proshlogo i nastoyaschego o ego zhizni,

smerti i bessmertii. Drevniy mir –epoha Prosvescheniya [Man: Thinkers of the past and

present about his life, death and immortality. The Ancient World - the Age of

Enlightenment], Moskva, Politizdat, 1991 [in Russian].

Makarov E. Problema cheloveka v istorii filosofskoy myisli [The problem of man in the

history of philosophical thought], Moskva, Znanie, 1986, 63 р. [in Russian].

Kleyn L. Stanovlenie gumanitarnoy traditsii (ot pervobyitnosti do Vozrozhdeniya) [The

emergence of a humanitarian tradition (from primitive to Renaissance)], Razvitie lichnosti[Personal development] , 2004, N 2, P. 159-168 [in Russian].

Zakovorotnaya M. Identichnost cheloveka: Sotsialno-filosofskie aspektyi [Human

Identity: Socio-Philosophical Aspects], Rostov na Donu, Izd-vo Severo-Kavkazskogo

nauchnogo tsentra vyisshey shkolyi, 1999, 200 p. [in Russian].

Zakovorotnaya M. Identichnost cheloveka: Sotsialno-filosofskie aspektyi [[[[Human

Identity: Socio-Philosophical Aspects], Rostov na Donu, Izd-vo Severo-Kavkazskogo nauchnogo tsentra vyisshey shkolyi, 2012, URL: http://web.snauka.ru/issues/2012/01/6416

[in Russian].

Stepanyants M. Filosofskoe ponimanie nachala [Philosophical understanding of the

beginning], In. Istoriya filosofii. Zapad-Rossiya-Vostok. Kn. 1: Filosofiya drevnosti i srednevekovya, Moskva, Greko-latinskiy kabinet,1995, Р. 382-387 [in Russian].

Yaspers K. Istoki istorii i ee tsel [The origins of history and its purpose], Vyip. 1,

Moskva, INION, 1978, 514 р. [in Russian].

Frolov I., Gurevich P., ed. Chelovek: Myisliteli proshlogo i nastoyaschego o ego zhizni,

smerti i bessmertii. Drevniy mir –epoha Prosvescheniya [Man: Thinkers of the past and present about his life, death and immortality. The Ancient World - the Age of Enlightenment], Moskva, Politizdat, 1991 [in Russian].

Sheler M. Chelovek i istoriya [Man and History], In. Chelovek: obraz i suschnost: (Gumanitarnyie aspektyi). Ezhegodnik, Moskva, INION, 1991, P. 133-159 [in Russian].

Horuzhiy S. K antropologicheskoy modeli tretogo tyisyacheletiya [Towards ananthropological model of the third millennium], Filosofiya nauki [Philosophy of science], Vyip. 8: Sinergetika chelovekomernoy realnosti, Moskva, IF RAN, 2002, Р. 108-136 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-05-29