Іронічна деконструкція національного міфу в романі "Прощання" Станіслава Дигата
DOI:
https://doi.org/10.24061/2411-6181.1.2019.108Ключові слова:
іронія, деконструкція, образ-символ, реципієнт, канон, національний міфАнотація
Мета дослідження. У статті проаналізовано ключові образи романів С. Дігата і Г. Сенкевича, які одночасно стали знаками культури Польщі, досліджено вплив засобів іронії на них, зміни в сприйнятті і трактуванні читачами-реципієнтами цих символів, можливих деструктивних змін в системі літературного канону. Методи дослідження: компаративний - для порівняння національних образів-символів, показу їх розвитку в історичній і культурній динаміці; історико-порівняльний метод дозволив визначити і мотивувати ідеологічні установки авторів, пояснити причини вибору певної системи вираження іронії; методи рецептивної поетики і критики читацького відгуку дозволили простежити читацьку інтенцію щодо застосування іронії, можливі вектори читання текстів; постструктурализм і деконструкція дозволили проаналізувати іронічну складову кожного образу, врахувати історично вмотивовані світоглядні зміни скриптора і реципієнта, пояснити вибір форм вираження іронії і довести, що після реконструкції одного міфологічного образу-символу, на його основі виникає інша структура; біографічний метод дозволив припустити щодо джерел іронічної інтенції С. Дігата, показати кордону деконструірованію національного міфу, які він не наважився переступити. Наукова новизна. Системно представлені образи-символи, які складають ядро національного культурного свідомості, показані можливості їх динамічного розвитку, деконструірованію і відновлення структури в поле культури і тексту; проаналізовані засоби іронії, які виступають одночасно деконструюють і сістемнотворческімі елементами. Висновки. Доведено, що іронія - продуктивне засіб створення не тільки ситуативних нових смислів, а й цілісних світоглядних структур. Саме вона виступає сюжетотворческім фактором в текстах, прямо дискутує з літературним каноном.
Посилання
Borev Yu. Komichne [Сomic], Moskva, Mystecztvo, 1970, 269 p. [in Ukrainian].
Eko U. Vidsutnya struktura [Тhere is no structure], Vvedennya v semiologiyu [Introduction to Semiology],
Sankt-Peterburg, 1998, 432 p. [in Ukrainian].
Strucz R. “Riznovydy ironii” [Variety of irony], Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu Kyievo-
Mohylianska akademii. Vol.4. Filologiya, Kyiv, Akademiya, 1998, P. 37–42 [in Ukrainian].
Semkiv R. Ironichna struktura [Ironical structure], Akademiya, 2004, 135 p. [in Ukrainian].
Myuke D. Kompas ironiyi [Compass of irony], Lviv, 1969, 264 p. [in Ukrainian].
Senkevych G. Kamo Gryadeshy [Quo vadis], Moskva, Hudozhnya literatura, 1989, 446 p. [in Russian].
Gombrovych V. Shhodennyk [Diary], Vol.2, Kyiv, Osnovy, 1999, 339 p. [in Ukrainian].
Gombrovych V. Shhodennyk [Diary], Vol.2, Kyiv, Osnovy, 1999, P. 87 [in Ukrainian].
Semkiv R. Ironichna struktura [Ironical structure], Akademiya, 2004, Р. 3 [in Ukrainian].
Dygat S. Proshhannya [Farewell], Kyiv, 1981, P. 39 [in Ukrainian].
Dygat S. Proshhannya [Farewell], Kyiv, 1981, 427 p. [in Ukrainian].
Dygat S. Proshhannya [Farewell], Kyiv, 1981, 53 p. [in Ukrainian].
Bodrijyar Zh. Prozorist zla [Transparency of evil], Moskva, 2000, P. 164 [in Ukrainian].
Semkiv R. Ironichna struktura [Ironical structure], Akademiya, 2004, Р. 3 [in Ukrainian].
Dygat S. Proshhannya [Farewell], Kyiv, 1981, 139 p. [in Ukrainian].
Dygat S. Proshhannya [Farewell], Kyiv, 1981, 151 p. [in Ukrainian].
Frankl V. Lyudyna v poshukah spravzhnogo sensu. Psyholog u koncztabori [A man in the dirt of true
meaning. Psychologist in a concentration camp], Kharkiv, 2016, 160 p. [in Ukrainian].
Gombrovych V. Shhodennyk [Diary], Vol. 2, Kyiv, Osnovy, 1999, 339 p. [in Ukrainian].
Gombrovych V. Shhodennyk [Diary], Vol. 2, Kyiv, Osnovy, 1999, 116 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Актуальні питання суспільних наук та історії медицини
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).