Виховний потенціал музичного фольклору в процесі викладання історії України в середніх класах загальноосвітньої школи
DOI:
https://doi.org/10.24061/2411-6181.2.2021.282Ключові слова:
музичний фольклор; історія України; билини; думи; козацькі та чумацькі пісні; кобзаріАнотація
У статті пропонуються конкретні приклади, засновані на базі аналізу народнопісенного матеріалу і розуміння необхідності його використання в дидактично-виховних цілях, його включення в практику викладання історії України в середніх класах загальноосвітньої школи. В епоху глобалізаційних процесів, які "вимивають" традиційні етнічні цінності, автор вважає подібну постановку питання в виховному плані актуальною. Метою даного дослідження є надання певних методичних рекомендацій вчителям історії по використанню музичного фольклору в процесі викладання історії в 5-9 класах. Методика роботи грунтується на аналізі та синтезі, конкретної розробки певної теми. Висновки. Запропоновані рекомендації використання знань музичної етнографії на уроках збагатять палітру вчительських фарб для олюднення історичного ландшафту. Історія нашого народу доповниться справжніми людськими емоціями, які супроводжували його протягом тисячоліть і створювали той генетичний код нації, на якому ґрунтується розуміння нашого руху до кращої долі.
Посилання
Batiuk N. O. Osoblyvosti formuvannia khudozhno-obraznoho myslennia ditei zasobamy folkloru, Odesa, 2007, 72 p. [in Ukrainian].
Ivanytskyi A. I. Ukrainskyi muzychnyi folklor. Pidruchnyk dlia vyshchykh uchbovykh zakladiv [Ukrainian musical folklore. Textbook for higher education institutions], Vinnytsia: Nova knyha, 2004, P. 6–8 [in Ukrainian].
Kalabska V. S. "Vykorystannia folklornoho komponentu pry pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv v UDPU im. P. Tychyny" [Use of the folklore component in the training of future teachers at the UDPU P. Tychyny], Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu im. P. Tychyny [Collection of scientific works of Uman State Pedagogical University named after P. Tichiny], [hol. red.: M.T. Martyniuk], Uman: FOP Zhovtyi O.O., 2015, Vоl. 1, P. 124–133 [in Ukrainian].
Koval T. V. "Psykholoho-pedahohichni osoblyvosti vykorystannia muzychnoho folkloru v navchalno-vykhovnii roboti z molodshymy shkoliaramy" [Psychological and pedagogical features of the use of musical folklore in educational work with younger students], Young Scientist, 2017, N 11 (51), Pedahohichni nauky [Pedagogical sciences], P. 329–333 [in Ukrainian].
Kozatsk skachat muzyku besplatno y slushat onlain – pesny, URL: https://useraudio.net/search/%D0%BA%D0%BE%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%8C%D0%BA
Ledniak Yu. V. Pedahohichnyi potentsial folkloru Skhidnoho rehionu Ukrainy: avtoreferat dysertatsii na zdobuttia naukovoho stupenia kandydata pedahohichnykh nauk, Luhansk, 2002, 20 p. [in Ukrainian].
Navchalna prohrama dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity (istoriia Ukrainy. 5–9 klasy) [ The curriculum for secondary education institutions (History of Ukraine. 5 th grade)], Dodatok do nakazu MON Ukrainy vid 21.02.19 r., 236, P. 1–2 [in Ukrainian].
Povest vremennykh let [A tale of temporary years]. Perevod D.S. Lykhacheva, O.V. Tvorohova, Sankt-Peterburh: Vyta-Nova, 2012, P. 15 [in Ukrainian].
Vovk M. P. Folklorystyka u klasychnykh universytetakh Ukrainy (druha polovyna ХІХ – pochatok ХХІ st.): navch. posib. [Folklore in classical universities of Ukraine: manual], Kyiv, 2014., 202 p. [in Ukrainian].
Vostriakova L. D. "Rol folkloru v protsesi natsionalnoho vykhovannia osobystosti", Pedahohichni nauky, 2013, N 34, P. 136–141 [in Ukrainian].
Vysochan L. "Orhanizatsiino-dydaktychni zasady vykorystannia ukrainskoho folkloru v navchalno-vykhovnomu protsesi hirskoi shkoly" [Organizational and didactic principles of using Ukrainian folklore in the educational process of the mountain school], Hirska shkola Ukrainskykh Karpat [Mountain school of the Ukrainian Carpathians], 2018, N 18, P. 160–164 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).