Мистецтво давніх кельтів як візуалізація релігійного метанаративу
DOI:
https://doi.org/10.24061/2411-6181.2.2021.269Ключові слова:
стародавні кельти; культура лате; пластиковий стиль; релігійні уявлення; шаманізм; похоронний ритуалАнотація
Мета статті полягає в тому, щоб з'ясувати, якою мірою декоративно-прикладне мистецтво древніх кельтів можна вважати візуалізацією релігійного метанаратива кельтської культури. Методологія заснована на застосуванні структурного і семіотичного підходів, відповідно
з яким символи і образи кельтського мистецтва розглядаються як компонент складної системи - релігійних і міфологічних уявлень древніх кельтів. Наукова новизна полягає в тому, що сформульована гіпотеза, згідно з якою ранелатенський, вальдальгесхаймський і пластичний стилі кельтського мистецтва були тісно пов'язані з уявленнями про потойбічне життя і надприродні сили. Висновки. Прикрашені в латенському стилі предмети озброєння, посуд для пиття і прикраси були виготовлені майстрами, пов'язаними зі жрецтвом. Ці предмети використовувалися в якості апотропеєв в ритуалізірованних сферах суспільного життя (війна, банкети, поховання). Автор звертає увагу на те, що занепад пластичного стилю відбувається синхронно з перетворенням кельтського поховального обряду, який привів до зникнення поховань.
Посилання
Allen, J. Romilly. Celtic Art in Pagan and Christian Time, London: Studio editions, 1994, P. XV, 59.
Bondarenko, Grigoriy. Mify i obshchestvo Drevney Irlandii [Miths and society of the Ancient Ireland], Мoskva: Yazyki slavianskoy kultury, 2015, P. 316–329.
Feugère, Michel. „Celtic Regionalities: personal ornaments from Southern Gaul‟. G. Tiefengraber, B. Kavur, A. Gaspari (Eds.), Keltske študije II. Studies in Celtic archaeology, Montagnac: N. p., 2009, P. 185–195.
Frey, O. H. „La formation de la culture de La Tene‟. S. Moscati (Ed.), Les Celtes, Paris: EDDL, 1991, P. 136–137.
Fomin, Maxim. „The hunt scenes of the Irish high crosses and the iconography of the continental Celtic stag deity‟. Text and image: Essential problems in art history, 2016, 1, P. 7.
Gosden, Chris, Hill, J. D. „Introduction: re–integrating „Celtic‟ Art‟. D. Garrow, C. Gosden, J. D. Hill (Eds.), Rethinking “Celtic Art”, Oxford: Havertown, 2014, P. 1–14, 3–9.
Harding, Dennis William. The archaeology of Celtic art, London, New York: Routledge, 2007, P. 102–104, 219–220.
Jacobsthal, Paul. Early Celtic art, Oxford: Clarendon Press, 1944.
Lewis–Williams, James David. „Harnessing the Brain: Vision and Shamanism in Upper Paleolithic Western Europe‟. M.W. Conkey, O. Sopher, D. Stratmann, N.G. Jablonski (Eds.), Beyond art: Pleistocene image and symbol, Berkeley: University of California Press, 1996, P. 321–342, 324–326.
Megaw Ruth, Megaw, Vincent. Celtic art: from the beginnings to the Book of Kells, London, New York: Thames and Hudson, 2001.
Mikhailova, Тatiana. „Kotel iz Gundestrupa kak primer “vizualnogo folklora” [Gundestrup cauldron as an example of the „visual folklore‟], Stephanos, 2015, 6(14), P. 170–187.
Olmsted, Garrett. Celtic art in transition during the first century BC, Budapest: Archaeolingua, 2001, P. 43–47
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).