Мистецтво давніх кельтів як візуалізація релігійного метанаративу

Автор(и)

  • Геннадій Казакевич Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.24061/2411-6181.2.2021.269

Ключові слова:

стародавні кельти; культура лате; пластиковий стиль; релігійні уявлення; шаманізм; похоронний ритуал

Анотація

Мета статті полягає в тому, щоб з'ясувати, якою мірою декоративно-прикладне мистецтво древніх кельтів можна вважати візуалізацією релігійного метанаратива кельтської культури. Методологія заснована на застосуванні структурного і семіотичного підходів, відповідно
з яким символи і образи кельтського мистецтва розглядаються як компонент складної системи - релігійних і міфологічних уявлень древніх кельтів. Наукова новизна полягає в тому, що сформульована гіпотеза, згідно з якою ранелатенський, вальдальгесхаймський і пластичний стилі кельтського мистецтва були тісно пов'язані з уявленнями про потойбічне життя і надприродні сили. Висновки. Прикрашені в латенському стилі предмети озброєння, посуд для пиття і прикраси були виготовлені майстрами, пов'язаними зі жрецтвом. Ці предмети використовувалися в якості апотропеєв в ритуалізірованних сферах суспільного життя (війна, банкети, поховання). Автор звертає увагу на те, що занепад пластичного стилю відбувається синхронно з перетворенням кельтського поховального обряду, який привів до зникнення поховань.

Посилання

Allen, J. Romilly. Celtic Art in Pagan and Christian Time, London: Studio editions, 1994, P. XV, 59.

Bondarenko, Grigoriy. Mify i obshchestvo Drevney Irlandii [Miths and society of the Ancient Ireland], Мoskva: Yazyki slavianskoy kultury, 2015, P. 316–329.

Feugère, Michel. „Celtic Regionalities: personal ornaments from Southern Gaul‟. G. Tiefengraber, B. Kavur, A. Gaspari (Eds.), Keltske študije II. Studies in Celtic archaeology, Montagnac: N. p., 2009, P. 185–195.

Frey, O. H. „La formation de la culture de La Tene‟. S. Moscati (Ed.), Les Celtes, Paris: EDDL, 1991, P. 136–137.

Fomin, Maxim. „The hunt scenes of the Irish high crosses and the iconography of the continental Celtic stag deity‟. Text and image: Essential problems in art history, 2016, 1, P. 7.

Gosden, Chris, Hill, J. D. „Introduction: re–integrating „Celtic‟ Art‟. D. Garrow, C. Gosden, J. D. Hill (Eds.), Rethinking “Celtic Art”, Oxford: Havertown, 2014, P. 1–14, 3–9.

Harding, Dennis William. The archaeology of Celtic art, London, New York: Routledge, 2007, P. 102–104, 219–220.

Jacobsthal, Paul. Early Celtic art, Oxford: Clarendon Press, 1944.

Lewis–Williams, James David. „Harnessing the Brain: Vision and Shamanism in Upper Paleolithic Western Europe‟. M.W. Conkey, O. Sopher, D. Stratmann, N.G. Jablonski (Eds.), Beyond art: Pleistocene image and symbol, Berkeley: University of California Press, 1996, P. 321–342, 324–326.

Megaw Ruth, Megaw, Vincent. Celtic art: from the beginnings to the Book of Kells, London, New York: Thames and Hudson, 2001.

Mikhailova, Тatiana. „Kotel iz Gundestrupa kak primer “vizualnogo folklora” [Gundestrup cauldron as an example of the „visual folklore‟], Stephanos, 2015, 6(14), P. 170–187.

Olmsted, Garrett. Celtic art in transition during the first century BC, Budapest: Archaeolingua, 2001, P. 43–47

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-05-13