Людиноцентризм в сучасній історико-культурологічній концепції розвитку цивілізації
DOI:
https://doi.org/10.24061/2411-6181.2.2021.260Ключові слова:
історія; культура; антропоцентризм; парадигма; цивілізація; філософія; наукаАнотація
У статті розглядається історичний, культурний, філософський і антропологічний дискурс в сучасній науковій парадигмі. Філософське і історичне напрямки сучасної науки розробили актуальну і дієву концепцію людського виміру. Мета дослідження теми: антропоцентризм - ключова парадигма цивілізаційного розвитку. Концепція стверджує антропоцентризм і біоцентризм і формує врівноважену систему наукової картини світу. Є логічний зв'язок з природничими науками, гуманітарними ідеями. Людина - визначальний елемент соціокультурного життя. Методи дослідження побудовані на загальнонауковому, культурологічному, філософському та філософсько-методичному арсеналі. Важливим методичним підходом в висвітленні цієї теми є герменевтика. Наукова новизна: наукове знання не можна мислити поза моральним і естетичного контексту. Ця аксіологічна ідея займає центральне місце в сучасній картині світу. Висновки. Важливість процесу антропологізаціі полягає в здатності об'єднати різнопланові знання в цілісну систему.
Посилання
Bakhtin M. Filosofiya i sotsiologiya nauki i tekhniki paradyhm [Philosophy and sociology of science and technology], Moskva, 1986, 160 p. [in Russian].
Marchuk M. Tsinnisni potentsiyi znannya [Valuable potentials of knowledge], Chernivtsi, 2001, 319 p. [in Ukrainian].
Ozhevan M. Lyuds'kij vimir nauki ta naukovi «vimiri» lyudini [Human Dimension of Science and Scientific “Measurements” of Man], Кyiv, 1992, 175 p. [in Ukrainian].
Popovich M. Buti Lyudinoyu [To be a man], Kyiv: Vyd. dim “Kiyevo-Mogilyans'ka akademiya”, 2011, 223 p. [in Ukrainian].
Sydorenko M. ed., Filosofsʹki problem lyudynoznavstva [Filosophy problems of human studies], Chernivtsi, 2005, 207 p. [in Ukrainian].
Sydorenko M., Troyansʹkyy V. Filosofsʹki ideyi H. S. Skovorody I dukhovni problem humanitarystyky v Ukrayini [Philosophical ideas of the G.S. Skovoroda and spiritual problems of humanitarian in Ukraine], Naukovyj visnyk Chernivetsʹkoho universytetu zb. nauk. pr. Chernivtsi. CHNU, Filosofiya [The Phylosophy], Vyp. 726/727, 2014, P. 154–158 [in Ukrainian].
Vernadskiy V. Filosofskiye mysli naturalista [Philosophical thoughts of a naturalist], Moskva, 1998, 520 р. [in Russian].
Zakharov I. Kto predlozhil bor'bu s antropotsentrizmom, ili znayut li ekologi svoyego osnovopolozhnika? [Who proposed the fight against anthropocentrism, or do ecologists know their founder?], Zhurnal “Sankt-Peterburgskiy universitet”, 2020, N 11‒12 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).