Музеєфікація дійсності як риса постмодерністського світогляду: образ музею в романі О. Токарчук “Бігуни”
DOI:
https://doi.org/10.24061/2411-6181.1.2021.254Ключові слова:
музеєфікація; образ музею; постмодернізм; колекціонування; польська літератураАнотація
У статті розглядається музеєфікація дійсності в літературі як художня практика і як риса постмодерністського світогляду. Мета статті полягає в тому, щоб з'ясувати особливості літературного феномену музею в романі О. Токарчук "Бігуни". Новизна статті визначається тим, що вперше розглянуто образ музею як один з ключових елементів художнього світу в творчості О. Токарчук. У статті використані такі методи дослідження: описовий, культурно-історичний, аналізу, узагальнення інформації. Висновки. Образ музею в романі О. Токарчук "Бігуни" втілює ряд характерних для постмодерністської ідейно-естетичної парадигми рис, а саме: встановлення на фрагментарність і констеляцію, використання барокової натуралістичної естетики, художнє моделювання світу в образі паноптикуму і т.д.
Посилання
Bennett T. The Birth of the Museum: History, Theory, Policy, London - New-York, Routledge, 2005, P. 48–108, 101 [in English].
Bodryjar Zh. Systema Veshhej [The System of things], M.: RUDOMYNO, 1999, P. 100 [in Russian].
Bonamy Z. Kak Chytatj y Ponymatj Muzej. Fylosofyja Muzeja [How to read and understand the museum. The philosophy of the museum.], 2018, Flybusta. URL: flibusta.site/b/597861/read [in Russian].
Foucault M. Of Other Spaces, Diacritis, 1986, P. 23–37 [in English].
Franklin Ruth. “Olga Tokarczuk’s Novels Against Nationalism.” The New Yorker, 12 (5), 29 July 2019. URL: www.newyorker.com/magazine/2019/08/05/olga-tokarczuks-novels-against-nationalism [in English].
Fuko M. “Oko Vlasti.” [The Eye of Power], Intellektualy y Vlastj. Statjy i Intervjju 1970-1984 [Intellectuals and Power. Articles and Interviews 1970-194], Moskva: Praksys, 2002, P. 231 [in Russian].
Ghaleta O. Vid Antologhiji Do Ontologhiji: Antologhija Jak Sposib Reprezentaciji Ukrajinsjkoji Literatury Kincja XIX – Pochatku XXI Stolittja : Monoghrafija. [From Anthology to Ontology: Anthology as a Way of Representing Ukrainian Literature of the End of the XIX and Beginning of the XXI Century: A Monograph], Kyjiv: Smoloskyp, 2015, P. 59–118 [in Ukrainian].
Ghjujssen A. “Beghstvo Ot Amnezyy. Muzej Kak Massmedya.” [Escape From Amnesia: The Museum as Mass Medium], Iskusstvo, 12 (581), 2012. URL: iskusstvo-info.ru/begstvo-ot-amnezii-muzej-kak-massmedia [in Russian].
Hooper-Greenhill E. “The Museum in the Disciplinary Society”, Museum Studies in Material Culture, edited by Susan Pearce, Leicester, Leicester University Press, 1989, P. 61–72 [in English].
Lyotar Zhan-Fransua. Sostojanye Postmoderna [The Postmodern Condition], Spb, Aletejja, 1998, P. 10-12 [in Russian].
Morris Rachel. “Imaginary Museums: What Mainstream Museums Can Learn from Them?”, Midas, no. 4, 10 Dec. 2014. URL: http://journals.openedition.org/midas/643 [in English].
Pearce Susan M. Museums, Objects and Collections: A Cultural Study, Leicester, Leicester University Press, 1992, P. 89–117; 228–255 [in English].
Shulhun, M. “Identychnist Postmodernoi Liudyny: “Flaner” u Suchasnomu Travelozi Ta Romani-Podorozhi” [The identity of the post-modern human: "Flanner" in contemporary travelogue and travel novel], Slovo i Chas [The Word and the Time], Vol. 12, 2016, P. 83–89 [in Ukrainian].
Shulhun, M. “Identychnist Postmodernoi Liudyny” [The identity of the postmodern human], Suchasni literaturoznavchi studii [Modern literary studies], Vol. 17, 2020, P. 97–89 [in Ukrainian].
Tokarchuk O. Bighuny [Flights], URL: testlib.meta.ua/book/308115/read/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).