Музеєфікація дійсності як риса постмодерністського світогляду: образ музею в романі О. Токарчук “Бігуни”

Автор(и)

  • Катерина Буцька Національна академія наук України, Інститут літератури імені Тараса Шевченка, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.24061/2411-6181.1.2021.254

Ключові слова:

музеєфікація; образ музею; постмодернізм; колекціонування; польська література

Анотація

У статті розглядається музеєфікація дійсності в літературі як художня практика і як риса постмодерністського світогляду. Мета статті полягає в тому, щоб з'ясувати особливості літературного феномену музею в романі О. Токарчук "Бігуни". Новизна статті визначається тим, що вперше розглянуто образ музею як один з ключових елементів художнього світу в творчості О. Токарчук. У статті використані такі методи дослідження: описовий, культурно-історичний, аналізу, узагальнення інформації. Висновки. Образ музею в романі О. Токарчук "Бігуни" втілює ряд характерних для постмодерністської ідейно-естетичної парадигми рис, а саме: встановлення на фрагментарність і констеляцію, використання барокової натуралістичної естетики, художнє моделювання світу в образі паноптикуму і т.д.

 

Посилання

Bennett T. The Birth of the Museum: History, Theory, Policy, London - New-York, Routledge, 2005, P. 48–108, 101 [in English].

Bodryjar Zh. Systema Veshhej [The System of things], M.: RUDOMYNO, 1999, P. 100 [in Russian].

Bonamy Z. Kak Chytatj y Ponymatj Muzej. Fylosofyja Muzeja [How to read and understand the museum. The philosophy of the museum.], 2018, Flybusta. URL: flibusta.site/b/597861/read [in Russian].

Foucault M. Of Other Spaces, Diacritis, 1986, P. 23–37 [in English].

Franklin Ruth. “Olga Tokarczuk’s Novels Against Nationalism.” The New Yorker, 12 (5), 29 July 2019. URL: www.newyorker.com/magazine/2019/08/05/olga-tokarczuks-novels-against-nationalism [in English].

Fuko M. “Oko Vlasti.” [The Eye of Power], Intellektualy y Vlastj. Statjy i Intervjju 1970-1984 [Intellectuals and Power. Articles and Interviews 1970-194], Moskva: Praksys, 2002, P. 231 [in Russian].

Ghaleta O. Vid Antologhiji Do Ontologhiji: Antologhija Jak Sposib Reprezentaciji Ukrajinsjkoji Literatury Kincja XIX – Pochatku XXI Stolittja : Monoghrafija. [From Anthology to Ontology: Anthology as a Way of Representing Ukrainian Literature of the End of the XIX and Beginning of the XXI Century: A Monograph], Kyjiv: Smoloskyp, 2015, P. 59–118 [in Ukrainian].

Ghjujssen A. “Beghstvo Ot Amnezyy. Muzej Kak Massmedya.” [Escape From Amnesia: The Museum as Mass Medium], Iskusstvo, 12 (581), 2012. URL: iskusstvo-info.ru/begstvo-ot-amnezii-muzej-kak-massmedia [in Russian].

Hooper-Greenhill E. “The Museum in the Disciplinary Society”, Museum Studies in Material Culture, edited by Susan Pearce, Leicester, Leicester University Press, 1989, P. 61–72 [in English].

Lyotar Zhan-Fransua. Sostojanye Postmoderna [The Postmodern Condition], Spb, Aletejja, 1998, P. 10-12 [in Russian].

Morris Rachel. “Imaginary Museums: What Mainstream Museums Can Learn from Them?”, Midas, no. 4, 10 Dec. 2014. URL: http://journals.openedition.org/midas/643 [in English].

Pearce Susan M. Museums, Objects and Collections: A Cultural Study, Leicester, Leicester University Press, 1992, P. 89–117; 228–255 [in English].

Shulhun, M. “Identychnist Postmodernoi Liudyny: “Flaner” u Suchasnomu Travelozi Ta Romani-Podorozhi” [The identity of the post-modern human: "Flanner" in contemporary travelogue and travel novel], Slovo i Chas [The Word and the Time], Vol. 12, 2016, P. 83–89 [in Ukrainian].

Shulhun, M. “Identychnist Postmodernoi Liudyny” [The identity of the postmodern human], Suchasni literaturoznavchi studii [Modern literary studies], Vol. 17, 2020, P. 97–89 [in Ukrainian].

Tokarchuk O. Bighuny [Flights], URL: testlib.meta.ua/book/308115/read/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-25