Насилля як комунікативна стратегія у сучасній драматургії
DOI:
https://doi.org/10.24061/2411-6181.1.2025.454Ключові слова:
комунікація насильства; сучасна драматургія; «нова література»; «Театр In-Yer-Face»; «Покоління порно»; сучасна українська драматургіяАнотація
Ця стаття критично досліджує функцію та використання «насильства» як комунікативної стратегії в сучасній драматургії. Вона прагне з'ясувати сутність насильства, його соціальні та емоційні ролі, а також його різноманітні форми та прояви в драматичних текстах. Новизна статті: Дослідження пропонує інноваційний підхід, зосереджуючись на насильстві як комунікативній стратегії в сучасній драматургії, темі, яка значною мірою не досліджувалася як окрема та систематична галузь дослідження. Вона вводить у науковий дискурс різні аспекти застосування насильства в українській та міжнародній «новій літературі», зокрема в рамках «In-Yer-Face Theatre» та «Pokolenie Porno». Методи дослідження. У дослідженні використовуються типологічні та структурні методології, з основним акцентом на комунікативному підході до аналізу. Висновки. Комунікація насильства є фундаментальним композиційним елементом сучасної «нової драми». Сучасна драматургія та театр послідовно демонструють насильство як невід'ємний компонент художньої структури сучасного мистецтва. Самі основи сучасного суспільства, яке, згідно з синергетичною теорією, перебуває в стані хаосу та застою протягом останніх десятиліть, виявляються підірваними саме насильством. Подальші дослідження з цієї теми мають включати виявлення спільних рис та відмінностей у зображенні насильства в драматичних текстах українських та зарубіжних драматургів як на індивідуальному, так і на типологічному рівнях, а також порівняльний аналіз насильства як літературного поняття
Посилання
Bauman Z. Life in Fragments: Essays in Postmodern Morality, Oxford and Cambridge: Blackwell, 1995, P. 149 [in English].
Bondareva O. Mif i drama v novitnomu literaturnomu konteksti: ponovlennia strukturnoho zviazku cherez zhanrove modeliuvannia [Myth and drama in the modern literary context: renewal of structural connection through genre modeling], Monohrafiya, Kyiv: «Chetverta khvylya», 2006, 512 p. [in Ukrainian].
Bornstein E. Sex and Violence in Contemporary Russian Popular Culture, Ithaca; London, Cornell University Press, 2008, P. 13 [in English].
Chyrkov O. S. Osnovy teoriyi literatury. Chastyna persha, u spivavtorstvi z M. Dubynoyu [Fundamentals of the Theory of Literature. Part One (co authored with M. Dubyna], Kyiv, 1997, 63 p. [in Ukrainian].
Kohut O. Arkhetypni syuzhety y̆ obrazy v suchasniy̆ ukraïnsʹkiy̆ dramaturhiï (1997 2007 rr.) [Archetypal plots and images in modern Ukrainian dramaturgy (1997 2007)], Monohrafiya, Rivne: NUVHP, 2010, 440 p. [in Ukrainian].
Sierz A. In yer face theatre: British drama today, London: Faber, 2001,256 p. [in English].
Virchenko T. I. Khudozhnii konflikt v ukrainskii dramaturhii 1990 2010 rokiv: dyskurs, evoliutsiia, typolohiia [Artistic conflict in Ukrainian dramaturgy 1990 2010: discourse, evolution, typology], monohrafiia, Kryvyi Rih: Vydavnychyi dim, 2012, 336 p. [in Ukrainian].
Zakalyuzhnyy L. V. «Dramaturhiya i telebachennya: intermedialʹnyy aspekt (na materiali pʺyes suchasnykh ukrayinsʹkykh avtoriv)» [Drama and television: intermedia aspect (based on the material of plays by modern Ukrainian authors)], Zakarpat•sʹki filolohichni studiyi [Transcarpathian Philological Studies], 2018, Vyp. 3(3), P. 125-130, Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/trphst_2018_3%283%29__27 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).