Насилля як комунікативна стратегія у сучасній драматургії

Автор(и)

  • Леся Войтенко Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, Одеса (Україна), Україна

DOI:

https://doi.org/10.24061/2411-6181.1.2025.454

Ключові слова:

комунікація насильства; сучасна драматургія; «нова література»; «Театр In-Yer-Face»; «Покоління порно»; сучасна українська драматургія

Анотація

Ця стаття критично досліджує функцію та використання «насильства» як комунікативної стратегії в сучасній драматургії. Вона прагне з'ясувати сутність насильства, його соціальні та емоційні ролі, а також його різноманітні форми та прояви в драматичних текстах. Новизна статті: Дослідження пропонує інноваційний підхід, зосереджуючись на насильстві як комунікативній стратегії в сучасній драматургії, темі, яка значною мірою не досліджувалася як окрема та систематична галузь дослідження. Вона вводить у науковий дискурс різні аспекти застосування насильства в українській та міжнародній «новій літературі», зокрема в рамках «In-Yer-Face Theatre» та «Pokolenie Porno». Методи дослідження. У дослідженні використовуються типологічні та структурні методології, з основним акцентом на комунікативному підході до аналізу. Висновки. Комунікація насильства є фундаментальним композиційним елементом сучасної «нової драми». Сучасна драматургія та театр послідовно демонструють насильство як невід'ємний компонент художньої структури сучасного мистецтва. Самі основи сучасного суспільства, яке, згідно з синергетичною теорією, перебуває в стані хаосу та застою протягом останніх десятиліть, виявляються підірваними саме насильством. Подальші дослідження з цієї теми мають включати виявлення спільних рис та відмінностей у зображенні насильства в драматичних текстах українських та зарубіжних драматургів як на індивідуальному, так і на типологічному рівнях, а також порівняльний аналіз насильства як літературного поняття

Посилання

Bauman Z. Life in Fragments: Essays in Postmodern Morality, Oxford and Cambridge: Blackwell, 1995, P. 149 [in English].

Bondareva O. Mif i drama v novitnomu literaturnomu konteksti: ponovlennia strukturnoho zviazku cherez zhanrove modeliuvannia [Myth and drama in the modern literary context: renewal of structural connection through genre modeling], Monohrafiya, Kyiv: «Chetverta khvylya», 2006, 512 p. [in Ukrainian].

Bornstein E. Sex and Violence in Contemporary Russian Popular Culture, Ithaca; London, Cornell University Press, 2008, P. 13 [in English].

Chyrkov O. S. Osnovy teoriyi literatury. Chastyna persha, u spivavtorstvi z M. Dubynoyu [Fundamentals of the Theory of Literature. Part One (co authored with M. Dubyna], Kyiv, 1997, 63 p. [in Ukrainian].

Kohut O. Arkhetypni syuzhety y̆ obrazy v suchasniy̆ ukraïnsʹkiy̆ dramaturhiï (1997 2007 rr.) [Archetypal plots and images in modern Ukrainian dramaturgy (1997 2007)], Monohrafiya, Rivne: NUVHP, 2010, 440 p. [in Ukrainian].

Sierz A. In yer face theatre: British drama today, London: Faber, 2001,256 p. [in English].

Virchenko T. I. Khudozhnii konflikt v ukrainskii dramaturhii 1990 2010 rokiv: dyskurs, evoliutsiia, typolohiia [Artistic conflict in Ukrainian dramaturgy 1990 2010: discourse, evolution, typology], monohrafiia, Kryvyi Rih: Vydavnychyi dim, 2012, 336 p. [in Ukrainian].

Zakalyuzhnyy L. V. «Dramaturhiya i telebachennya: intermedialʹnyy aspekt (na materiali pʺyes suchasnykh ukrayinsʹkykh avtoriv)» [Drama and television: intermedia aspect (based on the material of plays by modern Ukrainian authors)], Zakarpat•sʹki filolohichni studiyi [Transcarpathian Philological Studies], 2018, Vyp. 3(3), P. 125-130, Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/trphst_2018_3%283%29__27 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-03