Форми й методи роботи з філологічно обдарованими здобувачами освіти
DOI:
https://doi.org/10.24061/2411-6181.1.2025.449Ключові слова:
державна підтримка обдарованої молоді; заклад загальної середньої освіти; заклад вищої освіти; учні; освітньо-професійна програма; моделювання професійної діяльності студентів; модель вивчення навчальної дисципліни; нетрадиційні ідеї; критичне мислення; партнерствоАнотація
Мета дослідження. Стаття присвячена актуальному питанню сприяння творчому розвитку молоді та усунення бар'єрів, щоб жодна група – незалежно від статі, віку, місця проживання, психологічних чи фізичних здібностей, інвалідності чи інших характеристик – не була прямо чи опосередковано виключена з суспільства та не могла повною мірою реалізувати свій потенціал в Україні. Тому метою дослідження є теоретичне обґрунтування особливостей організації індивідуальної роботи з обдарованими учнями, аналіз основних напрямків роботи з філологічно обдарованими учнями в рамках позакласної системи та апробація робочої навчальної програми з профільної навчальної дисципліни. Новизна. У статті вперше узагальнено досвід викладання профільної навчальної дисципліни «Форми та методи роботи з філологічно обдарованими учнями в закладах загальної середньої освіти (ЗЗС)» у Чернівецькому національному університеті імені Юрія Федьковича за освітньо-професійною програмою «Середня освіта (українська мова та література)», спеціальність А4 «Середня освіта», галузь знань А «Освіта». У ході наукового аналізу теоретичного матеріалу було застосовано науково-педагогічні методи (вивчення та аналіз психолого-педагогічної та науково-методологічної літератури з теми дослідження; синтез, моделювання та узагальнення отриманої інформації з метою дослідження сутності та особливостей навчання філологічно обдарованих особистостей у сучасних реаліях). У висновках наголошується на наступному: 1. У період відновлення України після руйнівних наслідків російсько-української війни першочергового значення набуває виявлення та створення сприятливих умов для розвитку творчих особистостей, здатних генерувати нестандартні ідеї, ефективно вирішувати складні повсякденні проблеми, критично мислити, формулювати перспективні завдання та алгоритми їх вирішення. 2. У плані державної підтримки обдарованої молоді пріоритетним завданням є активізація наукових досліджень з питань навчання та виховання обдарованих дітей, розробка методів та програм роботи з такими дітьми, розширення мережі експериментальних установ для їх апробації. Одним із шляхів реалізації цього завдання є профільна навчальна дисципліна «Форми та методи роботи з філологічно обдарованими студентами у ВНЗ» для здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня. 3. Обґрунтовано модель вивчення навчальної дисципліни, яка забезпечує тісний зв'язок між навчанням студентів та майбутньою професійною діяльністю. Практична реалізація обраної моделі гарантує ефективність та результативність цього процесу. Вона включає п'ять взаємопов'язаних блоків: цільовий та мотиваційний; теоретико-методологічний; змістовний та технологічний; рефлексивно-аналітичний; та результативний та оціночний – що формують основу для впровадження різноманітних технологій, методів та прийомів
Посилання
Antonova O. Ye. Obdarovanist: dosvid istorychnoho ta porivnialnoho analizu: monohrafiia [Giftedness: experience of historical and comparative analysis: monograph], Zhytomyr: Zhytomyr. derzh. un t, 2005, 456 p. [in Ukrainian].
Honcharenko S. U. Ukrainskyi pedahohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Encyclopedic Dictionary], Vyd. 2 he, dop. i vypr, Rivne: Volynski oberehy, 2011, P. 324 325 [in Ukrainian].
Honcharenko S. U. Ukrainskyi pedahohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Encyclopedic Dictionary], Vyd. 2 he, dop. i vypr, Rivne: Volynski oberehy, 2011, P. 457 [in Ukrainian].
Indyvidualizatsiia navchannia v umovakh zmishanoi formy orhanizatsii osvitnoho protsesu u bazovii shkoli [Individualization of learning in a mixed form of organizing the educational process in a basic school]: metod. posib. [El. vyd nia], Kyiv : Vydavnychyi dim «Osvita», 2024, 113 p. [in Ukrainian].
Kulbabska O. V., Shatilova N. O. Krok u profesiiu. Metodyka vykladannia ukrainskoi movy u vyshchii shkoli: navch. posibnyk [A Step into the Profession: Methods of Teaching Ukrainian Language in Higher Education: textbook], Chernivtsi: Chernivets. nats. un-t im. Yu. Fedkovycha, 2022, P. 193 211 [in Ukrainian].
MyaAdmin. Osoblyvosti roboty z obdarovanymy uchniamy [Features of working with gifted students], Ivano Frankivsk, 2018, URL: http://
www.school1.if.ua/vchitelyam/osoblivosti roboti z obdarovanimi uchnyami.html [in Ukrainian].
Piontkovskyi-Vykhvaten B. O. Modernizatsiia zmistu navchannia obdarovanykh uchniv u zahalnoosvitnikh shkolakh Ukrainy (druha polovyna ХХ stolittia) [Modernization of the content of education for gifted students in general education schools of Ukraine (second half of the 20th century)]. Dys. … kand. ped. nauk (doktora filosofii) za spets. 13.00.01 – zahalna pedahohika ta istoriia pedahohiky. Instytut obdarovanoi dytyny NAPN Ukrainy; Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka, Kyiv, 2019, 304 p. [in Ukrainian].
Postanova KMU № 579 vid 2 chervnia 2021 r. «Pro zatverdzhennia Derzhavnoi tselovoi sotsialnoi prohramy ‘Molod Ukrainy’ [On approval of the State Targeted Social Program «Youth of Ukraine»] na 2021 2025 roky ta vnesennia zmin do deiakykh aktiv Kabinetu Ministriv Ukrainy», Kyiv, 2021, URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/579 2021 %D0%BF#Text [in Ukrainian].
Volkova N. P., Tarnopolskyi O. B. Modeliuvannia profesiinoi diialnosti u vykladanni navchalnykh dystsyplin u vyshchakh: monohrafiia [Modeling Professional Activity in the Teaching of Academic Disciplines in Higher Education Institutions], Dnipro: Dnipropetrovskyi un t imeni Alfreida Nobelia, 2013, P. 8, 11-13 [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy № 612/2000 «Pro dodatkovi zakhody shchodo derzhavnoi pidtrymky obdarovanoi molodi» [«On Additional Measures for State Support of Gifted Youth»], Kyiv, 2000, URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/612/2000#Text] [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).