Подорож у часі як відголосок ритуальної пластики фольклорної обрядовості у художній прозі
DOI:
https://doi.org/10.24061/2411-6181.3.2017.89Ключові слова:
подорож у часі, сучасна проза, пародійність, умовність, хронотопАнотація
Художня література як вид мистецтва виникає з фольклорною традицією і, глибше, в містичних віруваннях, що їй передували. Подорож у часі як прийом в художній літературі, на нашу думку, має набагато глибше коріння і відноситься до початку періоду панування міфологічного світогляду. У даній статті ми спробуємо висвітлити особливості, характер і спосіб запозичення прийому подорожі в часі з фольклорною пластичної обрядовості в художній прозі на матеріалі сучасної української літератури. Для реалізації аналізу авторами взяті за основу зразки сучасних романів з використанням подорожі в часі: В. Кожелянко «ЛжеНострадамус», В. Пєлєвін «Generation П», Ю. Щербак «Час смертохристів» та історико-етнографічні дослідження, засновані на польовому матеріалі, в т. числі пластичних і драматичних обрядів українців.
Посилання
1. Hurevych A. Katehoryy srednevekovoy kulʹtury. Yzbrannye Trudy [Categories of medieval culture. Selected works], Мoscow, 1999, Vol. 2, P. 312 (in Russian).
2. Solovey O. “Feniks, abo svyato bezsmertnoho Enka” [Phoenix, or the feast of immortal Enko], Kalmiyus, 2001, N. 1–2 (13–14), URL:
www.kalmiyus.h1.ru/nomer6/polemic/solo.shtml (12.09.2013) (in Ukrainian).
3. Solovey O. “Feniks, abo svyato bezsmertnoho Enka” [Phoenix, or the feast of immortal Enko], Kalmiyus, 2001, N. 1–2 (13–14), URL:
www.kalmiyus.h1.ru/nomer6/polemic/solo.shtml (12.09.2013) (in Ukrainian).
4. Dan D. “Credinţe poporale bucovinene” [Popular Bukovinian beliefs], Gazeta Bucovinei, 1894, N. 84, P. 1; “Credinţe poporale bucovinene” [Popular Bukovinian beliefs], Gazeta Bucovinei, 1895, N. 43, P. 1; Marian S. Fl. Sărbătorile la români [Holidays to Romanians.
Ethnographic study], Studiu etnografic, Ediţie îngrijită şi întroducere de I. Datcu, Bucureşti: Editura «Grai şi Suflet – Cultura Naţională», 2001, Vol. I., P. 72.
5. Marian S. Fl. Sărbătorile la români…, op.cit, P.72; Diaconu V. Etnografie şi folclor pe Suha Bucovineană. Obiceiuri şi credinţe [Ethnography and folklore on Suha Bucovina. Habits and beliefs], Iaşi: Unirea, 2002, P.369.
6. Marian S. Fl. Sărbătorile la români…, op.cit, P.72.
7. Kraus K. Grimassen [The Grimassen], Ausgewdhlte Werke (1902 – 1914), Berlin, Volk und Welt, 1977, B. 1. – P. 204-205.
9. Borgardt O. Dvi kulʹtury [Two Cultures], Kyiv, Vydavnychyy dim „Prostir", 2012, 400 p. (in Ukrainian).
10. Borgardt O. Dvi kulʹtury [Two Cultures], Kyiv, Vydavnychyy dim „Prostir", 2012, P. 39 (in Ukrainian).
11. Kozhelyanko V. LzheNostradamus [FalseNostradamus], Lʹviv, Kalʹvariya, 2001, P. 38 (in Ukrainian).
12. Kozhelyanko V. LzheNostradamus [FalseNostradamus], Lʹviv, Kalʹvariya, 2001, P. 38 (in Ukrainian).
13. Ekspedytsiynyy material zibranyy pid kerivnytstvom prof. Moyseya A.A. vid mistsevykh zhyteliv ukrayinsʹkykh sil Chernivetsʹkoyi ta susidnikh oblastey Ukrayiny (1997-2009) [Expeditionary material was collected under the guidance of prof. Moysey A. A. From local residents of Ukrainian villages in Chernivtsi and neighboring regions of Ukraine (1997-2009)]: Dyhtinets Putil. From: from Kochergan Mikhail Ivanovich, 1942, Mr. Ivan Tomnuk, Ivan Panthelovich, 1952; From Skidan Paraska Vasilivna, 1931 g. (Record A. Moskal).
14. Moss M. Sotsyalʹnye funktsyy svyashchennoho[Social functions of the sacred], Sankt-Peterburh: Evrazyya, 2000, P. 132 (in Ukrainian).
15. Mikhaylova A. O khudozhestvennoy uslovnosti [On the artistic convention], Moscow, Mysl', 1966, P. 149 (in Russian).
16. Mikhaylova A. O khudozhestvennoy uslovnosti [On the artistic convention], Moscow, Mysl', 1966, P. 120-121 (in Russian).
Novikov V. Kniga o parodii [The book about parody], Moscow, Sovetskiy pisatel', 1989, P. 5 (in Russian).
Kozhelyanko V. LzheNostradamus…, op. cit.
19. Pelevin V. Generation „P”, Moscow, „Eksmo”, 2005, 352 p. (in Russian).
20. Kozhelyanko V. LzheNostradamus…, Op. cit., P. 23.
21. Pelevin V. Generation „P”…, Op. cit., P. 12.
22. Pelevin V. Generation „P”…, Op. cit., P. 16.
23. Ekspedytsiynyy material zibranyy pid kerivnytstvom avtora vid mistsevykh zhyteliv ukrayinsʹkykh sil Chernivetsʹkoyi ta susidnikh oblastey Ukrayiny (1997-2005) [Expeditionary material was collected under the direction of the author from local residents of Ukrainian villages of Chernivtsi and neighboring regions of Ukraine (1997-2005)], Verenchanka Zastavn. Mr. Cherniv Region, Shtefanich Ganna Georgievna, 1922 g. (Record V. Shtefanich); Little Khotyn Khotin. Mr. Cherniv Region, from Tkachuk Olga Ivanovna, 1932, (Record by V. Pylyk) (in Ukrainian).
24. Novikov V. Kniga o parodii…, op. cit., P. 25.
25. Shcherbak YU. Chas smertokhrystiv: Mirazhi 2077 roku [Time of Deaths: Mirages of 2077], Kyiv, Yaroslaviv Val, P. 10 (in Ukrainian).
26. Ilʹnytsʹkyy M. “Shcho bulo b, yakby?.. Shcho bude, yakshcho?..” [What would it be? .. What will be if?], Literaturna Ukrayina, 2012, 26 sichnya, N. 4 (5433), P. 11 (in Ukrainian).
27. Kozhelyanko V. LzheNostradamus…, Op. cit., P. 7.
28. Kozhelyanko V. LzheNostradamus…, Op. cit., P. 7-8.
29. Naydenova V., Yanovsʹkyy YA. Dolyna Belʹvederu [Valley of Belveder], Ivano–Frankivsʹk, Misto-NV, 2008, 152 p. (in Ukrainian).
30. Anistratenko A. “Dolyna Belʹvederu” [Belvedere Valley], Druh chytacha, N. 21, 2009, P. 4 (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Актуальні питання суспільних наук та історії медицини

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:a. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
b. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
c. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).